DERS ADI

: Sinema Tarihine Giriş

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FMZ 1141 Sinema Tarihine Giriş ZORUNLU 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Film Tasarımı ve Yazarlığı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. HAKAN AŞKAN

Dersi Alan Birimler

Film Tasarım ve Yönetmenliği
Film Tasarım ve Yazarlık
Film Tasarımı ve Yönetmenliği
Film Tasarımı ve Yazarlığı

Dersin Amacı

Bu ders, başlangıcından 2000'li yıllara kadar olan dünya sinema tarihini genel hatlarıyla ortaya koymayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sinematografın icadına kadar olan teknik gelişmeleri açıklayabilme
2   Sessiz sinema döneminin temel özelliklerini ve ilk anlatıların temel özelliklerini açıklayabilme
3   D. W. Griffith'in sinemaya katkılarını açıklayabilme
4   Sessiz dönem komedi filmlerini Buster Keaton, Harold Lloyd Mack Sennet ve Charlie Chaplin çerçevesinde açıklayabilme
5   Sinemada gerçeküstücük hareketinin düşünsel temelleri ve öncü isimlerini açıklayabilme
6   Fransız Şiirsel Gerçekliğinin temel özellikleri ve öncü yönetmenleri açıklayabilme
7   Alman Dışavurumcu sinemanın temel özelliklerini ve onu ortaya çıkaran tarihsel ve toplumsal gelişmeleri açıklayabilme
8   Sovyet Montaj Okulunun sinemaya katkılarını, öncülerinin montaj anlayışlarını ve okulu ortaya çıkaran tarihsel ve toplumsal dinamikleri açıklayabilme
9   İtalyan Yeni Gerçekçiliği akımının temellerini, öncü yönetmenlerini ve bu akımı ortaya çıkaran dinamikleri açıklayabilme
10   Fransız Yeni Dalga akımını düşünsel temelleri, öncü yönetmenleri ve onların filmlerinin temel özelliklerini açıklayabilme
11   Dogma 95 akımını ve öncü yönetmenlerinin sinema anlayışlarını açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sinematografın icadı ve teknik gelişmeler Dogma 95 Akımı
2 Sessiz sinemada ilk filmler ve özellikleri
3 Sinemada anlatının öncüleri (Melies, Porter ve Griffith)
4 Sessiz dönemde komedi filmleri (Buster Keaton, Harold Lloyd, Mack Sennet ve Charlie Chaplin)
5 Sinemada Gerçeküstücük
6 Şiirsel Gerçekliçilik Sineması
7 Alman Dışavurumcu sinema
8 Sovyet Montaj Okulu
9 İtalyan Yeni Gerçekçiliği
10 Fransız Yeni Dalga

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynaklar
Nilgün Abisel (2007). Sessiz Sinema, Ankara: (De Ki).
Geoffrey Nowell Smith, Dünya Sinema Tarihi, (Kabalcı).

Ek Okuma Listesi
Abisel, Nilgün (1995). Popüler Sinema ve Türler, Alan Yayıncılık, İstanbul.
Bergman, Ingmar (1999). İmgeler, çev: G.Taşkın, İstanbul: Nisan.
Bergman, Ingmar (2007). Büyülü Fener, çev: G. Taşkın, İstanbul: Agora.
Bunuel, Luis (1987). Son Nefesim, İstanbul: Afa.
Chandler, Charlotte (1995). Ben Fellini, İstanbul: Afa.
Derman, Deniz; Oğuz Onaran vd (1997). Sinema Akımları. Ankara: Med-Campus.
Gevgilili, Ali (1989). Çağını Sorgulayan Sinema. İstanbul: Bağlam.
Kovács, András Bálint (2010). Modernizmi Seyretmek: Avrupa Sanat Sineması, çev: E. Ylmaz, 1950-1980. Ankara: De Ki.
Monaco, James (2001). Bir Film Nasıl Okunur, çev: E. Yılmaz, İstanbul: Oğlak.
Monaco, James (2006). Yeni Dalga, çev: E. Yılmaz, İstanbul: +1 Kitap.
Nochimson, Martha P. (2012). Bir Dünya Sinema, çev: Ö. Yaren, Ankara: De Ki.
Onaran, Alim Ş. vd. (1997). Avrupalı Yönetmenler, Ankara: Kitle.
Orr, John (1997). Sinema ve Modernlik, çev: A. Bahçıvan, Ankara: Bilim ve Sanat.
Rotha, Paul (2000). Sinemanın Öyküsü, çev: İ.Şener, İstanbul: İzdüşüm.
Ryan, Michael & Douglas Kellner (1997). Politik Kamera, çev: E. Özsayar, İstanbul: Ayrıntı.
Samuels, C.Thomas (1992). Antonioni, Truffaut, Fellini, Bergman Sinemasını Anlatıyor, çev: K.Yerci, İstanbul: Düzlem.
Schoots, Hans (2008). Joris Ivens: Tehlikeli Yaşamak, çev: G. Yamaner, E. Eserol, İstanbul: Hayalet Kitap.
Scognamillo, Giovanni (1994). Amerikan Sineması. İstanbul: Ağaç.
Tarkovski, Andrey (1992). Mühürlenmiş Zaman, çev: F. Ant, İstanbul: Afa.
Tarkovski, Andrey (2006). Zaman Zaman İçinde Günlükler, çev: S. Kervanoğlu Hay, İstanbul: +1 Kitap.
Teksoy, Rekin (2005). Rekin Teksoy un Sinema Tarihi, İstanbul: Oğlak.
Vincenti, Giorgio (1993). Sinemanın Yüz Yılı, çev: E.Ayça, İstanbul: Evrensel.
Wollen, Peter (1989). Sinemada Göstergeler ve Anlam, çev: Z.Aracagök, İstanbul: Metis.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilerden verilen metinleri okuyarak ve filmleri izleyerek derse katılmaları beklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin derslere düzenli olarak katılması ve sınavlarda başarılı olmaları gerekir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hakan.askan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Kitap Okuma 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 133

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555555555
ÖK.2555555555555555
ÖK.3555555555555555
ÖK.4555555555555555
ÖK.5555555555555555
ÖK.6555555555555555
ÖK.7555555555555555
ÖK.8555555555555555
ÖK.9555555555555555
ÖK.10555555555555555
ÖK.11555555555555555