DERS ADI

: Türkiye'de Dil ve Edebiyat Öğretiminin Tarihi II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STD 6044 Türkiye'de Dil ve Edebiyat Öğretiminin Tarihi II SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İSMAİL SÖKMEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türkiye de dil ve edebiyat öğretiminin tarihsel gelişimini ikinci bir aşamada incelemektir. Ders, Cumhuriyet dönemiyle birlikte dil ve edebiyat eğitimindeki dönüşümleri, reformları ve uygulanan eğitim politikalarını ele almayı hedefler. Öğrenciler, dil ve edebiyat öğretiminin sosyal, kültürel ve politik bağlamda nasıl şekillendiğini, eğitimdeki yeniliklerin ve zorlukların neler olduğunu analiz edeceklerdir. Ayrıca, farklı dönemlerdeki eğitim anlayışları ile edebiyat öğretiminin bugünkü durumuna dair derinlemesine bir bakış açısı geliştirmeleri beklenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Türkiye de dil ve edebiyat öğretiminin Cumhuriyet dönemi gelişimini açıklar.
2   2. Cumhuriyet dönemi eğitim reformlarını ve dil ile edebiyat öğretimindeki değişiklikleri analiz eder.
3   3. Türk dilinin eğitimi ile edebiyat öğretiminin karşılıklı ilişkisini tartışır.
4   4. Dil ve edebiyat öğretimindeki kurumsal gelişmeleri ve değişimleri değerlendirir.
5   5. Türkiye de dil ve edebiyat öğretiminin sosyal ve kültürel etkilerini inceler.
6   6. Eğitimdeki çeşitli yaklaşımları ve öğretim yöntemlerini ele alır.
7   7. Türkiye deki dil ve edebiyat eğitimine dair çağdaş yaklaşımlar ve sorunları tartışır.
8   8. Dil ve edebiyat öğretiminin toplumsal yapıya nasıl etki ettiğini değerlendirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı ve Türkiye de Dil ve Edebiyat Öğretiminin Genel Tarihi
2 Osmanlı Döneminde Dil ve Edebiyat Eğitimi: Son Dönem Gelişmeleri
3 Cumhuriyet Döneminin Başlangıcında Dil ve Edebiyat Eğitimi
4 Dil Devrimi ve Edebiyat Eğitimi: 1928 Harf İnkılâbı nın Etkileri
5 Edebiyatın Okullarda Bir Ders Olarak Kabulü ve Yeni Müfredatlar
6 1930 larda Türkçe Eğitimi ve Edebiyat Derslerine Yönelik Yöntemler
7 1950-1960 Arası Dil ve Edebiyat Eğitimi: Yapısal Değişiklikler ve Yöntemler
8 1960 lar ve 1970 lerde Türkçe Eğitiminde Yenilikçi Yaklaşımlar
9 Cumhuriyet Döneminde Edebiyat Öğretiminde Tinsel ve Toplumsal Yönelimler
10 1980 Sonrası Dil ve Edebiyat Eğitiminde Yeni Pedagojik Yöntemler
11 Dil ve Edebiyat Öğretiminde Eleştirel Düşünme ve Okuma Yöntemleri
12 Çağdaş Türk Edebiyatı nın Öğretimi ve Edebiyatın Toplumla İlişkisi
13 Dil ve Edebiyat Eğitiminde Teknolojinin Yeri ve Dijitalleşme
14 Türkçe ve Edebiyat Öğretiminde Modern Pedagojik Yöntemler ve Uygulamalar
15 Günümüz Türk Dil ve Edebiyat Eğitiminin Sorunları ve Çözüm Önerileri
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ergün, Mustafa (2014). Türk Eğitim Tarihi. Pegem Akademi.
Başgöz, İlhan & Erdem, Mahmut (2012). Türk Milli Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Eğitim Yayınevi.
Akyüz, Yahya (2012). Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 2012'ye). Pegem Akademi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTEG MIDTERM GRADE
2 ASG ASSIGNMENT
3 FCG FINAL COURSE GRADE
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTEG * 0.30 +ASG* 0.10 + FCG* 0.60
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTEG * 0.30 + ASG * 0.10 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

i.sokmen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 40 40
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 157

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.155555555555
ÖK.255555555555
ÖK.355555555555
ÖK.455555555555
ÖK.555555555555
ÖK.655555555555
ÖK.755555555555
ÖK.855555555555