DERS ADI

: Uygulamalı Davranış Analizi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 2023 Uygulamalı Davranış Analizi I ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SAFİYE SUNAY YILDIRIM DOĞRU

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, uygulamalı davranış analizinin temel ilke ve kavramlarını tanıtmak, davranışın tanımlanması, ölçülmesi ve analiz edilmesine yönelik bilgi ve becerileri geliştirmek, özel gereksinimli bireylerle çalışmalarda etkili olacak davranışsal değerlendirme ve müdahale temellerini öğretmektir. Öğrencilere bilimsel temelli davranışsal veri toplama ve yorumlama süreçleri kazandırılması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Uygulamalı davranış analizinin temel ilkelerini açıklar.
2   Davranışı gözlemleme ve tanımlama becerisi geliştirir.
3   Davranışın ölçülmesi için veri toplama tekniklerini kullanır.
4   ABC analizini açıklar ve uygular.
5   Edimsel koşullanma, pekiştirme ve cezalandırma ilkelerini açıklar.
6   Davranışsal değerlendirme planı oluşturur.
7   Etik ilkelere dayalı olarak davranış müdahalesi geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Uygulamalı Davranış Analizine Giriş
2 Davranışın Tanımı ve Gözlemlenmesi
3 Davranış Ölçme Yöntemleri
4 ABC Analizi (Öncesi-Davranış-Sonrası)
5 Pekiştirme Türleri ve Kullanımı
6 Cezalandırma, Ayırt Etme ve Sönme
7 Genel Tekrar, Ders değerlendirmesi, Ara sınav
8 Edimsel Koşullanma İlkeleri
9 Doğrudan ve Dolaylı Davranış Değerlendirme
10 Davranış Verilerinin Analizi ve Grafikleme
11 Davranışsal Hedef Yazımı
12 Etik İlkelere Dayalı Müdahale Tasarımı
13 Uygulama Örnekleri ve Grup Çalışmaları
14 Genel Tekrar
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Tekin-İftar, E., & Kırcaali-İftar, G. (2018). Davranış Değiştirme: Uygulamalı Davranış Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Sucuoğlu, B., & Kargın, T. (2010). Uygulamalı Davranış Analizi: İlkeler ve Temel Uygulamalar. Ankara: Kök Yayıncılık.
Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2020). Applied Behavior Analysis (3rd ed.). Pearson.
Miltenberger, R. G. (2016). Behavior Modification: Principles and Procedures (6th ed.). Cengage Learning.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kuramsal ders anlatımı, Uygulamalı etkinlikler, Vaka analizi, Video analizi, Rol oynama ve senaryo çözümleme, Grup tartışmaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE Midterm Exam
2 DTK Other Activity
3 FN Semester final exam
4 BNS BNS Student examVZ * 0.30 + Student examDTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Make- up note
6 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.30 +Student examDTK * 0.10 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav, ödev/sunum, yarıyıl sonu sınavı.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin %70'ine devam zorunludur.
Tüm akademik çalışmalarda etik kurallara uyulmalıdır.
Etkin katılım, grup içi iş birliği ve sorumluluk beklenir.
Uygulamalarda gizlilik ve saygı ilkeleri gözetilmelidir.
Zamanında ödev teslimi ve bireysel sorumluluk esastır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dönem başında ilan edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 111

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1434345
ÖK.2543554
ÖK.3335354
ÖK.4455433
ÖK.5453344
ÖK.6545334
ÖK.7355432