DERS ADI

: Türkçenin Söz Dizimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STD 5060 Türkçenin Söz Dizimi SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İSMAİL SÖKMEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türkçenin söz dizimi yapısını incelemek ve Türkçe cümle yapılarını analiz etmek için gerekli dilbilimsel kuramları öğrencilere öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Türkçenin söz dizimi kurallarını kavrar.
2   2. Türkçe cümle yapılarının dilbilimsel analizini yapabilir.
3   3. Türkçede söz dizimi farklılıklarını ve bu farklılıkların anlam üzerindeki etkilerini değerlendirir.
4   4. Cümle türlerini ve cümle içindeki öğelerin işlevlerini doğru şekilde tanımlar.
5   5. Türkçede öğe sıralaması ve cümle kurmaya dair derinlemesine bilgi edinir.
6   6. Türkçede söz dizimi teorilerini ve yaklaşımlarını uygulayabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Söz Dizimine Giriş ve Temel Kavramlar
2 Cümle ve Öğeleri: Tanım ve Yapılar
3 Cümle Türleri ve Yapıları
4 Yüklem ve Özne İlişkisi
5 Nesne ve Dolaylı Tümleç Kullanımı
6 Zarf Tümleci ve Söz Dizimindeki Yeri
7 Belirtili ve Belirtisiz Nesneler
8 Cümlede Dizi ve Sıra Kuralları
9 Öğelerin Sırası ve Anlam İlişkileri
10 Vurgu ve Öncelik: Söz Diziminde Etkisi
11 Bağlaç ve Bağlama Kuralları
12 Cümle Çeşitlerinin Söz Dizimine Etkisi
13 Yapısalcı ve Generatif Yaklaşımlar
14 Söz Dizimi Değişiklikleri ve Eklemeli Yapılar
15 Cümle Dışı Yapılar ve Anlam İlişkileri
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ergin, Muharrem. (1993). Türk Dilbilgisi. Bayrak Basım/Yayın.
Korkmaz, Zeynep. (2009). Türkiye Türkçesi Grameri (Sözdizimi). TDK Yayınları.
Demircan, Ömer. (2003). Türkçe'nin Yapısı 3: Cümle Bilgisi. Papatya Yayıncılık.
Johanson, Lars. (2000). Structural Factors in Turkic Language Contacts. RoutledgeCurzon.
Kornfilt, Jaklin. (1997). Turkish. Routledge.
Lewis, Geoffrey. (2000). Turkish Grammar. Oxford University Press.
Savaşır, Osman. (2001). Türkçe Cümle Yapısı. Papatya Yayıncılık.
Underhill, Robert. (1976). Turkish Grammar. MIT Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTEG MIDTERM GRADE
2 ASG ASSIGNMENT
3 FCG FINAL COURSE GRADE
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTEG * 0.30 +ASG* 0.10 + FCG* 0.60
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTEG * 0.30 + ASG * 0.10 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

i.sokmen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 50 50
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 172

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1555555555555
ÖK.2555555555555
ÖK.3555555555555
ÖK.4555555555555
ÖK.5555555555555
ÖK.6555555555555