DERS ADI

: Çini Tasarımı I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GEÇ 2009 Çini Tasarımı I ZORUNLU 4 4 0 8

Dersi Veren Birim

Çini Tasarımı ve Onarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. SERAP IŞIKHAN

Dersi Alan Birimler

Eski Çini Onarımları
Çini Tasarımı ve Onarımı

Dersin Amacı

Öğrencilere, İznik erken dönem Osmanlı seramikleri olarak bilinen Milet İşi çanaklarının üretimi için; çamur tornasında form çekme, yapılan çanak formlarına astar uygulama ve çanakları boyamak için pigmentlerle (renklendirici) boya hazırlayarak slip tekniğinin nasıl uygulanacağını öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Geleneksel bir üretim şekli olan torna çekmeyi öğrenebilmesi,
2   Dönemsel açıdan geleneksel bir kullanım kabı olan Milet çanak formlarını tornada yapabilmesi,
3   Geleneksel seramik üretim sürecinde torna çekmenin işlem aşamalarını anlatabilmesi,
4   Renklendiricilerle boya (slip) yapımı konusunda denemeler yaparak doğru sonuca ulaşabilmesi
5   Astar hazırlama ve uygulama ile ilgili bilgiler konusunda yeterli düzeye ulaşabilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

GEÇ 4103 - Staj II

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse ilişkin yayınların ve ders içeriğinin tanıtımı
2 Milet İşi formların yeniden üretimi projesinin üzerine görüşmeler ve çamur atölyesinde torna çalışmaları
3 Milet işi çanak formlarının tipolojileri üzerine görüşme ve öğrencilere çamur atölyesinde çanak çekme uygulamalarına başlanması
4 Çamur atölyesinde çanak çekme yöntemlerinin öğretilmesi ve ders proje konusu üzerine anlatım yapılması
5 Çamur tornasında çanak çekme çalışmaları ve Milet işi formlar hakkında yapılan araştırmalar hakkında görüşme
6 Çamur tornasında ölçülü çanak formunun çekme yöntemleri ve uygulama aşamaları, tıpkı yapım konusunda bilgi verme
7 Milet işi çanak formlarının özgün form ve boyutlarına uygun olarak üretim çalışmaları ve Milet çanaklarının üretim teknolojileri hakkında görüşme.
8 Çamur tornasında çanak formların üretimleri ve rötüş yapma teknikleri
9 Tıpkı yapım üretim çalışmalarına devam edilmesi verilen araştırma konusunun dosya hazırlık çalışmaları
10 Milet işi çanakların üretim çalışmalarına devam edilmesi ve sunum dosyasının hazırlık çalışmaları
11 Çamur tornasında şekillendirilen çanaklara astar sürme teknikleri ve kullanılması gereken astarlar hakkında bilgi verme
12 Milet işi çanaklara uygulanacak olan desenlerin boyasının hazırlık çalışmaları ve denemeler üzerine boyaların sürülmesi
13 Çanak üretim çalışmalarına devam edilmesi ve renk denemelerinin reçetesi konusunda görüşme ve uygulama çalışmaları
14 Üretimi yapılan çanakların orijinal form ve boyutlarına göre seçimi ve renk denemelerinin sunumu için gerekli düzenlemelerin yapılması Proje sunum, genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: ASLANAPA,Oktay-YETKİ,Şerare-ALTUN,Ara; İznik Çini Fırınları Kazısı II.Dönem 1981-1988,İst.1989, 326 S.
Tarihi Araş.ve Dokümantasyon Merkezleri Kurma ve Geliştirme Vakfı
FINDIK ÖZKUL, Nurşen; İznik Roma Tiyatrosu Kazı Bulunntuları (1980-1995) Arasındaki Osmanlı Seramikleri, Ankara 2001,422S. Kültür Bakanlığı Yay. Sanat Esreleri Dizisi: 363
ATASOY,Nurhan-RABY,Jullian; İznik Seramikleri,1989
Yardımcı kaynaklar: DEMİRİZ, Yıldız; İslam Sanatında Geometrik Süsleme, İst.2000,407 S.
ASLANAPA,Oktay; Kırmızı Hamurlu İlk Osmanlı Seramikleri (Milet İşi Denilen Keramikler) , Türk Kültürü Sayı:3, Ankara 1965

Diğer ders materyalleri: Çamur Tornası

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste Millet İşi olarak bilinen çanak formlarının tipolojileri belirlendikten sonra gerçek ölçülerine uygun olarak öğrenciler tarafından teknik çizimleri hazırlanacaktır. Seçilen formlardan öğrenciler yeniden üretmek üzere çamur tornasında kendi çanaklarını üretecektir. Öğrencilere bu formların tornada nasıl üretileceği öğretilerek atölye ortamında uygulama çalışmaları yapılacaktır. Ayrıca dersin proje konusu olan Milet İşi çanakların sanatsal özellikleri ve tarihçesi kuramsal açıdan ele alınarak derste tartışılacaktır. Öğrenciler yaptıkları kütüphane araştırmaları sonucunda konuya ilişkin teorik ve görsel bulgularını hem derste paylaşacak hem de araştırma dosyasında sunmak üzere hazırlayacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 DJD Dönem sonu çalışma/Jüri değerlendirme
2 BSN Başarı Notu DJD * 1


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Hem kuramsal hem de uygulamalı bir ders olmasına rağmen ara sınav ve final sınavı yapılmayacaktır. Yerine dönem içinde yaptıkları araştırma ve uygulamalardan ve dönem sonunda jürili bir değerlendirme yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Proje değerlendirmesi öğrencinin yaptığı sunum, dönem sonunda jüri tarafından 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

serap.savas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Öğrenciler istedikleri email aracılığıyla iletişim kurabilirler.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 4 56
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 14 4 56
Sunum hazırlama 5 2 10
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 12 4 48
Proje 14 3 42
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 212

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.15442
ÖK.25425
ÖK.35544
ÖK.4552
ÖK.5552