COURSE UNIT TITLE

: NEGOTIATION SKILLS AND CONFLICT MANAGEMENT

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
ÇIN 7075 NEGOTIATION SKILLS AND CONFLICT MANAGEMENT COMPULSORY 2 0 0 3

Offered By

Human Resources Non-Thesis (evening)

Level of Course Unit

Second Cycle Programmes (Master's Degree)

Course Coordinator

ASSOCIATE PROFESSOR CEMILE ÇETIN

Offered to

Human Resources Non-Thesis (evening)

Course Objective

The compherend the reasons of conflict oriented conflicts in interpersonal relations, to reach win-win agreements by using negotiation skills and process, achieve mediation based on third party facilitation and to gain the competence apply consensus culture to work life

Learning Outcomes of the Course Unit

1   1. To be able to learn conflict and its causes
2   2. To learn conflict management
3   3. Empathy as a prerequisite for reconciliation
4   4.Gaining listening skills
5   5. Ability to ask questions
6   6. To gain negotiation skills
7   7. Ability to mediate at different levels
8   8. To have knowledge about mediation
9   9.To be use mediation skills

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 1. Meeting, General Introduction to the Course
2 2. Our Personality and Character Color Practice
3 3. The Nature of Interpersonal Disagreements and the Concept/Causes of Conflict
4 4.Negotiation and Negotiation Principles
5 5. Negotiation Process and Ethics
6 6.Negotiation Steps
7 7.Negotiation Approaches and Strategies
8 8. Midterm
9 9.Basic Negotiation Skill: Communication and Listening
10 10.Basic Negotiation Skill: Asking Questions
11 11. Impartial Third Party Facilitation in the Negotiation Process: Mediation
12 12. Impartial Third Party Facilitation in the Negotiation Process: Mediation
13 13. Practices
14 14. Practices and General Evaluation

Recomended or Required Reading

Arabuluculuk Yoluyla Uyuşmazlık Çözümünde Temel Aşamalar ve Taktikler(2011). Elif Kekeç, Ankara, Adalet Yayınevi
Arabuluculukta Etkili Iletişim / Arabuluculukta Etkili Yöntemler ve Iletişim Yönetimi(2018). Özlem Alikılıç, Nobel Akademik Yayncılık
Ikna Etme Sanatı/ Etkili Tartışma, Müzakere ve Pazarlık Teknikleri(2018). Michael Wheeler (Çeviren Funda Sezer), Nobel Yayınları
Evet": Boyun Eğmeden Anlaşmaya Varmak(2008). Roger Fisher, William Ury (Çeviren: Fatma Güven Burakreis), Istanbul, Bilgi Üniversitesi Yayınları
Duygularla Mantık Ötesi: Ikna Teknikleri(2007). Roger Fisher, Daniel Shapiro, Istanbul, Sistem Yayıncılık
Pozitif Hayırın Gücü(2007). William Ury (çeviren: Aylin Yengin), Inkılap Yayınevi
Sosyal Zeka: Insan Ilişkilerinin Yeni Bilimi(2007). Daniel Goleman (çeviren Osman Çetin Deniztekin), Varlık Yayınları
Her Konuyu Müzakere Edebilirsiniz(1996). Herp Cohen, Istanbul, Sistem Yayıncılık
Iş, Yönetim ve Diplomasi Dünyasında Müzakere(2008). A.Kadir Varıoğlu, Sığrı Ü., Ankara, Siyasal Kitapevi
Birlikte Kazanalım: Müzakere ve Pazarlık Sanatının Incelikleri 2009). Carl Lyons (çeviren: Zerrin Duman), Istanbul, Yakamoz Gelişim
Alternatif Uyuşmazlık Çözümü(2003). Ildır Gülgün, Ankara, Seçkin Yayınları
Çatışmaları Aşarak Dönüştürmek: Çatışma Çözümüne Giriş(2009). Johan Galtung, (Çeviren: Havva Kök), Ankara, UsakYayınları.
Şiddetsiz Iletişim Bir Yaşam Dili(2003). Marshall B. Rosenberg (çeviren: Gülden Gen, Mahmut Tuna), Sistem Yayıncılık
Arabuluculuk ve Getirileri(2013). Roberta A. Baruch Bush / Joseph P. Folger (Çeviren:Gamze Sert).
Iyilik Gücü(2015). Daniel Goleman (Çeviren: Sinem Sultan Gül).
Yeni Liderler(2002). Daniel Goleman / Richard Boyatzis / Annie Mckee (Çeviren:Osman Deniztekin).
Arabuluculuk Süreci: Anlaşmazlık Çözümünde Pratik Stratejiler (2016) Christopher W. Moore (Çev: Tarkan Kaçmaz ve Mustafa Tercan), Nobel Yayınları.
Pozitif Psikoloji Bağlamında UMUT(2015). Editör: Aylin Demirli Yıldız, Nobel Yayınları.
Örgütsel Vatandaşlık Davranışı (2015). Fatma Nur Iplik, Akademisyen Kitabevi.
Iş ve Iş Dışı Yaşamda 3 ü 1 Arada Kariyer, Hedef Koçluk(2018). Cemile Çetin, Kitapana Yayınevi, Izmir
Işe Adanma(2018).Tuba Akünal ve Cemile Çetin, Kitapana Yayınevi, Izmir
Insan Kaynakları Yönetiminde Istihdam Edilebilirlik Becerileri(2018). Pelin Çalışkan ve Cemile Çetin, Kitapana Yayınevi, Izmir
Iş Odaklı Müzakerecilik Dersleri(2014). Ersin Oğuz, Gazi Kitabevi. Insan Enerjisi(2018). Editör: Fatma Ince, Eğiten Kitap Yayınları.
Çatışma Yönetimi(2018). Kenneth Cloke, Joan Goldsmith, Sola Yayınları

Planned Learning Activities and Teaching Methods

1. Power point lecture presentation
2. Sharing work life experiences
3. Practies

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 MTE MIDTERM EXAM
2 STT TERM WORK (SEMESTER)
3 FIN FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.30 + STT * 0.20 + FIN* 0.50
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.30 + STT * 0.20 + RST* 0.50


Further Notes About Assessment Methods

None

Assessment Criteria

Attendance + Midterm + Final exam

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules

Attendence is compulsory.
Lectures will be held as a power point presentation.
Other conditions will be agreed with the students at the beginning of the semester.

Contact Details for the Lecturer(s)

cemilegurcay@gmail.com / cemile.gurcay@deu.edu.tr

0541 408 39 15

Office Hours

Interview days are on course days. Time will be determined at the beginning of the semester

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 14 2 28
Preparations before/after weekly lectures 14 2 28
Preparation for midterm exam 1 4 4
Preparation for final exam 1 4 4
Preparing assignments 1 4 4
Preparing presentations 1 4 4
Final 1 3 3
Midterm 1 3 3
TOTAL WORKLOAD (hours) 78

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5PO.6
LO.144
LO.245
LO.345
LO.454
LO.555
LO.6
LO.7
LO.8
LO.9