DERS ADI

: Kalite Yönetim Felsefesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TKY 5045 Kalite Yönetim Felsefesi ZORUNLU 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Kalite Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. AYSUN KAPUÇUGİL İKİZ

Dersi Alan Birimler

Kalite Yönetimi Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders, kalite yönetiminin felsefi temellerini tarihsel, etik ve sektörel boyutlarıyla ele alarak öğrencilerin kalite kavramına bütüncül bir bakış geliştirmesini amaçlar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kalite kavramının felsefi temellerini tarihsel bağlamda analiz edebilme
2   Farklı kalite yönetim modellerini teorik temelleriyle değerlendirebilme
3   Etik karar alma süreçlerini kalite bağlamında uygulayabilme
4   Sektöre özgü kalite stratejileri geliştirebilme
5   Kalite sistemlerini bağımsız araştırmalarla eleştirel biçimde inceleyebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve Dersin Tanıtımı Kalite kavramının evrimi, dersin amacı, beklentiler
2 Kaliteye Felsefi Yaklaşım Kalite nedir Ontolojik ve epistemolojik boyutlar
3 Kalite Yönetiminin Tarihsel Gelişimi Sanayi devriminden günümüze kalite anlayışının dönüşümü
4 Kalite Öncüleri Temel ilkeler, katkılar ve karşılaştırmalı analiz (Deming, Juran, Crosby, ve diğer öncüler)
5 Toplam Kalite Yönetimi (TKY) TKY nin felsefi temelleri, uygulama örnekleri
6 Yalın Düşünce ve Altı Sigma Süreç iyileştirme yaklaşımları ve felsefi arka plan
7 Kalite ve Liderlik Liderlik stilleri, kalite kültürü oluşturma
8 Kalite ve Organizasyonel Kültür Değerler, normlar ve kalite odaklı kültür inşası
9 Kalite ve Etik Etik karar alma, sosyal sorumluluk ve kalite
10 Dijitalleşme ve Kalite Yapay zekâ, otomasyon ve dijital kalite sistemleri
11 Sürdürülebilirlik ve Kalite Çevresel, sosyal ve yönetişim boyutlarıyla kalite
12 Sektörel Uygulamalar Sağlık, eğitim, üretim, hizmet sektörlerinde kalite felsefesi
13 Eleştirel Perspektif: Kaliteye Alternatif Yaklaşımlar Postmodern eleştiriler, kaliteye karşı bakış açıları
14 Genel Değerlendirme ve Proje Sunumları Öğrenci sunumları, tartışmalar, dersin kapanışı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Deming: "Out of the Crisis (Krizden Çıkış)" kitabı; Juran: "Quality Handbook" kitabı; ve güncel akademik makaleler.

Toplam Kalite Yönetimi: Kuram, İlkeler, Uygulamalar, Prof. Dr. Hasan Şimşek, 3. Baskı, Eylül 2018

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

* Dersler ve sınıf içi tartışmalar: Dersler, kavramanın ek açıklamalar ve örneklerle önemli ölçüde pekiştirildiği bir ortamda konularını aktarımına ve sınıf içi tartışmaya yöneliktir.
* Ödevler ve Projeler: Haftalık makale incelemeleri, vaka analizleri ve dönem sonunda kalite felsefesine dayalı bir proje önerisi sunumu yapılacaktır.
* Kaynaklar: Deming - Out of the Crisis, Juran - Quality Handbook, ve çağdaş makalelerle desteklenecektir.
* Etkinlikler: Konuk konuşmacılar, sektör temsilcileri veya sanal/yerinde fabrika gezileri gibi uygulamalı içerikler sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 STT TERM WORK (SEMESTER)
3 FCGR FINAL COURSE GRADE
4 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.25 + STT * 0.35 + FCGR* 0.40
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT)


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Arasınav ve yarıyıl sonu sınavı, dönem boyunca ele alınan kavramlar ve konular kapsamında öğrencinin bilgi ve muhakeme gücünü ölçecek sorulardan oluşacaktır.

Yarıyıl içi çalışmaları, hakemli yayın incelemeleri, vaka analizleri ve gerçek dünya kalite sorunlarını ele alan bir final proje teklifi sunumunu içermektedir.

Değerlendirme Kriteri

1. Ara Sınav ve Final Sınavları, öğrencilerin temel kavramları anlama ve dönem boyunca işlenen kaliteyle ilgili konular hakkında eleştirel düşünme becerilerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.

Sınavlar, Kavramsal Bilgi (%30), Eleştirel Düşünme ve Analitik Muhakeme (%40), Örnekler ve Vaka Referansları ile Uygulama (%20), Akademik Dil ve İfade Açıklığı (%10) temelinde değerlendirilecektir.

2. Dönem Çalışması Bileşenleri: Bireysel hakemli yayın okumaları, Vaka analizleri, Gerçek dünya kalite sorunlarını ele alan proje teklifi sunumundan oluşmaktadır.

Her öğrenci, en az bir yayınlanmış makaleyi inceleyip sunmalı ve ayrıca dersin öğretim üyesi tarafından verilen konularla ilgili vaka analizleri yapmalıdır.

Her öğrenci, geliştirdiği becerileri gerçek dünya kalite sorunlarına uygulayabileceği bir final proje önerisi hazırlamalıdır. Proje konuları öğrenciler tarafından belirlenecek olup, öğretim üyesinin onayına tabidir. Bu çalışma, konu derinliği ve literatür hakimiyeti (%25), eleştirel değerlendirme ve özgünlük (%25), yapı, referanslama ve akademik dürüstlük (%20), sunum becerileri ve görsel destek (%15), zaman yönetimi ve teslim şartlarına uygunluk (%15) gibi faktörler açısından değerlendirilecektir. Sunum en fazla 15 dakika sürmelidir.

3. İyi bir devam kaydı ve katılım, iki seviye arasındaki sınırda bulunan notlar için notu bir üst seviyeye taşıyabilir. Katılım, (i) derse devam durumuna, (ii) öğrencinin ders sırasında eğitmen tarafından sorulan sorulara verdiği cevapların kalitesine ve (iii) öğrencinin olumlu bir öğrenme ortamının oluşturulmasına yaptığı genel katkıya bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin en az %70'ine katılım zorunludur.
2. Herhangi bir intihal ihlali disiplin cezasıyla sonuçlanacaktır.
3. Yalnızca yapay zeka araçlarıyla (Chat GPT, MS Copilot vb.) oluşturulan içeriklere güvenilmemelidir. Öğrenciler, içeriği ağırlıklı olarak kendi okumalarından ve kendi araştırmalarından geliştirmelidir. Elbette, etik bir şekilde kullanıldığı sürece yapay zeka desteği alınabilir. Ancak, yapay zeka, yazar ya da yardımcı yazar olarak değil, tamamlayıcı bir kaynak olarak kullanılmalıdır.
4. Devamsızlık, ödevlerin geç teslimi için bir mazeret olarak kabul edilmeyecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Aysun KAPUÇUGIL IKIZ
aysun.kapucugil@deu.edu.tr

DEU İşletme Fakültesi
İngilizce İşletme Bölümü
Sayısal Yöntemler Anabilim Dalı

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Derslerin başladığı hafta ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Proje Hazırlama 1 30 30
Sunum Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 164

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1555
ÖK.254553
ÖK.355
ÖK.455333
ÖK.5553353