DERS ADI

: Temel Dramaturgi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DYA 1005 Temel Dramaturgi I ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Dramatik Yazarlık - Dramaturji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. BANU AYTEN AKIN

Dersi Alan Birimler

Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Dramatik Yazarlık - Dramaturji

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencinin temel kavramlara hakim olması gereken ve oyun yapısına ilişkin (tema,yan tema, kişileştirme, olay dizisi, aksiyon, çatışma, düğüm, durum, asal düğüm noktaları, doruk nokta, motif, sembol, kriz noktaları vb) oyunu oluşturan terminolojik bilgilendirme üzerine kuruludur. Ayrıca Dramaturgi, Dramaturg ve dramaturgun çalışma alanları üzerinde durulur.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dramaturginin temel kavramları,
2   Dramaturgun görevleri hakkında bilgilenmiş olması,
3   Oyunun temel yapısı hakkında bilgi sahibi olması,
4   Olay dizisi, aksiyon planı, tema, motif, dramatik olay, çatışma, durum, düğüm, kriz noktaları, çözüm, final, zaman, mekan, konuşma örgüsü ve kişileştirme gibi dramatik tasarımı ilgilendiren temel kavramları özümsemiş olması,
5   Model oyunlarda uygulamalı bir şekilde yorum yapma yeteneğinin gelişmiş olması beklenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dramaturgi =Oyun sanatbilimi ne demektir Dramaturgun görevleri nelerdir Türk Tiyatrosunda dramaturginin yeri nedir Genel bilgi verilerek öğrenci dramaturgi kavramıyla tanışır
2 Oyun yapısını oluşturan temel özellikler nelerdir. (Baş orta son) (giriş gelişme sonuç/final ) (Serim düğüm çözüm) ne demektir Olay dizisine dayanarak düz çizgide gelişen bir oyun tanıtılır Örnek oyun Necati Cumalı nın Urla da geçen Vur Emri adlı kısa oyunun açıklanmasıyla uygulanır.
3 Olay dizisinin alt başlığı olan aksiyon ve aksiyonun yönelişi üzerinde durulur. İç aksiyon dış aksiyon kişilerle yoluyla oluşan aksiyon konuşma örgüsüyle gelişen aksiyon üzerinde durulur Shakespeare in bir oyunu okutularak oyunun aksiyon yönelişi kurgusu tartışılır.
4 Tema kavramı yani oyuna egemen olan düşünce bunun ortaya konulabilmesi için dramatik olay yani aksiyonu ateşliyen olay örneklerle ele alınır. Yan temaların ne olduğu tartışılır. Çeşitli oyunlardan dramatik olay örnekleri verilir, olayı ortaya çıkaran olmazsa olmaz anlatılırken aynı zamanda dramatik olanın nitelikleri saptanır.
5 Durum ve düğüm aktarılır ve örneklerle işlenir. Oyunların kurulduğu durumlar yani statik anlar, oyunun fotoğrafik anları saptanır. Oyunlarda merak ögesini sağlayan düğüm Şimdi ne olacak sorusunun sorulduğu anlar saptanır.
6 Çözüm, final örnekleri ele alınır. Flash back. Ucu açık bırakılan, yargının seyirciye ait olduğu oyunlardan örnekler verilir. Düz çizgide tamamlanan oyun, sonu seyirciye bırakılan oyun, finalin baştan verildiği oyun ya da sonucun kararının seyirciye bırakıldığı oyunlar tartışılır.
7 Oyunlarda motifin önemi, sembollerin yani bilindik kavramların kullanımı üzerinde durulur Motif aynı zamanda tiyatroda şiirselliği yakalamanın da bir yolu olduğu için şiirsel tiyatro adına ya F.Garcia Lorca ya da Çekhov dan örneklemeler yapılır.
8 Mekan kavramı üzerinde durulur. Yazarların oyunun başında verdiği atmosferi oluşturan mekan tanımlamaları tartışılır. Oda, dış mekan, belirsiz mekan, düşselliğin verildiği mekan, mekan-tasarımcı ilişkisi Mekanın oyuna katkısı tartışılır
9 Zaman kavramı üzerinde durulur. Zamanın planlaması, zaman kavramının düz çizgide ele alınması, zamanın atlamalı anlatımı, zamanda ileri ve geri gidişlerin kullanımı, mekan ve zaman belirsizliğine dayanan oyunlardan örnekler verilir. Zamanın durdurulduğu statik anların işelndiği durum oyunlarından da örnekler verilir.
10 Konuşma örgüsü (diyalog düzeni ) hakkında bilgi verilir. Konuşma örgüsünü oluşturan mizahi ve ciddi oyunlardan örnekler verilir. Günümüz tiyatrosunda ciddi ve mizahi yanın içiçe oluşuna ilişkin örnek verilir. Sam Bobrick in oyunlarından örnek verilir.
11 Kişileştirme düzeni (Karakterizasyon) üzerinde durularak tip kişileştirmesi ve karakter kişileştirmesi üzerinde örneklerle durulur Tiplerin halk tiyatrosundaki tipik özellikleri ile derinlemesine ele alınan karakterlerden örnekler verilir.
12 Tamamlanmamış karakter ve atmosfer oyunu örnekleri işlenir Değişmeyen karakterlerin istisna örnekleri ile çatışmanın olmadığı atmosfer oyunların da yine istisna olması nedeniyle örneklemeler yapılır.
13 Genel değerlendirme bir metnin bütünü üzerinden uygulanır.
14 Vize sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Hülya Nutku Oyun Yazarı kitabı Mitos Boyut Yayınları
Hülya Nutku Dramaturgi kitabı Mitos Boyut yayınları
Esen Çamurdan Dramaturgi
Dramaturgi Zehra İpşiroğlu
Lajos Egri Piyes Yazma Sanatı (çeviri Suat Taşer)
Steve Gooch Oyun Yazmak (çeviri Filiz Ofluoğlu) Mitos Boyut Yayınları
Özdemir Nutku Dram Sanatı DEÜ Yayınları
Özdemir Nutku Tiyatro ve Yazar Gim Yayınları
Özdemir Nutku Oyun Yazarı kitabı

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenme ve öğretme stratejisi öğrencinin özellikle dram sanatında yeralan türler, akımlar ve oyun yapısının özelliklerine ilişkin ön bilgiyi edindikten sonra oyunla oyun oynama ustalığı olan dramaturgiye geçiş yapılır ve model oyunlarla önce kuramsal (fotoğrafik) dramaturgi sonra uygulamalı (sinematografik) dramaturginin işlevi üzerinde durulur.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme yönteminde etaplar önemli önce kavram bilgisi sonra metin bilgisi yani örnek oyun okumak daha sonra okunan metinlere dramaturgiye ilişkin öğrenilmiş kavramları uygulamak kavramlardan parçalardan giderek bütüne ulaşma yolu izlenir. Değerlendirmede devam, katılım, tartışma, aktif olarak kavramları arama ve oyuna uygulama çabası, gerektiğinde ödevi tartışmaya açmak, oyunları açımlama çabası kanaat kriteri olarak dikkate alınır.

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme devam kadar sınav ve vize kadar dönem içindeki öğrencinin dersteki tutumu önemlidir. Birinci sınıfta öğrenme ve kavrama çabasının güçlü olduğu bir süreçte öğrenci özellikle dram sanatını oluşturan tüm kavramları ilerde tiyatro kavramlarına yönelik bir sorun yaşamaması için devamlı sözlük bilgisi edinmeye çalışmalı ve bundan sonra da okuduğu oyunlara uygulamalıdır. Ölçüt, öğrenciyi araştırmaya yönlendirme yoluyla artan merak ve ilginin ölçülmesine bağlıdır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencinin derse devamı ve katılımı zorunludur. Öğrenci istenen oyunu ders öncesi okumuş olmalı ve ele alınan konu bağlamında değerlendirerek derse katılmalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

banu.akin@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 17.00-18.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 2 2 4
Vize Sınavına Hazırlık 2 2 4
Final Sınavına Hazırlık 2 3 6
Ödev Hazırlama 3 3 9
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 53

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5