DERS ADI

: Çocuk Gelişimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 1012 Çocuk Gelişimi ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SAFİYE SUNAY YILDIRIM DOĞRU

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, doğum öncesinden ergenliğe kadar olan dönemde çocuk gelişiminin temel ilkelerini, gelişim alanlarını (bilişsel, dil, motor, sosyal-duygusal ve öz bakım), gelişimi etkileyen faktörleri ve gelişimsel riskleri kavramsal ve uygulamalı düzeyde öğretmektir. Özel gereksinimli bireylerle çalışacak öğretmen adaylarının, tipik ve atipik gelişim örüntülerini ayırt edebilmesi, gelişimsel gecikmeleri fark edebilmesi ve uygun yönlendirmeler yapabilmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çocuk gelişiminin temel kavramlarını ve gelişim alanlarını tanımlar.
2   Tipik ve atipik gelişimi ayırt eder.
3   Gelişimsel değerlendirme süreçlerini açıklar.
4   Gelişimsel gecikmelerin erken belirtilerini tanımlar.
5   Gelişimi etkileyen çevresel ve biyolojik faktörleri analiz eder.
6   Farklı yaş gruplarına uygun gelişim destekleyici etkinlikler planlar.
7   Özel eğitim bağlamında çocuk gelişimi bilgisini uygulamaya aktarır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çocuk gelişimine giriş, temel kavramlar
2 Gelişim kuramlarına genel bakış (Piaget, Vygotsky, Erikson vb.)
3 Doğum öncesi dönem ve gelişimi etkileyen faktörler
4 Bebeklik döneminde fiziksel ve motor gelişim
5 Bebeklik döneminde bilişsel ve dil gelişimi
6 Bebeklik döneminde sosyal-duygusal gelişim
7 Erken çocukluk döneminde (2-6 yaş) gelişimsel özellikler
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Orta çocukluk dönemi (7-11 yaş) gelişimsel özellikler
10 Gelişimsel risk faktörleri ve erken müdahalenin önemi
11 Gelişimsel değerlendirme araçları ve uygulamalar
12 Tipik ve atipik gelişim örnekleri
13 Gelişimi destekleyici etkinlikler ve oyun temelli öğrenme
14 Aile eğitimi ve öğretmen-ebeveyn iş birliği
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aral, N., & Baran, G. (Ed.). (2022). Çocuk Gelişimi Temel Kavramlar ve Gelişim Alanları. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Senemoğlu, N. (2021). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Anı Yayıncılık.
Berk, L. E. (2022). Child Development (10th ed.). Pearson.
Papalia, D. E., & Martorell, G. (2021). Experience Human Development (14th ed.). McGraw Hill.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Tartışma, Vaka analizi, Video ve gözlem, Grup çalışması, Etkileşimli etkinlikler, Uygulama temelli örnekler

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Devam zorunluluğu %70'tir.
Sınıf içi etkileşim ve katılım beklenmektedir.
Akademik dürüstlük esastır. İntihal ve kopya kesinlikle yasaktır.
Ödevler zamanında teslim edilmelidir; gecikmelerde not indirimi uygulanır.
Her bireyin gelişim süreci farklıdır; saygılı ve kapsayıcı iletişim şarttır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dönem başında ilan edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 134

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1432455
ÖK.2325443
ÖK.3454323
ÖK.4444534
ÖK.5434354
ÖK.6543435
ÖK.7543243