COURSE UNIT TITLE

: CONTEMPORARY TURKISH WORLD HISTORY

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
TAR 2041 CONTEMPORARY TURKISH WORLD HISTORY COMPULSORY 3 0 0 4

Offered By

History

Level of Course Unit

First Cycle Programmes (Bachelor's Degree)

Course Coordinator

ASSISTANT PROFESSOR YAKUP ÖZTÜRK

Offered to

History
History (Evening)

Course Objective

This course aims to comprehensively examine the historical, political, economic and cultural development of the Turkic republics and Turkic communities from the early 20th century to the present day. It aims to address the transformations of the Turkic world after the collapse of the Soviet Union, its post-independence development processes, its role in regional and global politics, and the internal and external challenges faced by these communities.

Learning Outcomes of the Course Unit

1   From the early 20th century to the present day, understand the historical, political, economic and cultural development of the Turkish republics and communities and comprehends the main turning points of these developments.
2   Learn the transformations experienced by the Turkic republics after the collapse of the Soviet Union and the difficulties encountered after independence, political and economic developments.
3   Discover the commonalities and differences of different Turkic communities in terms of language, culture and identity, and will be able to use this knowledge to understand and evaluate the diversity within the Turkic world.
4   Understands the place of the Turkic world in international relations and the importance of regional co-operation, evaluate how the Turkic republics are positioned on the global stage.
5   Have knowledge about the socio-economic and political problems faced by the Turkic world and develop critical thinking skills towards these problems.

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 Introduction
2 Geography, Geopolitics and Advantages (Golden, 2006, ss. 1-17; Ateş & Ateş, 2015)
3 Outline of the Euroasian Turkic History (Golden, 2006, ss. 335-449)
4 Making of the Modern Turkic States (Golden, 2006, ss. 451-497)
5 Bolshevik Revolution and USSR (Gündoğdu, 2018; Ortaylı, 2018)
6 Independent Kazakhstan (Gündoğdu & Güler, 2017)
7 Independent Kirghizstan (Timuçin Kodaman & Birsel, 2014)
8 Midterm
9 Independent Uzbekistan (Açık, 2017; Timuçin Kodaman & Birsel, 2006; Sönmez, 2013)
10 Independent Turkmenistan (Türk, 2010)
11 Independent Azerbaijan (Aslanlı, 2018; Göl, 2016)
12 KKTC (Bostancı, 2015)
13 International Cooperations (Amirbek, 2015; Seyidoğlu & Gönültaş, 2014)
14 Future Prejections (Gömeç, 2007; Sümer & Üner, 2014)
15 Field study
16 Final

Recomended or Required Reading

Ana Kaynaklar

Açık, F. (2017). 1917 Öncesi ve Sonrasında Özbekistan. Türk Yurdu, 37(362), 36-39.
Akengin, H. (2017). Türk Dünyası ve Orta Asya Türk Cumhuriyetleri Üzerine Jeopolitik Bir Değerlendirme. MUTAD, 4(1), 1-12.
Ami rbek, A. (2015). Soğuk Savaş Sonrası Hazar ın Statüsü ve Sınırlandırma Sorunu: Kıyıdaş Devletler in Yaklaşımları Açısından Analizi. Karadeniz Araştırmaları, 12(46), 23-48.
Aslanlı, A. (2018). Türkiye-Azerbaycan Ekonomik Ilişkileri. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 15-27. https://doi.org/10.18657/yonveek.396170
Ateş, S., & Ateş, A. (2015). Geçmişten Günümüze Orta Asya Klan Politikası, Elit Klanlar, Rejim Değişimi ve Klan Dengesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(1), 117-134. https://doi.org/10.18037/ausbd.47457
Bostancı, M. (2015). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti nin Ilânı ve Buna yönelik Tepkilerin Türk Kamuoyundaki Yankıları. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Tarih Bölümü Tarih Araştırmaları Dergisi, 34(57), 317-355. https://doi.org/10.1501/Tarar_0000000608
Golden, P. B. (2006). Türk Halkları Tarihine Giriş (O. Karatay, Çev.). Karam. https://www.kitapyurdu.com/kitap/turk-halklari-tarihine-giris/285197.html
Göl, H. (2016). Geçmişten Günümüze Azerbaycan. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 153-170.
Gömeç, S. (2007). Türkiye-Türk Cumhuriyetleri Ilişkileri Üzerine Bir Değerlendirme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 114-131.
Gündoğdu, A. (2018). Türklerin Tanıklığında Rusya da Devrim Süreci. Içinde Y. Koç & M. Cengiz (Ed.), 100. Yılında Sovyet Ihtilali ve Türk Dünyası (ss. 21-36). Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yayınları.
Gündoğdu, A., & Güler, C. (2017). Kazakistan ın Bağımsızlığının Tanınma Süreci ve Türk Kamuoyundaki Yankıları. Tarih Araştırmaları Dergisi, 36(61), 75-93.
Kodaman, Ti muçi n, & Bi rsel, H. (2006). Bağımsızlık Sonrası Özbekistan ve Dış Politikası. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 413-442.
Kodaman, Timuçin, & Birsel, H. (2014). Dünden Bugüne, Bugünden Yarına Kırgız Jeopolitiğindeki Değişen Parametreler ve Gelecek Öngörüleri. 36, 213-227.
Ortaylı, I. (2018). Bolşevik Ihtilaline Genel Bir Bakış. Içinde Y. Koç & M. Cengiz (Ed.), 100. Yılında Sovyet Ihtilali ve Türk Dünyası (ss. 21-36). Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yayınları.
Seyi doğlu, H., & Gönültaş, S. (2014). Modern Ipek Yolu Projesi ve Türkiye ile Orta Asya Türk Cumhuriyetleri Arasındaki Ekonomik Ilişkiler. Avrasya Etüdleri, 45, 201-216.
Sönmez, A. S. (2013). Güvenlik Sorunları ve Bağımsızlaşma Kıskacında Özbekistan-Rusya Ilişkileri (1991-2013). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(28), 318-339.
Sümer, S. I., & Üner, M. M. (2014). Türkiye ile Orta Asya Türk Cumhuriyetleri Arasındaki Psikolojik Mesafe. 24.
Türk, F. (2010). Türkiye Türkmenistan Ilişkileri. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2(2), 57-64.

Planned Learning Activities and Teaching Methods

Lecture
Presentation
Film and documentaries

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FIN FINAL EXAM
3 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + FIN * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST * 0.60


Further Notes About Assessment Methods


Assessment Criteria

LO 1-3: It will be evaluated with the questions to be asked in the midterm and final exams.
LO 1-5: It will be evaluated with the questions to be asked in the final exam.

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules

Attendance to 70% of the lectures is compulsory.

Contact Details for the Lecturer(s)

yakup.ozturk@deu.edu.tr

Office Hours

Monday 10.00-12.00

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 13 3 39
Tutorials 0 0 0
Preparation before/after weekly lectures 13 2 26
Preparation for Mid-term Exam 1 12 12
Preparation for Final Exam 1 14 14
Preparing Presentations 1 6 6
Final 1 1,5 2
Mid-term 1 1,5 2
TOTAL WORKLOAD (hours) 101

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5PO.6PO.7PO.8PO.9PO.10PO.11PO.12
LO.1455
LO.255
LO.354
LO.455
LO.55