DERS ADI

: Kişiler-Arası Anlaşmazlıkların Çözümü Ve Müzakere Süreci

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 5064 Kişiler-Arası Anlaşmazlıkların Çözümü Ve Müzakere Süreci SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ABBAS TÜRNÜKLÜ

Dersi Alan Birimler

Kadın Çalışmaları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Kişiler arası anlaşmazlıklar toplumsal yaşamın doğal ve kaçınılmaz bir parçasıdır. Kişiler arası anlaşmazlıkları ortadan kaldırmak mümkün değildir. Kişiler, biyolojileri, kültürleri, kişilikleri, eğitimleri, arzuları, istekleri, çıkarları ve gereksinimleri ile birbirlerinden farklılaşırlar. Farklı doğaya sahip bireyler yan yana geldiklerinde, ister çalışma yaşamında, ister aile yaşamında ister toplumsal yaşamda, farklılıklar anlaşmazlıkların az ya da çok ortaya çıkmasına neden olacaktır.
Bu nedenle toplumsa yaşamda anlaşmazlıkların olup olmaması değil, nasıl yönetildiği yani nasıl müzakere edildiği üzerine odaklanılmalıdır. Bu bağlamda Kişiler arası anlaşmazlıkların çözümü ve müzakere süreci adlı dersin amacı, kişilerin anlaşmazlıklarını daha iyi çözmeleri, yönetmeleri ve dönüştürmeleri konusunda yeterliklerini arttırmaktır. Anlaşmazlık çözümü ve müzakere becerileri gelişmiş bireyler toplumsal yaşamda daha uzlaşmacı, daha barışçı ve daha iyiden ve güzelden yana olacaktır. Bir 21.yy yaşam becerisi olarak Kişiler arası anlaşmazlıkların çözümü ve müzakere becerisinin doktora öğrencilerine kazandırılmasına yönelik katkı verilmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Kişiler arası anlaşmazlıkları ve olumsuz etkilerini tanıyabilecek,
2   2. Kişiler arası anlaşmazlıkların bireyler üzerindeki olumsuz ve yıkıcı etkilerini tanıyabilecek,
3   3. Kişiler arası anlaşmazlıkların önlenmesi, azaltılması ve dönüştürülebilmesi için yeni yöntemler geliştirebilecek ve uygulayabilecek,
4   4. Toplumsal yaşamda karşılaştıkları anlaşmazlıkları her iki tarafın yararına müzakere edebilecek.
5   5. Toplumsal yaşamda barışyapıcılık becerileri konusunda yeterlik kazanarak, diğer insanların anlaşmazlıklarını yönetmelerine katkı verebilecek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1.Kişilerarası anlaşmazlıklar, türleri ve anlaşmazlık çözüm stratejileri 11.Müzakere basamakları: anlaşma geliştirme ve müzakerenin kapanış
2 2.Kişilerarası anlaşmazlıkların çözümü ve müzakereye giriş 12.Uygulama
3 3.Kişiler arası anlaşmazlıkların müzakere prensipleri 13.Uygulama
4 4.Kişiler arası anlaşmazlıkların müzakere prensipleri 14.Uygulama
5 5.Müzakere sürecinde mikro iletişim becerileri 15.vize
6 6.Müzakere sürecinde mikro iletişim becerileri 16. final
7 7.Kişiler arası anlaşmazlıkların müzakere sürecine hazırlık aşaması
8 8.Kişiler arası anlaşmazlıkların müzakere sürecine hazırlık aşaması
9 9.Müzakere basamakları: müzakereye başlama ve anlaşmazlık konularını belirleme
10 10.Müzakere basamakları: müzakereye başlama ve anlaşmazlık konularını belirleme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Avruch, K. (2000). Culture and negotiation pedagogy. Negotiation Journal, 16 (4), 339 46.
2. Bazerman, M. H., Curhan, J. R., Moore, D. A., & Valley, K. L.(2000). Negotiation. Annual Review of Psychology, 51 (1), 279 314.
3. Deutsch, M., & Coleman, P. (2000). The handbook of conflict resolution. San Francisco: Jossey-Bass.
4. Diamond, S. (2022). İkna dehası: İş ve sosyal yaşamınızda başarı için müzakere stratejileri (S. E. Demirci ve K. Haktanır, Çev.). İstanbul: Diyojen. (Orijinal çalışma basım tarihi, 2010).
5. Fisher, R., Ury, W. Ve Patton, B. (2024). Evet dedirtme sanatı: Ödün vermeden anlaşmaya varmak (D. E. C. Canbaz, Çev.). İstanbul: Nova Kitap. (Orijinal çalışma basım tarihi, 2011).
6. Fisher, R., Ury, W., & Patton, B. (1991). Getting to yes: Negotiating agreement without giving in (2nd ed.). New York: Penguin Books.
7. Fisher, R., Ury, W., & Patton, B. (2011). Getting to yes: Negotiating agreement without giving in (rev. ed.). New York: Penguin Books.
8. Folger, J. P., & Baruch Bush, R. A. (1996). Transformative mediation and third-party intervention: Ten hallmarks of a transformative approach to practice. Mediation Quarterly, 13 (4), 263 78.
9. Malhotra, D. Ve Bazerman, M. H. (2007). Evet dedirtme sanatı (K. Haktanır, Çev.). İstanbul: Koridor. (Orijinal çalışma basım tarihi, 2007).
10. Moore, C. W. (2016). Arabuluculuk süreci: Anlaşmazlık çözümünde pratik stratejiler (T. Kaçmaz ve M. Tercan, Çev.). Ankara: Nobel. (Orijinal çalışma basım tarihi, 2014).
11. Moore, C. W. Ve Woodrow, P. J. (2022). Küresel ve çok kültürlü müzakere el kitabı (Ö. N. T. Özmen, Çev.). Ankara: Nobel. (Orijinal çalışma basım tarihi, 2010).
12. Rahim, M. A. (1992). Managing conflict in organizations (2nd ed.). Westport, CT: Praeger.
13. Rahim, M. A., & Katz, J. P. (2019). Forty years of conflict: The effects of gender and generation on conflict-management strategies. International Journal of Conflict Management, 31 (1), 1 16.
14. Raiffa, H. (1982). The art and science of negotiation. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri: seminer hazırlama, olgu sunumu ve tartışma
Düz anlatım,
Soru yanıt,
Tartışma,
Ödev,
Uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

İLAN EDİLECEKTİR


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

vize ve final

Değerlendirme Kriteri

vize %40
final %60

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse İlişkin Politika ve Kurallar: Derslerin %70 ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

abbas.turnuklu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

perşembe 16-17

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Kitap Okuma 14 1 14
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 58

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55