DERS ADI

: Özel Yetenekliler Eğitiminde Okul Çapında Zenginleştirme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 5126 Özel Yetenekliler Eğitiminde Okul Çapında Zenginleştirme SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FİLİZ KARADAĞ ÜÇDAL

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, özel yetenekli öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamak üzere geliştirilen Okul Çapında Zenginleştirme Modeli (Schoolwide Enrichment Model - SEM) temelinde öğretmen adaylarının bilgi, farkındalık ve uygulama becerilerini geliştirmektir. Öğrencilere, SEM in kuramsal temellerini, yapı taşlarını ve uygulama boyutlarını kazandırmak; farklı zenginleştirme türlerini tanıtarak özel yetenekli bireyler için bütüncül eğitim yaklaşımları geliştirmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Okul çapında zenginleştirme modelinin temel bileşenlerini açıklar.
2   Modelin dayandığı kuramsal temelleri analiz eder.
3   Özel yetenekli bireylerin farklılıklarını ve ihtiyaçlarını tanımlar.
4   SEM uygulamalarının okul ortamına entegrasyon sürecini değerlendirir.
5   Özel yetenekli bireylerin gereksinimlerine uygun uygulama planları geliştirir.
6   SEM kapsamında kullanılabilecek strateji, araç ve kaynakları seçer.
7   Okul yöneticileri ve öğretmenlerle etkili işbirliği kurma yollarını tartışır.
8   Gerçek okul senaryolarına dayalı vaka analizi yapar.
9   SEM'in uygulama sürecini değerlendirir.
10   Kapsayıcı ve farklılaştırılmış öğretim planları geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Hafta Ders Tanıtımı, Hedefler ve SEM e Giriş
2 2. Hafta Üstün Yeteneklilik ve Zenginleştirme Kavramları
3 3. Hafta Okul Çapında Zenginleştirme Modelinin Kuramsal Temelleri
4 4. Hafta SEM'in Bileşenleri: Tip I Etkinlikler (Keşif Etkinlikleri)
5 5. Hafta Tip II Etkinlikler (Grupla Rehberlik ve Süreç Becerileri)
6 6. Hafta Tip III Etkinlikler (Bağımsız Araştırma Projeleri)
7 7. Hafta SEM'de Öğretmen Rolü ve Okul Kültürü
8 8. Hafta Öğrenme Stilleri, İlgi Alanları ve Öğrenci Profilleme
9 9. Hafta Farklılaştırılmış Eğitim Planı Geliştirme
10 10. Hafta Gerçek Okul Uygulamalarından Örnek İncelemeleri
11 11. Hafta Vaka Analizleri ve Grup Sunumları
12 12. Hafta Dönem Projesi Geliştirme: Süreç ve Danışmanlık
13 13. Hafta Proje Sunumları ve Değerlendirme
14 14. Hafta Genel Değerlendirme, Geri Bildirim ve Kapanış

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Temel Kaynaklar:
Renzulli, J. S., & Reis, S. M. (2014). The Schoolwide Enrichment Model: A How-to Guide for Educational Excellence. Prufrock Press.
Karadağ, F. (2022). Özel Yetenekli Bireylerde Farklılaştırma ve Zenginleştirme Uygulamaları.

Yardımcı Kaynaklar:
Tomlinson, C. A. (2017). How to Differentiate Instruction in Academically Diverse Classrooms. ASCD.
Kaplan, S. N. (2009). Curriculum for Gifted Learners.
Maker, C. J., & Nielson, A. B. (1996). Curriculum Development and Teaching Strategies for Gifted Learners.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım (teorik bilgi sunumu)
Tartışma ve beyin fırtınası
Makale incelemesi ve sunumu
Vaka analizi
Proje geliştirme
Grup çalışmaları
Öğrenci sunumları
Uygulama örneklerinin gözlemi ve analizi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTEG MIDTERM GRADE
2 ASG ASSIGNMENT
3 FCG FINAL COURSE GRADE
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTEG * 0.30 +ASG* 0.10 + FCG* 0.60
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTEG * 0.30 + ASG * 0.10 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Bilimsel İçerik ve Doğruluk
Teorik bilgilerin uygun ve güncel kaynaklarla desteklenmesi
%25

Uygulama Becerisi
SEM çerçevesinde proje geliştirme, özgün fikir üretme
%25

Eleştirel Düşünme ve Analiz
Vaka çözümleme ve öneri geliştirme becerisi
%20

Sunum ve Raporlama
Akademik yazım kurallarına uygunluk, etkili iletişim
%15

Katılım ve İşbirliği
Grup çalışmalarına katkı, sınıf içi aktif katılım
%15

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse %70 devam zorunluluğu vardır.
Etik kurallara uygun davranmak esastır.
Tüm yazılı çalışmalar APA 7 formatında hazırlanmalıdır.
Grup çalışmalarında adil katkı beklenmektedir.
Tüm teslim tarihleri ders başında ilan edilir ve zamanında teslim şarttır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğretim Üyesi: Doç. Dr. Filiz Karadağ Üçdal
E-posta: filiz.karadag@deu.edu.tr
Ofis: DEÜ Buca Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Kat 2, Oda No: 212

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Gün: Salı
Saat: 14:00 - 16:00
Yöntem: Yüz yüze veya çevrimiçi (önceden randevu ile)

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 9 126
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 8 8
Sunum Hazırlama 1 8 8
Vize Sınavı 1 5 5
Final Sınavı 1 5 5
Proje Ödevi 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 209

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.15555555
ÖK.25555555
ÖK.35555555
ÖK.45555555
ÖK.55555555
ÖK.65555555
ÖK.75555555
ÖK.85555555
ÖK.95555555
ÖK.105555555