DERS ADI

: Geriatrik Fizyoterapide Farkındalık Temelli Yaklaşımlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FTG 5058 Geriatrik Fizyoterapide Farkındalık Temelli Yaklaşımlar SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Geriatrik Fizyoterapi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. HÜLYA TUNA

Dersi Alan Birimler

Geriatrik Fizyoterapi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders, geriatrik fizyoterapide mindfulness (bilinçli farkındalık) ve body-mind (beden-zihin) veya beden farkındalığı yaklaşımlarını öğretmeyi amaçlamaktadır. Yaşlı bireylerde hareket, denge, postür ve psikolojik iyi oluşu desteklemek için farkındalık temelli egzersizler ele alınacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Farkındalık temelli yaklaşımların temel prensiplerini, fizyoterapi ile ilişkisini ve yaşlanma sürecine etkilerini açıklar.
2   2. Egzersizlerde zihinsel odaklanma ve farkındalığın rolünü açıklar ve geriatrik fizyoterapi uygulamalarında kullanır.
3   3. Mindfulness (bilinçli farkındalık) tekniklerini tanımlar, uygular ve geriatrik rehabilitasyonda kullanımını değerlendirir.
4   4. Farkındalık temelli bilişsel terapi (MBCT), nefes ve postür farkındalığı tekniklerini geriatrik bireylerde uygular.
5   5. Pilates, Alexander Tekniği, Feldenkrais ve dans terapisi gibi body-mind yaklaşımlarını geriatrik fizyoterapiye entegre eder.
6   6. Klinik uygulamalarda mindfulness ve body-mind yaklaşımlarını bilimsel ve etik prensipler doğrultusunda kullanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yaşlanma Süreci ve Zihin-Beden Bağlantısı
2 Egzersizlerde Zihinsel Odaklanma ve Farkındalık
3 Mindfulness (Bilinçli Farkındalık) Temelleri
4 Mindfulness Uygulamaları
5 Farkındalık temelli bilişsel terapi (MBCT)
6 Farkındalık Temelli Ağrı Yönetimi ve Kronik Hastalıklar
7 Nefes ve Farkındalık Egzersizleri
8 Pilates ve Postüral Farkındalık
9 Alexander Tekniği ve Postürel Farkındalık
10 Feldenkrais Yöntemi
11 Dans Terapisi ve Hareket Farkındalığı
12 Meditasyon ve Rahatlama Teknikleri
13 Yaşlılarda Farkındalık, Psikolojik ve Bilişsel Sağlık
14 Klinik uygulamalarda mindfulness ve body-mind yaklaşımlarının entegrasyonu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Gawande, A. (2014). Being Mortal: Medicine and What Matters in the End. Metropolitan Books.
Gordon, S. (2017). Mindful Aging: Embracing Your Life After 50 to Find Fulfillment, Purpose, and Joy. New World Library.
Chair Yoga & Wall Pilates For Seniors (2 Books in 1): Improve Balance, Mobility, Posture And Heart Health Luna Light (2023).
The Harvard Medical School Guide to Tai Chi: 12 Weeks to a Healthy Body, Strong Heart, and Sharp Mind Peter Wayne (2013).

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı; seminer ve konferans formatında sunum hazırlama, literatür tarama ve akademik tartışmalar şeklinde gerçekleştirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ASG ASSIGNMENT
2 PAR PARTICIPATION
3 FIN FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE ASG * 0.30 +PAR * 0.30 +FIN* 0.40
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) ASG * 0.30 +PAR * 0.30 +RST* 0.40


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Derse Katılım, Performans/Ödev, final sınavı.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam şartı vardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hulya.tuna@deu.edu.tr
4124942

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba:12.00-13.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 15 3 45
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 15 3 45
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 5 10 50
Sunum Hazırlama 5 10 50
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 196

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.455
ÖK.5
ÖK.6