DERS ADI

: Edebiyat Eğitiminde Hikâye ve Masal Anlatıcılığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STD 6049 Edebiyat Eğitiminde Hikâye ve Masal Anlatıcılığı SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ MUSTAFA ÖZBAŞ

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin anlatı dünyasına aktif şekilde katılmalarını, masal ve hikâyelerin yapısını kavrayarak etkili birer anlatıcı olmalarını sağlamaktır. Ders kapsamında anlatma teknikleri, doğaçlama, anlatıcı-dinleyici ilişkisi, mekân ve beden farkındalığı gibi anlatıcılığı güçlendiren beceriler kazandırılır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Masal ve hikâye anlatıcılığının temel kavramlarını açıklar.
2   Masal ve hikâye türlerini sınıflandırır ve karşılaştırır.
3   Anlatıcılık sürecinde beden ve mekân farkındalığını kullanır.
4   Doğaçlama ve anlatı tekniklerini uygulayarak anlatı geliştirir.
5   Masal ve hikâyeleri eğitimsel ve terapötik bağlamda değerlendirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Anlatıcılığa Giriş: Masal ve Hikâye Nedir
2 Masalın Yapısı: Kahramanlar, Motifler, Olay Örgüsü
3 Masal Türleri ve Sınıflandırmaları
4 Hikâyenin ve Masal Ortamının Hazırlanması
5 Anlatma Teknikleri ve Sözlü Performans
6 Anlatıcı-Dinleyici-Hikâye İlişkisi
7 Beden Farkındalığı ve Bedenin Anlatıdaki Rolü
8 Ara Sınav
9 Mekân Farkındalığı ve Anlatı Ortamının Kullanımı
10 Doğaçlama Teknikleri ve Uygulamalar
11 Hayal Gücü ve Anlatıcılık: Yaratıcı Anlatım Etkinlikleri
12 Masal ve Hikâyelerin Eğitim Ortamında Kullanımı
13 Masal ve Hikâyelerin Bilinçaltı ve Duygusal Etkileri
14 Masal ve Hikâye Yazım Etkinlikleri
15 Masal ve Hikâyelerin İyileştirici Gücü
16 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Brooks, Peter. Psikanaliz ve Hikâye Anlatıcılığı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2016.
Oker, Celil. Gençler İçin Hikâye Anlatıcılığı Kılavuzu. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi, 2019.
Gece, Betül. Eğitimde Masal Anlatıcılığı. İstanbul: Kidsnook Yay., 2024.
Liberman, Judith Malika. Masal Terapi. İstanbul: Doğan Novus Yay., 2015.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, tartışma, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 ASG ASSIGNMENT
3 FINS FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.30 + ASG * 0.10 + FINS * 0.60
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.30 + ASG * 0.10 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersi alan öğrencilerin dersleri düzenli takip etmesi, dersin yükümlülüklerini eksiksiz bir biçimde ve zamanında yapması gerekmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Özbaş
Sosyal Bilimler Binası, Z-06
Tel.:0 232 3012106
mustafa.ozbas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba, 16.00-17.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 40 40
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 157

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.155555555555
ÖK.255555555555
ÖK.355555555555
ÖK.455555555555
ÖK.555555555555