DERS ADI

: Afet Sosyolojisi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AFY 5023 Afet Sosyolojisi SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Afet Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GAZANFER KAYA

Dersi Alan Birimler

Afet Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Ders, dünyadaki insanların temel gerçekliklerinden biri olan afet olgusuna odaklanmaktadır. Bu bağlamda dersin temel amacı, afetlerin tarihsel ve toplumsal boyutları üzerine analiz ve tartışmalar yapabilmektir. Böylece dersi alan öğrenciler afetlere, geniş bir toplumsal perspektiften yaklaşmış olacaklardır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Afet, toplum, toplumsal yapı kavramlarını öğrenme
2   Tarihsel süreçte afetlerin gerçekleştiği toplum yapılarını analiz etme
3   Toplumsal kurumlar ve kentleşme dinamiklerinin afetlerle ilişkisini açııklama
4   Afetlere hazırlık ve sonrasında kamu yönetimi ve yerel yönetimlerin rolünü sosyolojik olarak açıklayabilme
5   Afetlere hazırlık ve sonrasında, sivil toplum kuruluşlarının rolünü sosyolojik olarak açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı ve Giriş
2 Afet, Toplum, Toplumsal Yapı Kavramları
3 Tarihsel ve Toplumsal Boyutta Afetler
4 Afetlere İlişkin Teorik Yaklaşımlar
5 Afetler ve Toplumsal Yapılar
6 Afetler ve Ekonomi Kurumu
7 Afetler ve Siyaset Kurumu
8 Afetler ve Eğitim Kurumu
9 Afetler ve Kentleşme
10 Türkiyedeki Afetlerin Sosyolojisi
11 Türkiyedeki Afetlerin Sosyolojisi
12 Dönem Araştırma Ödevi
13 Dönem Araştırma Ödevi
14 Dönem Araştırma Ödevi ve Dönemin Değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ulaş Sunata, Edi. Afetin Sosyal İnşası-Türkiyenin Deprem Sosyolojisi, Ankara, Nika Yayınevi, 2024.
Yunus Emre Özer, Risk Azaltma Yaklaşımı Çerçevesinde Dirençli Kentler, Ekin Yayınevi, Bursa 2018.
İslam Can, Edi. Afet Sosyolojisi, Konya, Çigi Kitabevi, 2020.
M. Tiryakioğlu, Afetlerle Yoksullaşma-Salgınlar, Göçler ve Eşitsizlikler, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2021.
Tarih Vakfı (2000). Sivil Toplum Kuruluşları ve Yasalar-Etik-Deprem. TarihVakfı Yayınları, İstanbul.
Kasapoğlu, A. ve Ecevit, M. (2001). Depremin Sosyolojik Araştırması. Ankara: Sosyoloji Derneği Yayınları.
Cogito Dergisi, Deprem Özel Sayısı, 20, 1999.
AFAD (2014). Türkiye Afet Farkindalığı ve Afetlere Hazırlık Arastırması.T.C.Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
Özuğurlu, A. (2012). Afet ve Kentleşmenin Neoliberal Dönüşümü. Mülkiye Dergisi, 36 (274), 149-158.
Aytül Kasapoğlu, Edi. Afet ve Toplum: İnsan-Doğa İlişkisi, Töz Yayınları, Ankara, 2023

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bir önceki derste işlenen konulara ilişkin hatırlatmalar.
Haftalık dersin konusu hakkında genel bir çerçeve çizmek
Öğrencilerin dersin temel materyaller yararlanarak oluşturdukları notlar üzerinde durulması
Ders konularının örnek olay incelemeleri ile desteklenmesi
Ödev uygulamaları ile öğrencilerin bilgilerinin içselleştirilmesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FCG FINAL COURSE GRADE
3 FCGR FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + FCG* 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Gazanfer Kaya
gazanfer.kaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 6 6
Sunum Hazırlama 1 12 12
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 129

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1332
ÖK.233
ÖK.332332
ÖK.4333333
ÖK.53223