DERS ADI

: İşitme ve Görme Yetersizliği

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 1010 İşitme ve Görme Yetersizliği ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SAFİYE SUNAY YILDIRIM DOĞRU

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, işitme ve görme yetersizliği olan bireylerin gelişimsel, eğitsel ve sosyal özelliklerini tanıtmak; bu bireylerin ihtiyaç duyduğu destek hizmetlerini, öğretim yöntemlerini ve özel eğitim süreçlerini öğretmen adaylarına kazandırmaktır. Öğrencilerin, bu yetersizlik türlerine ilişkin erken tanı, değerlendirme, teknoloji kullanımı ve kapsayıcı eğitim uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmaları hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İşitme ve görme yetersizliğinin temel kavramlarını açıklar.
2   İşitme ve görme yetersizliklerinin gelişim üzerindeki etkilerini analiz eder.
3   İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin eğitsel ihtiyaçlarını tanımlar.
4   Öğretim süreçlerinde kullanılabilecek yöntem ve teknikleri ayırt eder.
5   Destek hizmetleri ve teknolojik araçların kullanımını açıklar.
6   Kapsayıcı eğitim uygulamaları kapsamında uygun düzenlemeleri planlar.
7   Aile iş birliği ve erken müdahale sürecinin önemini kavrar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İşitme ve görme yetersizliğine giriş: Tanımlar ve sınıflamalar
2 İşitme yetersizliğinin nedenleri, türleri ve değerlendirilmesi
3 Görme yetersizliğinin nedenleri, türleri ve değerlendirilmesi
4 Gelişimsel etkiler: Dil, motor, sosyal-duygusal alanlar
5 Öğretim stratejileri ve farklılaştırma: İşitme yetersizliği
6 Öğretim stratejileri ve farklılaştırma: Görme yetersizliği
7 Yardımcı teknolojiler ve destek hizmetleri
8 Genek tekrar, ders değerlendirmesi ve ara sınav
9 Kapsayıcı eğitimde düzenlemeler ve uygulamalar
10 Aile ile iş birliği ve erken müdahale
11 Sınıf içi örnek uygulamalar ve vaka tartışmaları
12 İşitme yetersizliği olan bireylerin sosyal katılımı
13 Görme yetersizliği olan bireylerin bağımsız yaşam becerileri
14 Alan uzmanı ile seminer
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Çetinkaya, Ç. (Ed.). (2020). İşitme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Ankara: Pegem Akademi.
Varol, N., & Vural, M. (Ed.). (2021). Görme Yetersizliği Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Ankara: Pegem Akademi.
Marschark, M., & Spencer, P. E. (Eds.). (2016). The Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education (Vol. 1 & 2). Oxford University Press.
Corn, A. L., & Erin, J. N. (Eds.). (2010). Foundations of Low Vision: Clinical and Functional Perspectives (2nd ed.). American Foundation for the Blind Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Vaka Analizi, Grup Çalışmaları, Video Gözlem, Tartışma, Rol Oynama, Alan Uzmanlarıyla Söyleşi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav ve final sınavı.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu %70'tir.
Etik ilkelere ve akademik dürüstlüğe uygun davranılmalıdır.
Katılımcı, saygılı ve kapsayıcı bir öğrenme ortamı esastır.
Tüm ödevler zamanında teslim edilmelidir.
Grup çalışmaları sırasında sorumluluklar eşit şekilde paylaşılmalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dönem başında ilan edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 94

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1453344
ÖK.2533452
ÖK.3432443
ÖK.4434343
ÖK.5543434
ÖK.6543455
ÖK.7543435