DERS ADI

: Dil, Yazın ve Medyada Yapay Zekâ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
YDA 5018 Dil, Yazın ve Medyada Yapay Zekâ SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Almanca Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ AYLİN NADİNE KUL

Dersi Alan Birimler

Almanca Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders, öğrencilerin yapay zekâ kavramını dil, yazın ve medya bağlamında çok boyutlu olarak incelemelerini hedeflemektedir. Öğrenciler, hem edebi hem de medyatik metinlerde yapay zekânın temsilini analiz edecek, dil modelleriyle yaratıcı yazma deneyimleri yaşayacak ve yapay zekânın eğitim, iletişim ve kültür üzerindeki etkileri üzerine eleştirel bir bakış geliştireceklerdir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yapay zekâ kavramını tanımlayabilir ve toplumsal işlevlerini açıklayabilir
2   Yapay zekânın edebi ve medyatik metinlerdeki temsillerini analiz edip yorumlayabilir
3   YZ tarafından üretilmiş dili tanıyabilir ve eleştirel olarak değerlendirebilir
4   YZ araçlarını kullanarak bağımsız biçimde yaratıcı metinler üretebilir
5   YZ nin edebiyat ve medyadaki rolüne ilişkin etik ve estetik sorunlar üzerine düşünebilir
6   Eğitim ve kültür alanlarında YZ ile ilgili medya ve edebiyat temelli tartışmaları çok yönlü olarak değerlendirebilir

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Yapay Zekâya Giriş YZ Üzerine Eleştirel Tartışmalar
2 Dil Modelleri ve YZ Tabanlı Dil Üretimi YZ nin Etik ve Hukuki Boyutları
3 Medya Dönüşümü: İletişim ve Kamusal Alanın Dijitalleşmesi Proje Çalışması
4 YZ Tarafından Üretilen Metinlerin Analizi: Dil, Üslup, Tutarlılık Proje Çalışması
5 Edebiyatta YZ: Anlatılar ve Temsiller (Roman, Drama, Şiir) Final Sınavı
6 YZ ile Yaratıcı Yazma: Olanaklar, Sınırlar ve Uygulamalar
7 YZ ve Görsel Medya: Görüntü Üretimi, Deepfake'ler, Filmde YZ
8 Ara Sınav
9 Dil Öğretiminde YZ
10 Dil Öğretiminde YZ

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Ausgewählte literarische Texte mit KI-Thematik
- Andrea Bertschi-Kaufmann (2022): Literarische Bildung neu im Fokus: Text- und Medienvielfalt im Unterricht der Sekundarstufe I: Kallmeyer.
- Ach, KI!: Literarische Beiträge zu sprachbasierter Künstlicher Intelligenz (2024): edition-v
- Sven Kaufmann, Johanna Ebinger (2023): Künstliche Intelligenz im Unterricht - Sprachgesteuerte KI praxisorientiert einsetzen: Cornelsen Vlg Scriptor
- Güncel akademik makaleler ve medya metinleri (ders sürecinde paylaşılacaktır)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Seminer, etkileşimli sunumlar, araştırma, grup çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTEG MIDTERM GRADE
2 FCG FINAL COURSE GRADE
3 FCG FINAL COURSE GRADE MTEG * 0.40 + FCG * 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTEG * 0.40 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

sınavlar

Dersin Öğretim Dili

Almanca

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aylin.kul@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

çarşamba 13.00-14.00
perşembe 13.00-14.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Konu Hakkında Hazırlık 10 2 20
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Sunum Hazırlama 2 6 12
Kitap Okuma 10 6 60
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 165

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1555555555555
ÖK.2555555555555
ÖK.3555555555555
ÖK.4555555555555
ÖK.5555555555555
ÖK.6555555555555