DERS ADI

: Türk Gramerinde Yaklaşım Sorunları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STD 5058 Türk Gramerinde Yaklaşım Sorunları SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İSMAİL SÖKMEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Türk dilinin gramer yapısına dair farklı teorik ve metodolojik yaklaşımları inceleyerek, Türkçe'nin dilbilgisel özelliklerinin doğru bir şekilde anlaşılması ve açıklanmasına yönelik sorunları tartışmaktır. Öğrenciler, Türk gramerine dair yaklaşımların tarihsel gelişimini ve bu yaklaşımlar arasındaki farklılıkları ele alacaklardır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Türk gramerinin temel yapılarını ve kurallarını kavrar.
2   2. Türkçe dilbilgisi ile ilgili teorik yaklaşımları karşılaştırabilir.
3   3. Türk gramerinde dilbilimsel sorunları analiz edebilir.
4   4. Türkçenin dilbilgisel özelliklerini farklı teorik perspektiflerden inceleyebilir.
5   5. Türk dilinin morfolojik, sentaktik ve semantik yapıları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olur.
6   6. Türk diline dair dilbilimsel yaklaşımların uygulama alanlarını tartışabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk Gramerine Giriş ve Temel Kavramlar
2 Dilbilimsel Yaklaşımlar ve Dilbilimsel Modeller
3 Türk Gramerinin Tarihsel Gelişimi
4 Yapısalcı Dilbilim ve Türkçe
5 Generatif Dilbilim ve Türk Grameri
6 Türkçede Morfolojik Yapılar
7 Türkçede Cümle Yapısı ve Söz Dizimi
8 Türkçede Anlam ve Semantik Yaklaşımlar
9 Türk Dilinde Söz Dizimi Sorunları
10 Türkçede Eklemeli Dil Yapıları ve Morfoloji
11 Pragmatik ve Türk Grameri
12 Türkçede Anlam Ayrımları ve Dilbilgisel Sorunlar
13 Türkçede Farklı Dilbilimsel Teoriler Arasında Karşılaştırmalar
14 Türk Gramerinde Fonolojik Yapılar
15 Türk Dilindeki Gramer Sorunlarının Güncel Tartışmaları
16 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Banguoğlu, Tahsin. (1974). Türkçenin Grameri. TDK Yayınları.
Ergin, Muharrem. (1993). Türk Dilbilgisi. Bayrak Basım/Yayın.
Korkmaz, Zeynep. (2003). Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi). TDK Yayınları.
Demircan, Ömer. (2001). Türkçe Dilbilgisi. Der Yayınları.
Johanson, Lars. (1991). Studies in Turkic Linguistics. Routledge.
Kornfilt, Jaklin. (1997). Turkish. Routledge.
Lewis, Geoffrey. (2000). Turkish Grammar. Oxford University Press.
Sebüktekin, Hikmet İ. (1971). Türk Dilinde Kelime Kategorileri. TDK Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTEG MIDTERM GRADE
2 ASG ASSIGNMENT
3 FCG FINAL COURSE GRADE
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTEG * 0.30 +ASG* 0.10 + FCG* 0.60
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTEG * 0.30 + ASG * 0.10 + RST * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

i.sokmen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 50 50
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 172

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1555555555555
ÖK.2555555555555
ÖK.3555555555555
ÖK.4555555555555
ÖK.5555555555555
ÖK.6555555555555