DERS ADI

: Gruplar Arası Anlaşmazlıklar ve Gruplar Arası Temas Uygulamaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PSİ 4063 Gruplar Arası Anlaşmazlıklar ve Gruplar Arası Temas Uygulamaları SEÇMELİ 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Psikoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. GÜLAY DİRİK

Dersi Alan Birimler

Psikoloji

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilere gruplararası ilişkiler, gruplararası anlaşmazlıklar ve gruplararası temas ve arkadaşlık konularında bilgi ve beceri kazandırmaktır. Bu derste gruplararası anlaşmazlıkları, önyargıları, ayrımcılığı, dışlamayı, olumsuz duygu ve tutumları önlemek, azaltmak ve dönüştürmek için gruplararası temasın, ilişkilerin ve gruplararası arkadaşlıkların nasıl geliştirileceği öğretilecektir.
İlaveten öğrencilerle birlikte, gruplararası temas teorisini ve farklı temas türlerini kapsayan uygulamaya dönük psiko-eğitim etkinlikleri yazılacaktır. Geliştirilen psiko-eğitim etkinliklerinin okul, işyeri, mahalle vb. toplumsal ortamlarda nasıl uygulanacağı anlatılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Gruplararası anlaşmazlıkları, önyargıyı, ayrımcılığı ve olumsuz etkilerini tanıyabilecek
2   2. Gruplararası anlaşmazlıkların ve önyargıların kişiler üzerindeki olumsuz ve yıkıcı etkilerini tanıyabilecek,
3   3. Gruplararası temas teorisini açıklayabilecek,
4   4. Gruplararası doğrudan teması, gruplararası arkadaşlığı ve gruplarası ilişkiler üzerindeki etkilerini açıklayabilecek,
5   5. Gruplararası yayılmacı teması ve gruplarası ilişkiler üzerindeki etkilerini açıklayabilecek,
6   6. Gruplararası temsili teması ve gruplarası ilişkiler üzerindeki etkilerini açıklayabilecek,
7   7. Gruplararası kurgusal teması ve gruplarası ilişkiler üzerindeki etkilerini açıklayabilecek,
8   8. Gruplararası parasosyal teması ve gruplarası ilişkiler üzerindeki etkilerini açıklayabilecek,
9   9. Gruplararası anlaşmazlıkları ve önyargıyı azaltmak için doğrudan ve dolaylı temas türlerine göre dayalı etkinlikler yazabilecek ve uygulayabilecek,
10   10. Okullarda, işyerlerinde ve toplumsal ortamlarda gruplararası anlaşmazlıkları ve önyargıları azaltmak için psiko-eğitim programı geliştirebilecek ve uygulayabilecek,
11   11. Okullarda, işyerlerinde ve toplumsal ortamlarda karşılaşılan gruplararası önyargı ve ayrımcılığı tanıyabilecek ve azaltmak için müdahale programları geliştirebilecek,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Gruplararası anlaşmazlıklar
2 Farklı ülkelerde gruplararası önyargı ve ayrımcılık örnekleri
3 Gruplararası temas kuramı
4 Gruplararası temas çalışmaları
5 Gruplararası arkadaşlık
6 Gruplararası olumlu ve olumsuz temas
7 Uygulama: Gruplararası doğrudan temas uygulamalarına ilişkin etkinlik yazma
8 Gruplararası yayılmacı temas yaklaşımı
9 Uygulama: Gruplararası yayılmacı temas uygulamalarına ilişkin etkinlik yazma
10 Gruplararası temsili temas
11 Uygulama: Gruplararası temsili temas uygulamalarına ilişkin etkinlik yazma
12 Gruplararası kurgusal temas
13 Uygulama: Gruplararası kurgusal temas uygulamalarına ilişkin etkinlik yazma
14 Gruplararası parasosyal temas
15 Uygulama: Gruplararası parasosyal temas uygulamalarına ilişkin etkinlik yazma
16 Ulusal politikalar ve uygulamacılara öneriler

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Abrams, J. R., McGaughey, K. J., & Haghighat, H. (2018). Attitudes toward Muslims: A test of the parasocial contact hypothesis and contact theory. Journal of Intercultural Communication Research, 47(4), 276-292.
2. Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. Reading, MA: Addison-Wesley.
3. Bagci, S. C., ve Çelebi, E. (2016). Cross group friendships and outgroup attitudes among Turkish Kurdish ethnic groups: does perceived interethnic conflict moderate the friendshipattitude link . Journal of Applied Social Psychology, 47(2), 59-73.
4. Bagci, S. C., Kumashiro, M., Rutland, A., Smith, P. K. ve Blumberg, H. (2017). Cross-ethnic friendships, psychological well-being, and academic outcomes: Study of South Asian and White children in the UK. European Journal of Developmental Psychology, 14(2), 190-205.
5. Bagci, S. C., Rutland, A., Kumashiro, M., Smith, P. K. ve Blumberg, H. (2014). Are minority status children's cross ethnic friendships beneficial in a multiethnic context . British Journal of Developmental Psychology, 32(1), 107-115.
6. Bağcı, S., C., ve Türnüklü A. (2020). Gruplararası temas kuramı ve okul uygulamaları. İçinde, A. Doğan ve D. Y. Kağnıcı (Edit). Göçmen çocuk ve ergenler: Kültürleşme, uyum ve eğitim (s. 161-185). Ankara: Nobel Yayıncılık
7. Bağcı Hemşinlioğlu, S. Ç., & Çelebi, E. (2017). Gruplararası temas ve çatışma ile azınlıklara yönelik tutumlar ve çokkültürlülüğe destek arasındaki ilişkiler: Gruplararası tehdit ve kaygının aracı rolü. Türk Psikoloji Yazıları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım,
Soru yanıt,
Tartışma,
Ödev,
Uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FIN FINAL EXAM
3 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + FIN * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-6: Ara sınav, ödev/sunum ve yarıyıl sonu sınavı ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

abbas.turnuklu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 15 30-17 00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 16 2 32
Uygulama 16 2 32
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 16 4 64
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 141

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.15555555
ÖK.25555555
ÖK.35555555
ÖK.45555555
ÖK.55555555
ÖK.65555555
ÖK.75555555
ÖK.85555555
ÖK.95555555
ÖK.105555555
ÖK.115555555