DERS ADI

: Özel Eğitimde Türkçe Öğretimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 3040 Özel Eğitimde Türkçe Öğretimi ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SAFİYE SUNAY YILDIRIM DOĞRU

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, özel gereksinimli bireylerin dil ve iletişim gelişim özelliklerini tanıtarak, bu bireylerde okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin öğretimine yönelik yöntem, teknik ve materyalleri öğretmektir. Öğrencilerin, bireyselleştirilmiş eğitim planları çerçevesinde Türkçe öğretimi yapabilmeleri, değerlendirme sürecini yönetebilmeleri ve dil gelişimindeki güçlüklerle başa çıkma stratejileri geliştirebilmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Özel gereksinimli bireylerin dil gelişim özelliklerini açıklar.
2   Türkçe öğretiminin özel eğitimdeki önemini ve amacını tanımlar.
3   Okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin öğretim süreçlerini planlar.
4   Dil ve iletişim alanında karşılaşılan zorluklara uygun öğretim stratejileri geliştirir.
5   Uygun öğretim materyalleri tasarlar ve kullanır.
6   Türkçe öğretiminde değerlendirme sürecini uygular.
7   Bireyselleştirilmiş öğretim planları oluşturur.
8   Çoklu duyusal ve bütünleştirici yaklaşımları uygular.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Özel eğitimde Türkçe öğretimine giriş
2 Dil gelişim süreci ve özel gereksinimli bireylerde dil özellikleri
3 Okuma becerilerinin gelişimi ve öğretim yöntemleri
4 Yazma becerilerinin gelişimi ve öğretimi
5 Dinleme ve anlama becerilerinin kazandırılması
6 Konuşma becerilerinin desteklenmesi
7 Türkçe öğretiminde kullanılan materyal ve teknoloji
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Bireyselleştirilmiş öğretim planlarının hazırlanması
10 Çoklu duyusal yaklaşımlarla Türkçe öğretimi
11 Uygulama örnekleri ve vaka analizleri
12 Değerlendirme süreçleri ve araçları
13 Aile ve öğretmen iş birliği
14 Aile ve öğretmen iş birliği
15 Yarıyıl sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Korkmaz, E. (2017). Özel Eğitimde Okuma ve Yazma Öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
Doğan, S. (2019). Özel Eğitimde Dil ve İletişim Becerilerinin Geliştirilmesi. Ankara: Pegem Akademi.
Vaughn, S., & Bos, C. S. (2015). Strategies for Teaching Students with Learning and Behavior Problems. Pearson.
Paul, R., & Norbury, C. (2012). Language Disorders from Infancy Through Adolescence: Listening, Speaking, Reading, Writing, and Communicating. Elsevier.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Tartışma, Uygulamalı öğretim örnekleri, Vaka analizi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav ve Yarıyıl sonu Sınavı

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

En az %70 devam zorunludur.
Akademik dürüstlük ilkesine bağlı kalınmalıdır.
Uygulama etkinliklerine aktif katılım beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dönem başında ilan edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 58

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1434353
ÖK.2443455
ÖK.3343453
ÖK.4453345
ÖK.5544345
ÖK.6543343
ÖK.7355434
ÖK.8544334