DERS ADI

: İki Kere Farklı Çocuklar ve Eğitimleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÖEP 5133 İki Kere Farklı Çocuklar ve Eğitimleri SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Özel Eğitim Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FİLİZ KARADAĞ ÜÇDAL

Dersi Alan Birimler

Özel Eğitim Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; üstün yetenekli olmanın yanı sıra özel eğitim gereksinimi olan (öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği, otizm vb.) bireyleri tanıtmak, bu bireylerin bilişsel, duyuşsal ve sosyal gelişim özelliklerini anlamak, eğitimsel ihtiyaçlarını değerlendirmek ve bu çocuklara yönelik etkili öğretim stratejilerini geliştirmektir. Aynı zamanda etik, kültürel ve ailevi faktörlerin bu çocukların gelişimi üzerindeki etkilerini irdeleyerek bütüncül bir bakış açısı kazandırmak hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İki kere farklılık (2e) kavramını açıklar.
2   İki kere farklı bireylerin özelliklerini tanımlar.
3   Tanılama süreçlerini ve kullanılan araçları değerlendirir.
4   Eğitimde karşılaşılan zorlukları analiz eder.
5   Etkili öğretim stratejileri geliştirir.
6   Aile, okul ve çevre etkileşimini yorumlar.
7   İki kere farklı bireyler için farklılaştırılmış öğretim planları hazırlar.
8   Alana ilişkin güncel araştırmaları eleştirel biçimde inceler.
9   Uygulamalı vaka analizleri yapar.
10   Etik ilkeler doğrultusunda profesyonel uygulamalar geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1. Hafta Ders Tanıtımı, Kavramlar: Üstün Yeteneklilik, Özel Gereksinim, İki Kere Farklılık (2e)
2 2. Hafta İki Kere Farklılık Türleri: LD, ADHD, Otizm ve Üstün Yeteneklilik
3 3. Hafta 2e Bireylerin Tanılama Süreci ve Değerlendirme Araçları
4 4. Hafta 2e Bireylerin Bilişsel, Duygusal ve Sosyal Özellikleri
5 5. Hafta Eğitimde Karşılaşılan Güçlükler ve Sorunlar
6 6. Hafta Farklılaştırılmış Öğretim Stratejileri I
7 7. Hafta Farklılaştırılmış Öğretim Stratejileri II: Teknoloji Destekli Yaklaşımlar
8 8. Hafta Aile Katılımı ve Ailelerin Eğitimi
9 9. Hafta Okul Temelli Müdahale Programları
10 10. Hafta Öğrenci Sunumları Güncel Vaka İncelemeleri
11 11. Hafta Makale Değerlendirme ve Grup Çalışmaları
12 12. Hafta Etik Sorunlar, Politikalar ve Savunuculuk
13 13. Hafta Proje Sunumları ve Geri Bildirim
14 14. Hafta Genel Değerlendirme, Kapanış ve Öğrenci Yansımaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Temel Kaynaklar:
Baum, S. M., Schader, R. M., & Hébert, T. P. (2014). To Be Gifted and Learning Disabled: Strength-Based Strategies for Helping Twice-Exceptional Students with LD, ADHD, ASD, and More. Prufrock Press.
Foley-Nicpon, M., Assouline, S. G., & Colangelo, N. (2013). Twice-Exceptional Learners: Who Needs to Know What Gifted Child Quarterly.
Nielsen, M. E. (2002). Gifted Students with Learning Disabilities: Recommendations for Identification and Programming. Exceptionality.

Ek Kaynaklar:
Karadağ, F. (2021). Üstün Yeteneklilik ve Özel Gereksinim: İki Kere Farklılık Kavramı.
Winebrenner, S. (2018). Teaching Gifted Kids in Today s Classroom.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım (teorik sunumlar)
Tartışma ve Soru-Cevap
Vaka Analizi
Grup çalışmaları
Makale okuma ve değerlendirme
Sunumlar
Öğrenci odaklı seminerler
Alan yazını tarama ve raporlama

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 ASG ASSIGNMENT
3 FINS FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.30 + ASG * 0.10 + FINS * 0.60
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.30 + ASG * 0.10 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri


Akademik doğruluk ve özgünlük
Bilgiye dayalı ve kaynak gösterilerek yapılmış çalışmalar
%25


Uygulama becerisi
Vaka çözümlemesi ve öneri geliştirme
%20

Eleştirel düşünme
Teorik bilgileri analiz etme, sentezleme becerisi
%15

Yazım ve sunum
Yazım kurallarına uygunluk, sunum kalitesi
%20

Katılım ve iş birliği
Tartışmalara aktif katılım, grup çalışmalarına katkı
%20

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunludur (%70 minimum katılım).
Tüm ödevler belirtilen tarihlerde teslim edilmelidir.
Alıntılar APA 7 ye uygun olarak yapılmalı, intihalden kaçınılmalıdır.
Tüm öğrenciler etik kurallara ve akademik dürüstlüğe uymakla yükümlüdür.
Grup çalışmalarında tüm üyeler eşit katkı sağlamalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Ders Sorumlusu: Doç. Dr. Filiz Karadağ Üçdal
E-posta: filiz.karadag@deu.edu.tr
Ofis: DEÜ Buca Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Kat: 2, Oda No: 212

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Gün: Salı
Saat: 14:00 16:00
Yer: Ofis veya çevrimiçi (önceden randevu alınmalıdır)

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 9 126
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 8 8
Sunum Hazırlama 1 8 8
Vize Sınavı 1 5 5
Final Sınavı 1 5 5
Proje Ödevi 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 209

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.15555555
ÖK.25555555
ÖK.35555555
ÖK.45555555
ÖK.55555555
ÖK.65555555
ÖK.75555555
ÖK.85555555
ÖK.95555555
ÖK.105555555