DERS ADI

: Eleştirel Teori

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SOC 6092 Eleştirel Teori SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Sosyoloji Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. İBRAHİM KAYA

Dersi Alan Birimler

Sosyoloji Doktora

Dersin Amacı

Eleştirel sosyal teorinin temellerini kavramak ve günümüz sosyal dünyasını anlamak açısından önemini ortaya koymak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sosyal teorinin çok önemli bir geleneğini oluşturan eleştirel teorinin temellerini çözümleyebilir,
2   Eleştirel teorinin tarihsel gelişimini ve güncel durumunu tartışabilir,
3   Eleştirel teoriden hareketle günümüz toplumlarını tartışabilir,
4   Günümüz toplumsal ilişkilerini eleştirel teori bağlamında yorumlayabilir,
5   Modern toplumun güncel krizlerini eleştirel teoriden yararlanarak çözümleyebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Eleştirel Teori-Marksizm İlişkisi
2 Bir başyapıt olarak Aydınlanmanın Diyalektiği
3 Benjamin ve Sanat
4 Kültür Endüstrisi
5 Akıl Tutulması
6 Eros ve Uygarlık
7 Vize sınavı
8 Habermas-Marcuse tartışması
9 Sağlıklı Toplum: Fromm
10 Toplum ve Müzik: Adorno
11 Eleştirel Teorinin Pesimizmi: Weberyan Etki
12 Eleştirel Teorinin Devamı olarak Postyapısalcılık ( )
13 Eleştirel Teorinin Devamı olarak Postmodernizm ( )
14 İletişimsel Eylem Kuramı: Habermas
15 Habermas ve Takipçileri
16 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Herbert Marcuse, Eros ve Uygarlık, İdea Yayınevi, 1998.
Max Horkheimer, Akıl Tutulması, Metis Yayınları, 2023.
T. Adorno ve M. Horkheimer, Aydınlanmanın Diyalektiği, Kabalcı Yayınevi, 1995.
Jürgen Habermas, İletişimsel Eylem Kuramı, Kabalcı Yayınevi, 2001.
Walter Benjamin, Pasajlar, Yapı Kıredi Yayınları, 2023.
Eric Fromm, Sağlıklı Toplum, Say Yayınları, 2023.
Herbert Marcuse, Reason and Revolution, Humanities Press, 1941.
Herbert Marcuse, One-Dimensional Man, Beacon Press, 1964.
Jürgen Habermas, The new Conservatism, MIT Press, 1989.
Micel Foucault, Özne ve İktidar, Ayrıntı Yayınları, 2000.
Fredric Jameson, Postmodernism or the Cultural Logic of Late Capitalism, 1991, Duke University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru-yanıt ve tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FIN FINAL EXAM
3 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.50 + FIN* 0.50
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.50 + RST* 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilere derste anlatılan konuları kapsayan bir ödev çalışması verilecek ve bir final sınavı yapılacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam önemlidir, öğrenci dersle ilgili faaliyetlerinde akademik etik ilkelerine uymakla yükümlüdür. Derste her türlü elektronik cihaz kapalı tutulmalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.kaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 9 126
Ödev Hazırlama 1 20 20
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 194

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.4555
ÖK.5555