DERS ADI

: Türk Kültürü Araştırmalarında Seyahatnameler I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STD 6047 Türk Kültürü Araştırmalarında Seyahatnameler I SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ MUSTAFA ÖZBAŞ

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, seyahatnamelerin kültürel antropoloji ve halkbilimi araştırmalarında bir kaynak türü olarak değerlendirilmesini sağlamaktır. Seyahatnamelerde yer alan halk inançları, geçiş ritüelleri, gündelik yaşam pratikleri, kutlamalar, halk hekimliği gibi unsurların çözümlenmesi hedeflenir. Ayrıca seyahatnamelerin tarihî bağlamı, yazılış amaçları, iktidar ilişkileri ve yayıncılık pratikleri çerçevesinde eleştirel olarak incelenmesi sağlanacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Seyahatnamelerin kültürel çözümlemede nasıl kullanılacağını kavrar.
2   Seyahatnamelerdeki halk kültürü unsurlarını tanımlar.
3   Seyahatnamelerin tarihsel ve ideolojik bağlamlarını analiz eder.
4   Farklı coğrafyalardan yazılmış seyahatnameleri karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
5   Seyahatnameler aracılığıyla halkbilimsel veri üretme yöntemlerini öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Seyahatname nedir Kavramsal çerçeve
2 Seyahatnamelerin tarihi: Antik çağdan günümüze
3 Seyahatname yazımının amaçları ve yazarlık kimlikleri
4 Seyahatname ve iktidar: Sömürgecilik, oryantalizm
5 Seyahatnamelerde halk inançları ve mitolojik unsurlar
6 Geçiş ritüelleri: Doğum, evlilik, ölüm
7 Halk hekimliği ve şifacılık pratikleri
8 Ara Sınav
9 Bayramlar, mevsimlik kutlamalar ve halk takvimi
10 Gündelik yaşamda geleneksel pratikler
11 Seyahatnamelerde kadın temsili ve toplumsal roller
12 Seyahatname yayıncılığı ve edebi tür olarak seyahatname
13 Türkiye'ye dair yazılmış seçili seyahatnamelerin çözümlemesi I
14 Türkiye'ye dair yazılmış seçili seyahatnamelerin çözümlemesi II
15 Genel değerlendirme ve dönem sonu tartışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Löschburg, Winfried (1997). Seyahatin Kültür Tarihi. Ankara: Dost Kitabevi
MacLean, Gerard (2005). Doğu'ya Yolculuğun Yükselişi. Osmanlı İmparatorluğu'nun İngiliz Konukları (1580-1720). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
Üçel-Aybet, Gülgün (2003). Avrupalı Seyyahların Gözünden Osmanlı Dünyası ve İnsanları. İstanbul: İletişim Yayınları
Touati, Houari (2001). Ortaçağ'da İslam ve Seyahat. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Said, Edward W. (1999). Şarkiyatçılık. Batı'nın Şark Anlayışları. İstanbul: Metis Yayınları
Kabbani, Rana (1993). Avrupa'nın Doğu İmajı. İstanbul: Bağlam Yayınları
Parla, Jale (1985). Efendilik, Şarkiyatçılık, Kölelik. İletişim Yayınları
Schiffer, Reinhold (1999). Oriental Panorama. British Travellers in 19th Century Turkey. Rodopi: Amsterdam-Atlanta

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, tartışma, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 ASG ASSIGNMENT
3 FINS FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.30 + ASG * 0.10 + FINS * 0.60
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.30 + ASG * 0.10 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersi alan öğrencilerin dersleri düzenli takip etmesi, dersin yükümlülüklerini eksiksiz bir biçimde ve zamanında yapması gerekmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Özbaş
Sosyal Bilimler Binası, Z-06
Tel.:0 232 3012106
mustafa.ozbas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba, 16.00-17.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 40 40
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 157

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.155555555555
ÖK.255555555555
ÖK.355555555555
ÖK.455555555555
ÖK.555555555555