DERS ADI

: Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 2000 Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi ZORUNLU 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SAFİYE SUNAY YILDIRIM DOĞRU

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, dil ve iletişim gelişiminin temel kuramlarını, gelişim basamaklarını ve özel gereksinimli bireylerde ortaya çıkabilecek farklılıkları tanıtmak; öğretmen adaylarının, öğrencilerin dil ve iletişim becerilerini değerlendirme, destekleme ve müdahale stratejilerini planlama bilgi ve becerilerini geliştirmektir. Ayrıca, alternatif ve destekleyici iletişim (AAC) sistemleri hakkında temel bilgi kazandırılması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dil ve iletişim gelişiminin temel aşamalarını açıklar.
2   Gelişimsel dil bozukluklarını tanımlar ve ayırt eder.
3   İletişim değerlendirme araçlarını tanır ve kullanır.
4   Öğrencilerin dil ve iletişim becerilerine yönelik uygun öğretim stratejileri geliştirir.
5   Alternatif ve destekleyici iletişim (AAC) sistemlerini açıklar.
6   Dil ve iletişim destek programları oluşturur.
7   Aile ve uzman iş birliği içinde müdahale sürecini planlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil ve iletişim kavramları, özel eğitimde yeri
2 Dil gelişiminin evreleri ve iletişim becerileri
3 Özel gereksinimli bireylerde dil ve iletişim özellikleri
4 Dil ve iletişim sorunlarının değerlendirilmesi
5 Müdahale yöntemleri: Dil terapileri ve iletişim destekleri
6 Alternatif ve destekleyici iletişim (ADİ) sistemleri
7 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
8 Sosyal iletişim becerilerinin kazandırılması
9 Ailelerin sürece katılımı ve iş birliği
10 Okul öncesi dönemde dil ve iletişimin desteklenmesi
11 Okul çağında dil ve iletişim destek programları
12 Çoklu yetersizliği olan bireylerde iletişim becerilerinin geliştirilmesi
13 Teknoloji destekli iletişim araçları ve uygulamaları
14 Etik ilkeler, kültürel farklılıklar ve iletişim
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Sucuoğlu, B., & Kargın, T. (2020). Özel Eğitimde Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi. Ankara: Pegem Akademi.
Doğan, S. (2018). Özel Eğitimde Dil ve Konuşma Bozuklukları. Ankara: Kök Yayıncılık.
Goldstein, H. (Ed.). (2018). Language Development and Intervention in Autism and Other Developmental Disabilities. Plural Publishing.
Paul, R. (2007). Language Disorders from Infancy Through Adolescence: Assessment and Intervention. Mosby.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Gözlem, Takım/Grup Çalışması, Gösterme, Uygulama, Alıştırma, Sorun/Problem Çözme, Rapor Hazırlama ve/veya Sunma, Proje Tasarımı/Yönetimi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Arasınav ve final sınavı.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse %70 devam zorunludur.
Akademik dürüstlük ve etik kurallar geçerlidir.
Öğrenci katılımı, saygılı iletişim ve aktif öğrenme beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dönem başında ilan edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 86

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1432432
ÖK.2234524
ÖK.3534543
ÖK.4444544
ÖK.5345434
ÖK.6435434
ÖK.7543454