DERS ADI

: Özel Eğitimde Değerlendirme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 2025 Özel Eğitimde Değerlendirme ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SAFİYE SUNAY YILDIRIM DOĞRU

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, özel gereksinimli bireylerin eğitsel değerlendirilmesi sürecine ilişkin temel ilke, yöntem ve araçların kavranmasını sağlamaktır. Öğrencilere; tarama, tanılama, yerleştirme, bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlama ve izleme süreçlerinde kullanılacak değerlendirme araçlarını seçme, uygulama ve yorumlama becerileri kazandırmak hedeflenmektedir. Aynı zamanda etik kurallar çerçevesinde değerlendirme yapmanın önemi vurgulanır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Özel eğitimde değerlendirmenin temel kavramlarını açıklar.
2   Tanılama, yerleştirme ve izleme süreçlerini ayırt eder.
3   Formal ve informal değerlendirme araçlarını tanır ve uygular.
4   Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) için değerlendirme verilerini analiz eder.
5   Etik ilkelere uygun değerlendirme süreci yürütür.
6   Değerlendirme sonuçlarını eğitim planlamasında kullanır.
7   Çok disiplinli ekiplerle iş birliği içinde değerlendirme yapar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Özel Eğitimde Değerlendirmeye Giriş
2 Değerlendirmenin Temel Kavramları ve İlkeleri
3 Tarama, Tanılama ve Yerleştirme Süreçleri
4 Formal Değerlendirme Araçları (Standart Testler)
5 Informal Değerlendirme Yöntemleri
6 BEP Geliştirme Sürecinde Değerlendirme
7 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
8 Gözlem ve Anekdot Kayıtları
9 Portfolyo ve Performans Değerlendirme
10 Aile Katılımı ve Değerlendirmeye Etkisi
11 Çoklu Ortamda Veri Toplama ve Kullanımı
12 Etik ve Yasal Boyutlar
13 Vaka Analizleri ve Uygulama Çalışmaları
14 Genel Tekrar
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Sucuoğlu, B., & Kargın, T. (2022). Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları: Planlama ve Uygulama. Ankara: Pegem Akademi.
Yıldırım, K., & Kargın, T. (2019). Özel Eğitimde Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları ve Kaynaştırma. Ankara: Kök Yayıncılık.
Cook, B. G., & Schirmer, B. R. (2003). What is Special About Special Education (Chapter on IEP Development). Pearson.
Bateman, B. D., & Herr, C. M. (2018). Writing Measurable IEP Goals and Objectives (3rd ed.). Corwin Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Vaka analizi, Uygulamalı etkinlikler, Grup çalışmaları, Öğrenci sunumları, BEP örneği hazırlama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav
Final sınavı

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse %70 devam zorunluluğu vardır.
Akademik etik kurallara tam uyum beklenir.
Öğrenciler geri bildirime açık olmalı ve grup çalışmalarına katılım göstermelidir.
Değerlendirme sürecinde gizliliğe özen gösterilmelidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dönem başında ilan edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 106

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1353454
ÖK.2434543
ÖK.3345434
ÖK.4345534
ÖK.5553445
ÖK.6434433
ÖK.7545533