DERS ADI

: Özel Eğitimde Akademik Beceri Araştırmaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 5137 Özel Eğitimde Akademik Beceri Araştırmaları SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. AHMET BİLAL ÖZBEK

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin amacı, yüksek lisans düzeyinde öğrenme güçlüğü araştırmalarına başlangıç aşamasında akademik becerilere yönelik, değerlendirme ve müdahale süreçlerine ilişkin çalışmaların incelenerek bir araştırma konusu olarak öğrenme güçlüğünün katılımcılar ile çalışılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Özel gereksinimli bireylerde okuma, yazma ve matematik odakları araştırmalarda ölçme yöntemlerini ve değişken belirlemede dikkat edilmesi gereken hususları açıklar.
2   Akademik becerilere yönelik ilişkisel tarama ve müdahale araştırmalarının sahip olması gereken kalite göstergelerine uygun araştırma planlayabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Akademik beceri araştırmalarına giriş
2 Akademik beceri ölçme ve değerlendirme yöntemleri
3 Okuma güçlüğü ilişkisel araştırmalar
4 Okuma güçlüğü ilişkisel araştırmalar
5 Okuma güçlüğü müdahale araştırmaları
6 Okuma güçlüğü müdahale araştırmaları
7 Ara Sınav
8 Yazma güçlüğü ilişkisel araştırmalar
9 Yazma güçlüğü ilişkisel araştırmalar
10 Yazma güçlüğü müdahale araştırmaları
11 Yazma güçlüğü müdahale araştırmaları
12 Matematik güçlüğü ilişkisel araştırmalar
13 Matematik güçlüğü ilişkisel araştırmalar
14 Matematik güçlüğü müdahale araştırmaları
15 FİNAL SINAVI

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kılıç-Tülü, B., & Ergül, C. (2016). Öğrenme güçlüğü olan çocukların duyguları tanıma becerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(03), 207-229.
Kılıç Tülü, B., & Ergül, C. (2015). Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Sözel Olmayan İpuçları ile Aktarılan Duyguları Algılama Becerileri. Türk Psikoloji Dergisi.
Seçen, A. (2020). Özgül öğrenme güçlüğü tanısı almış bireylerin benlik saygılarının ve ailelerinin duygu sosyalleştirme tepkilerinin bireyin psikolojik iyi oluşu ile ilişkisi (Master's thesis, Ankara Universitesi (Turkey)).
Öğrenme Güçlüğü Aile Eğitimi Kitap Seti MEB
Aro, T., Özbek, A.B. & Torppa, M. Predicting adult-age mental health with childhood reading and math disability: do resilience and coping styles matter . Ann. of Dyslexia 74, 97 122 (2024). https://doi.org/10.1007/s11881-023-00290-8
Özbek, A. B., & Ergül, C. (2022). Effectiveness of comprehension strategies mobile app (COSMA) on reading comprehension performances of students with learning disabilities. Journal of Special Education Technology, 37(2), 297-309.
Tülü, B. K., Özbek, A. B., & Ergül, C. (2021). 3D stratejisi öğretiminin öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (51), 97-118.
Özbek, A. B., Tülü, B. K., & Ergül, C. (2019). An Intervention to Improve the Writing Skills of Students with Learning Disabilities: Stop & List Strategy. Insights into Learning Disabilities, 16(2), 155-171.
Özbek, A. B., & TÜLÜ, B. K. (2022). Öğrenme Güçlüğünde Yazılı Anlatımı Desteklemek: Strateji Öğretimi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 1-26.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay İncelemesi,

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTEG MIDTERM GRADE
2 FCG FINAL COURSE GRADE
3 FCG FINAL COURSE GRADE MTEG * 0.40 + FCG * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTEG * 0.40 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Derse katılan tüm öğrencilerin farklı bilimsel araştırma yöntemleri ile gerçekleştirilmiş ve özel gereksinimli öğrencilerin katılımcısı olduğu en az 1 i müdahale araştırması olmak üzere ders içerisinde işlenen kalite göstergelerine sahip üç yayınlanmış akademik becerilere odaklanmış makale sunumları yapmaları gerekmektedir.

Dersin final değerlendirmesi olarak derse katılan tüm öğrencilerin özel gereksinimli öğrencilere yönelik bir akademik beceri odaklı araştırma önerisi geliştirmeleri ve uzun özet şeklinde çalışmanın önemi, yöntemi ve muhtemel bulguları üzerine bir ödev hazırlamaları istenmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Konular sınıfta işlenecek ve gerektiğinde tartışma açılacaktır. Öğrenciler konulara ilişkin kaynakları önceden okuyarak derse hazırlıklı gelecekler ve sınıf içi etkileşime katılacaklardır. Öğrenciler kendilerine verilen konuları hazırlayıp sunmakla yükümlüdürler. Öğrenciler, kendilerine verilebilecek dersle ilgili sorumlulukları yapmakla yükümlüdürler.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

bilal.ozbek@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 13:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 10 140
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.15555555
ÖK.25555555