DERS ADI

: Tarih Program ve Ders Kitaplarının Değerlendirilmesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SAT 6037 Tarih Program ve Ders Kitaplarının Değerlendirilmesi SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Tarih Öğretmenliği Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ERDAL ASLAN

Dersi Alan Birimler

Tarih Öğretmenliği Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, tarih programlarının ve ders kitaplarının tarihsel süreçteki değişimini, pedagojik değerini, içerik yapısını ve ideolojik yönelimlerini analiz etmektir. Öğrenciler, tarih müfredatını ve ders kitaplarını eleştirel bir gözle değerlendirmeyi öğrenir

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Farklı dönemlerdeki tarih programlarının amaç ve yapısını analiz eder
2   2. Ders kitaplarının içerik, görsel ve dil özelliklerini pedagojik açıdan değerlendirir
3   3. Tarih kitaplarında yer alan ideolojik öğeleri tespit eder
4   4. Güncel tarih müfredatını eleştirel düşünme çerçevesinde yorumlar
5   5. Alternatif ve kapsayıcı tarih anlatılarının gerekliliğini tartışır

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarih Programlarına ve Ders Kitaplarına Giriş
2 Tarih Eğitimi ve Program Geliştirme Yaklaşımları
3 Cumhuriyet in İlk Yıllarında Tarih Programları
4 Tarih Ders Kitaplarının İdeolojik Yapısı
5 Görsellerin ve Haritaların Pedagojik Rolü
6 Tarih Ders Kitaplarında Dil Kullanımı ve Söylem
7 Ara Sınav
8 2000 Sonrası Müfredat Reformları
9 Güncel Tarih Kitaplarının Eleştirisi (İlköğretim - Ortaöğretim)
10 Tarih Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Etnisite ve Kimlik
11 Uluslararası Perspektiften Tarih Ders Kitapları
12 Alternatif Tarih Kitabı Tasarımları ve Örnekler
13 Tarih Programlarının Öğretim Stratejileriyle Uyumluğu
14 Eleştirel Düşünme, Sorgulama ve Kaynak Kullanımı
15 Öğrenci Sunumları ve Tartışmalar
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Özbaran Salih (1995), Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları, tarih Vakfı.
Alkan, Mehmet Ö. (2011). II. Meşrutiyet te Resmi İdeoloji, Resmi Tarih ve Eğitim , Türkiye de Tarih Yazımı, (ed.) Vahdettin Engin, Ahmet Şimşek, İstanbul: Yeditepe Yayınları.
Berktay, Halil (1983). Cumhuriyet İdeolojisi ve Fuat Köprülü, İstanbul: Kaynak Yayınları.
Birinci Türk Tarih Kongresi. Konferanslar ve Münakaşalar, Maarif Vekaleti, İstanbul, 1932, s.V.
Copeaux, Etienne. (2000). Türk Tarih Tezinden Türk-İslam Sentezine, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Demircioğlu, I. H. (2008). Türkiye'de Tarih Eğitiminin Tarihi, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Sayı 12, sayfa. 431-450.
Ersanlı, Büşra. (2006). İktidar ve Tarih, İstanbul: İletişim Yayınları.
İşçimen, Sevcan. (2007). Türkiye Cumhuriyeti nde İlkokullarda Okutulan Tarih Ders Kitapları (1923 1931). (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mersin: Mersin Üniversitesi.
Köken, Nevzat. (2002). Cumhuriyet Dönemi Tarih Anlayışları ve Tarih Eğitimi (1923-1960). (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
Apple, M. W. (1993). Official Knowledge: Democratic Education in a Conservative Age. Routledge.
Pingel, F. (2010). UNESCO Guidebook on Textbook Research and Textbook Revision. UNESCO Publishing.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FINS FINAL EXAM
3 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + FINS * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 2 30 60
Final Sınavına Hazırlık 2 30 60
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4
ÖK.15555
ÖK.25555
ÖK.35555
ÖK.45555
ÖK.55555