DERS ADI

: ETKİLEŞİMLİ SANAT VE İLİŞKİSELLİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 6071 ETKİLEŞİMLİ SANAT VE İLİŞKİSELLİK SEÇMELİ 2 2 0 9

Dersi Veren Birim

Sanat ve Tasarım Sanatta Yeterlik

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. İLKE İLTER GÜVEN

Dersi Alan Birimler

Sanat ve Tasarım Sanatta Yeterlik

Dersin Amacı

"Etkileşimli Sanat ve İlişkisellik" dersi, öğrencilere etkileşimli sanatın ve ilişkisel estetiğin teorik temellerini öğretmeyi, bu alanların toplumsal, kültürel ve teknolojik bağlamda nasıl işlediğini keşfetmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. Ders, izleyici ve sanatçı arasındaki dinamik etkileşimi, katılımcı sanat projelerinin rolünü ve bu projelerin toplumsal değişim ile olan ilişkisini incelemeye odaklanır. Ayrıca, dijital teknolojilerin ve yeni medya sanatının etkileşimli sanat pratiğindeki yerini tartışarak, öğrencilere yaratıcı düşünme ve proje tasarımı becerileri kazandırmayı hedefler.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Etkileşimli sanat ve ilişkisel estetik kavramlarının tarihsel gelişimini ve teorik temellerini kavrayabilme.
2   İzleyici katılımını içeren projeler tasarlama becerisi kazanabilme
3   Yaratıcı süreçlerde katılım düzeylerini tasarlama ve yönetme yeteneği kazabilme.
4   Etkileşimli sanatın toplumsal etkilerini analiz edebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Giriş ve Temel Kavramlar Etkileşimli sanat ve ilişkisel estetik kavramlarının tanımlanması, izleyici katılımının tarihsel gelişimi ve ilişkisel estetiğin sanat tarihindeki yeri.
2 2. Etkileşimli Sanatın Kökenleri Dada, Fluxus ve performans sanatı gibi akımların etkileşimli sanata katkıları, katılımcı sanatın ilk örnekleri ve izleyici katılımı stratejileri.
3 3. İlişkisel Estetik Teorisi Nicolas Bourriaud nun "İlişkisel Estetik" kitabının ana argümanları, ilişkisel sanatın sosyal, kültürel bağlamları ve geleneksel sanat anlayışına karşılaştırma.
4 4. Katılımcı Sanat Pratikleri Katılımcı sanat projelerinin analizi, izleyicinin sanat eserinin bir parçası haline gelmesi ve sanat ile toplum arasındaki diyalogun güçlendirilmesi.
5 5. Mekân ve Zaman Kavramları İlişkisel sanatta mekânın dönüşümü, sanat eserinin sürekliliği ve geçiciliği, zamanın bir malzeme olarak kullanımı.
6 6. Topluluk Temelli Sanat Projeleri Topluluk odaklı sanat projelerinin sosyal etkileri, sanatçı, izleyici ve toplum arasındaki iş birliği ve örnek projeler.
7 7. Teknoloji ve Etkileşimli Sanat Dijital teknolojilerin etkileşimli sanata etkisi, sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve interaktif enstalasyonlarla izleyici deneyimi.
8 8. İlişkisel Estetik ve Eleştirel Yaklaşımlar İlişkisel estetiğe yönelik eleştiriler, sanatın ticarileşmesi ve güncel sanat pratiklerinde ilişkisel estetiğin yansımaları. Claire Bishop'ın ilişkisel estetik eleştirileri
9 9. Oyunlaştırma ve Katılımcı Sanat
10 10. İzleyici Deneyimi odaklı proje geliştirme atölyesi
11 11. Eskizler
12 12. Eskiz ve fikirler üzerine tartışma
13 13. Proje Geliştirme
14 14. Proje Sunumları ve sergileme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Akbıyık, S. (2010). İlişkisel estetik ve sanat pratiği. Sanat ve Tasarım Dergisi, 8(2), 45-59.
2. Arslan, A. (2014). İzleyici, sanat ve etkileşim: Sanat eserinde katılım ve deneyim. Sanat ve Tasarım, 12(3), 31-48.
3. Bourriaud, N. (2002). Relational aesthetics. Les Presses du Réel.
4. Çolak, C. (2016). Etkileşimli sanat: Teknolojinin sanata etkisi (1. baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
5. Gaudenzi, S. (2013). Interactive documentary: A new paradigm for visual storytelling. Routledge.
6. Kara, S. (2018). Dijital sanat: Yeni medya ve etkileşimli sanat (1. baskı). Ankara: Phoenix Yayınları.
7. Kültür, K. (2019). Yeni medya sanatları: Dijitalleşmenin etkisi. İstanbul: Beta Yayınları.
8. Manovich, L. (2001). The language of new media. MIT Press.
9. Paul, C. (2003). Digital art. Thames & Hudson.
10. Rancière, J. (2009). The emancipated spectator. Verso.
11. Tanyeli, U. (2005). Sanat ve estetik: Günümüz sanatında estetik anlayışları. İstanbul: YKY.
12. Wilson, S. (2002). Information arts: Intersections of art, science, and technology. MIT Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik altyapı kazanımları için farklı bağlamlarda sunum ve tartışmalar yapılırken, öğrencilerin kişisel öykülerinden yola çıkarak örneklendirmelerin etkisiyle geliştirdikleri desen projeleri tasarlamaları ve sergileme yöntemleri geliştirmeleri hedeflenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ASG ASSIGNMENT
2 PRJ PROJECT
3 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) ASG * 0.40 + PRJ * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Devamlılık esas olup uygulama ve ödevlerin tamamlanması gerekmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin en az %70 ine katılmak
Ders işleyişinde önceden belirlenmiş ödev/sunum ve proje teslim takvimine uymak

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. İlke İLTER GÜVEN
TEMEL EĞİTİM BÖLÜMÜ SANAT KURAMLARI ANABİLİM DALI
E-mail: ilke.ilter@deu.edu.tr
Tel: +90 232-3016778

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Doç. İlke İLTER GÜVEN
Perşembe11.00-12.00
Cuma 13.00-15.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Uygulamalı Tasarım Projesi 14 5 70
Proje Ödevi 1 70 70
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 224

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155554
ÖK.23455344
ÖK.333455335
ÖK.445535553543