DERS ADI

: HEMŞİRELİK VE SAĞLIK BİLİMİNE GİRİŞ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 1021 HEMŞİRELİK VE SAĞLIK BİLİMİNE GİRİŞ I ZORUNLU 10 2 4 20

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT FATMA VURAL

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu derste öğrencinin, birey/aile/toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi ile ilgili hemşirenin rol ve sorumluluklarını yerine getirebileceği hemşirelik bilgi, beceri ve yetkinlikleri kazanması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Birey, aile ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirme uygulamalarını tanımlamak
2   İnsanın biyo-psiko-sosyal yönünü tartışmak
3   Bireyi biyo-psiko-sosyal bir bütün olarak tanılama bilgisine sahip olmak
4   Sağlığı koruma ve geliştirme bilgisini laboratuar alanına aktarmak
5   Kendini tanıma ve sosyal becerilerini geliştirmeye yönelik iletişim becerilerine sahip olmak
6   Profesyonel bir disiplin olarak hemşirelik rol ve sorumluluklarını tanımlamak
7   Sağlığı koruma ve geliştirmede öz bakımın önemini açıklamak
8   Birey, aile ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmede kendi bireysel sorumluluklarını tartışmak
9   Problem çözme sürecini kullanmanın önemini açıklamak
10   Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini değerlendirmek
11   Kendi kendine öğrenme sorumluluğunu almak
12   Birinci basamak sağlık hizmet alanlarında hemşirenin rol ve fonksiyonlarını tartışmak
13   Sözlü ve yazılı anlatım becerisini geliştirmek
14   Ülkemizin sağlık sistemini tanımak
15   Birinci basamak sağlık hizmet alanlarını tanımak
16   Sağlığı koruma ve geliştirmede sektörler arası işbirliğinin önemini anlamak
17   İnsan haklarına saygılı olmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 * Hücre; *İnsanın tanımı *İnsan gereksinimleri *Maslow un insan gereksinimleri teorisi *Genel Sistem Kuramı * Sağlık ve Hastalık tanımı * Sağlığın algılanması * Sağlık -hastalık ilişkisi * Sağlığı etkileyen etmenler * Mikroorganizma kavramı, Mikroorganizma tipleri ve çeşitleri Enfeksiyon zinciri *Kültürün tanımı *Sağlığı etkileyen kültürel faktörler *Kültürel isteklilik
2 *Kültürel farkındalık *Geleneksel sağlık uygulamaları *Değer ve inançlar * İletişimin tanımı * İletişimi etkileyen faktörler * Hasta/sağlam bireyin sağlığı algılamasını değerlendirme * Bireyin sağlığı algılamasını değerlendirme
3 * Merkezi Sinir sistemi Anatomisi ve fizyolojisi (Nöron, glia, Sinapsın oluşumu ve sinaptik ileti, Nörotransmitterlerin önemi, Elektro-kimyasal sinir iletimi *Merkezi sinir sisteminin genel özellikleri *Beyin bölümleri, fonksiyonları *Beyin zarlarının yapı ve fonksiyonu *Spinal kord ve fonksiyonları *Refleks yanıt * Bilinç *Denge
4 * Yetişkinlik Dönemi * Veri toplama süreci * Geri bildirim verme/ alma * Sağlığı koruma ve geliştirme *Sağlık örgütlenmesi, Sağlık ocağının/ASM nin görevleri
5 * Suyun görevleri ve Su dengesi *Sıvıların dağılımı ve Sıvı ve elektrolitlerin hareketi *Sıvı ve elektrolit hareketini sağlayan basınçlar *Sıvı ve elektrolitleri düzenleyen homeostatik mekanizmalar *Elektrolitlerin görevleri *Sıvı elektrolit dengesinde en çok rol oynayan elektrolitler (Na,K,Ca) *Sıvı-elektrolit dengesinin değerlendirilmesi
6 Dehidratasyon çeşitleri, dereceleri *Ödemin nedenleri, sıvı elektrolit dengesizliği ile ödem ilişkisi Büyüme-gelişme * 0-1 yaş dönemi çocuğunun büyüme ve gelişme özellikleri * Ek beslenme (0-1 yaş) ve Anne sütü * Hemşirelik süreci: Hemşirelik tanısı ve sınıflandırma sistemleri *Ev ziyareti * Ailenin tanımı, Aile tipleri, Ailenin fonksiyonları ve Aile tanılama * Zaman Yönetimi
7 I. Vize Sınavı
8 * Periferik sinir sisteminin özellikleri *Kraniyal sinirler (12 çifti) *Spinal sinirler (31 çift) * Somatik sinir sistem * Otonom sinir sistemi * Sempatik sinir sistemi * Parasempatik sinir sistemi
9 * Algı-önyargı * Hemşirelik süreci: Amaç ve Beklenen hasta sonuçları * Yeterli ve dengeli beslenme * 1-3 yaş grubu çocuğun büyüme ve gelişme özellikleri * 1-3 yaş çocuğun sağlığını koruma ve geliştirme
10 *Endokrin Sistem *Hormon sentezinin düzenlenmesi ve kontrolü *Hormonların sınıflandırılması *Hipotalamusun yapı ve fonksiyonları *3-6 yaş dönemi çocuğun büyüme gelişme özellikleri *Cinsel Gelişim *Öz bakım kavramı *Öz bakım modeli
11 *Öz bakımı etkileyen faktörler ve öz bakımın değerlendirilmesi *3-6 yaş çocuğun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve öz bakım aktiviteleri *Erken tanı *Temel Sağlık Hizmetleri *Mesleğin ve Hemşireliğin tanımı *Hemşirenin rolleri ve fonksiyonları *Kendini tanıma
12 *Metabolizma *Karbonhidrat, Yağ ve Protein Metabolizması *Obezite ve Obeziteden Korunma *Okul dönemi çocuğunun büyüme-gelişme özellikleri *Okul Hemşireliği *Hemşirelikte problem çözme süreci *Sözsüz İletişim *Epidemiyoloji *Toplum Tanılama *Okul çocuğunun sağlığı koruma ve geliştirme *Toplumun sağlığını geliştirme
13 *Metabolizma *Karbonhidrat, Yağ ve Protein Metabolizması *Obezite ve Obeziteden Korunma *Okul dönemi çocuğunun büyüme-gelişme özellikleri *Okul Hemşireliği *Hemşirelikte problem çözme süreci *Sözsüz İletişim *Epidemiyoloji *Toplum Tanılama *Okul çocuğunun sağlığı koruma ve geliştirme *Toplumun sağlığını geliştirme
14 * Entegre Vaka oturumu * II. Vize

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
1. Putz, R.&Pabst, R. Sobotta İnsan Anatomisi Atlası, Beta Basım Yayım Dağıtım, 2001
2. Marieb, E., N., Regulation And Integration Of The Body, Human Anatomy And Physiology, 1995
3. Ganong, W. F. Tıbbi Fizyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, 20. Baskı, İstanbul, 2002
4. Guyton, A., C., Hall, J., E., Tıbbi Fizyoloji, Çev: Hayrunnisa Çavuşoğlu, 10. Baskı, Yüce A.Ş., Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 1994
5. Guyton, A., C., Hall, J., E., Textbook of Medical Physiology, 9th edition, 1996
6. Martini, F., H., Fundamentals of Anatomy&Physiology, 4. Edition, 1998
7. Widmair E.P., Raff H., Strang K. Vander İnsan Fizyolojisi, Çeviri Editörü: Serdar Demirgören, İzmir Güven Kitabevi, 2010

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Probleme Dayalı Öğrenme
Tartışma etkinlikleri
Grup çalışmaları
Soru-yanıt
Kavram haritaları
Yansıtıcı düşünme etkinlikleri
Sunum
Rol oynama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS1 1.ARA SINAV
2 AS2 2.ARA SINAV
3 AS_ORT ARA SINAV ORTALAMASI AS1+AS2/2
4 LAB LABORATUAR NOTU
5 UYG UYGULAMA NOTU
6 OTR OTURUM NOTU
7 ODV ÖDEV NOTU
8 YYIEN YARIYILİÇİ ETKİNLİKLERİ NOTU LAB*0.20+UYG*0.20+OTR *0.40+ODV*0.20
9 YYIN YARIYILİÇİ NOTU AS_ORT*0.40+YYIEN*0.60
10 FIN FİNAL NOTU
11 FINBN FİNAL BAŞARI NOTU YYIN*0.60+FIN*0.40
12 BUT BÜTÜNLEME NOTU
13 BUTBN BÜTÜNLEME BAŞARI NOTU YYIN*0.60+BUT*0.40

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme Kriteri: (Öğrenme çıktılarının hangi boyutları hangi değerlendirme kriteri ile ölçülüyor Değerlendirme kriterleri öğrenme yöntemleri ile ilişkilendirilmelidir.)
I.AŞAMA: Ara Sınav Ortalamalarının %40 ı alınır
1Ara Sınav +2. Ara Sınav x 0.40 = (A)
2

II. AŞAMA: Yarıyıl İçi Etkinlikleri Notunun %60 ı alınır
Uygulama : % 20
Labaoratuar : % 20
Ödev : % 20
PDÖ Oturumları : % 40
Yüzdeliklerin Toplamı x 0.60 = (F)

III. AŞAMA: Yarıyıl İçi Notunun Hesaplanması
Yarıyıl içi Notu = A + F

IV.AŞAMA: Yarıyıl Sonu Sınavından muafiyet ve Sınava Girebilme Koşulları
a) Yarıyıl Sonu Sınavından muafiyet için; en az iki (2) ara sınav yapılmış olmalıdır
a) Dersin devam şartını yerine getirmiş olmalıdır.
b) Laboratuar Ve Uygulama Notu; 50 = veya >ise Yarıyıl Sonu Sınavına girer; 50 veya < ise; başarısız olup Yarıyıl Sonu Sınavına giremez. (Dersi terarlar)
c) Uygulama Ve Yarıyıl İçi Notu = 80 veya > ise Yarıyıl Sonu Sınavından MUAF olur.

V. AŞAMA: Ders Başarı Notunun Hesaplanması
Final Sonrası Ders başarı notu = (Yarıyıl içi notunun %60) + (Yarıyıl sonu sınavının (Finalin) %40) ; = 70 veya > ise; başarılı; 70 veya < ise başarısız olup,bütünleme sınavına girer (Final sınav notunun en az 50 olması şartı vardır.)

Bütünleme Sonrası Ders başarı notu = (Yarıyıl içi notunun %60) + (Bütünleme %40) ; = 70 veya > ise; başarılı; 70 veya < ise başarısız olup,dersi tekrarlar (Bütünleme sınav notunun en az 50 olması şartı vardır.)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Zuhal Bahar : zuhal.bahar@deu.edu.tr
Doç. Dr. Ayşe Beşer: ayse.beser@deu.edu.tr
Doç. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman: zekiyecetinkaya@yahoo.com
Doç. Dr. Özlem Küçükgüçlü: ozlem.kguclu@deu.edu.tr
Yard. Doç. Dr. Sevgi Kızılcı: sevgi.kizilci@deu.edu.tr
Yard. Doç. Dr. Fatma Vural: fatma.vural@deu.edu.tr
Yard. Doç. Dr. Neslihan Günüşen: neslihan.partlak@deu.edu.tr
Yard. Doç. Dr. Nihal Gördes Aydoğdu: nihalgordes@gmail.com
Yard. Doç. Dr. Dilek Büyükkaya Besen: dilek.buyukkaya@deu.edu.tr
Yard. Doç. Dr. Gülşah Gürol Aslan : gulsah.aslan@deu.edu.tr
Yard. Doç. Dr. Meryem Öztürk Haney: meryem.ozturk

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 7 4 28
Laboratuvar (mesleksel beceri, sınıf içi, iletişim) 13 4 52
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 27 5 135
Vize sınavına hazırlık 2 23 46
Final sınavına hazırlık 1 25 25
Mesleksel Beceri Sınavına Hazırlık 1 4 4
Ödev hazırlama 1 30 30
Laboratuvar Hazırlık 12 1 12
Anatomi Laboratuvarına Hazırlık 2 2 4
Uygulama 7 1 7
Uygulama Raporu Yazma 1 6 6
Reflekşın Yazma 1 4 4
Diğer (geri bildirim alma/verme) 2 0,5 1
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 2 2 4
PDÖ oturum 27 4 108
Mesleksel beceri sınavı 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 500

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75
ÖK.8555
ÖK.955
ÖK.10555
ÖK.115
ÖK.125
ÖK.135
ÖK.1455
ÖK.15555
ÖK.16555
ÖK.1755