DERS ADI

: Afet Hemşireliği ve Yönetimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 4107 Afet Hemşireliği ve Yönetimi SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ BURCU CENGİZ

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Öğrencilerin afetler, afet hemşireliği konusunda bilgilerinin gelişmesine, rol ve sorumluluklarının öğrenmesine, afet hazırlık, müdahale ve iyileşme dönem özelliklerinin öğrenmesine ve yönetmesine katkı sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Afetin tanımını ve kavramlarını açıklar.
2   Afet risk yönetimini ve dünyadaki kuruluşları bilir.
3   Afet hemşireliğinin afet yönetimi ve afetlerdeki rol ve sorumluluklarını tanımlar.
4   Afetlerde savunmasız grupların gereksinimlerini bilir ve hemşirelik girişimlerini uygular.
5   Afetlerin sağlık üzerine etkilerini ve uygulanacak hemşirelik müdahalelerini açıklar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Afet ve İlgili Kavramların Tanımı Dr.Öğr. Üyesi Burcu CENGİZ
2 Dünyada ve Türkiye'deki Afetlerin Epidemiyoloji Prof. Dr. Gülendam Karadağ
3 Afet Risk Yönetimi Prof. Dr. Gülendam Karadağ
4 Afetlerde Ulusal ve Uluslararası Yardım Kuruluşları Dr. Öğr.Üyesi Burcu Cengiz
5 Afetlerde Hemşirelerin Rol ve Sorumlukları Prof. Dr. Gülendam Karadağ
6 Afetlerde Çevre Sağlığı Dr. Öğr.Üyesi Burcu Cengiz
7 Afetlerde Bulaşıcı hastalıklar Dr. Öğr.Üyesi Burcu Cengiz
8 I.ARA SINAV Dr. Öğr.Üyesi Burcu Cengiz
9 Afetlerde Kronik Hastalığı Olan Bireylerin Yönetimi Prof. Dr. Gülendam Karadağ
10 Afetlerde Üreme Sağlığı Hizmetleri Dr. Öğr.Üyesi Burcu Cengiz
11 Afetlerde Engelliler(görme, işitme ve ortopedik engelliler) ve hemşirelik yaklaşımı Prof. Dr. Gülendam Karadağ
12 Afetlerde Özel Gereksinimi Olan Bireyler ve Bakım Vericileri Prof. Dr. Gülendam Karadağ
13 Afetlerde Toplum Ruh Sağlığı Dr. Öğr.Üyesi Burcu Cengiz
14 Afetlerde Sağlık Hizmetlerinin Yönetimi Prof. Dr. Gülendam Karadağ
15 Afetlerde Sağlık Çalışanlarının Sağlığı Dr. Öğr.Üyesi Burcu Cengiz

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Sayın Y, Dağcı M. Afet Hazırlığında Planlamanın Temel İlkeleri. Öztekin SD, editör. Afet Hemşireliği. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2018. p.8-15.
2. Kalanlar, B. (2017). Afet hemşireliği, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
3. Akdur R. Afetler ve afetlerde sağlık hizmetleri. Türkiye sorunlarına çözüm konferansı-3, 21. yüzyılda Türkiye, Ankara Üniversitesi Basımevi 2000, s. 1-16.
4. CRED. Natural Disasters 2017. Brussels: CRED; 2018 EM-DAT file dated 02/07/2018. https://cred.be/sites/default/files/adsr_2017.pdf
5. Bahadır H ve Uçku R. Uluslararası Acil Durum Veri Tabanına Göre Türkiye Cumhuriyeti Tarihindeki Afetler. Doğ Afet Çev Derg, 2018; 4(1): 28-33, DOI: 10.21324/dacd.348117
6. Prevention Web. Basic Country Statistics and Indicators, Turkey Disaster & Risk Profile. (2014). https://www.preventionweb.net/countries/tur/data/
7. T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı Deprem Dairesi Başkanlığı (AFAD). Genel İstatistikler. https://deprem.afad.gov.tr/genelistatistikler
8. Guha-Sapir D, Hoyois Ph., Wallemacq P. Below. R. Annual Disaster Statistical Review 2016: The Numbers and Trends. Brussels: CRED; 2016. http://emdat.be/sites/default/files/adsr_2016.pdf
9. International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies. World Disasters Report 2018. http://media.ifrc.org/ifrc/wp-content/uploads/sites/5/2018/10/B-WDR-2018-EN-LR.pdf
10. Sayın Y, Dağcı M. Afet Hazırlığında Planlamanın Temel İlkeleri. Öztekin SD, editör. Afet Hemşireliği. Ankara: Türkiye Klinikleri; 2018. p.8-15.
11. Alp S. Bir tıp fakültesi hastanesi afet planının içeriği ile uygulanma durumunun değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2009.
12. Akyel R. Afet yönetim sistemi: türk afet yönetiminde karşılaşılan sorunların tespit ve çözümüne ilişkin bir araştırma. Çukurova Üniversitesi. Doktora Tezi, Adana, 2007.
13. T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı Deprem Dairesi Başkanlığı (AFAD).. https://www.afad.gov.tr
14. Şahin, N. (2009). Afet Yönetimi ve Acil Yardım Planları. TMMOB İzmir Kent Sempozyumu, İzmir. http://www.tmmobizmir.org/wp-content/uploads/2014/05/200810.pdf
15. World Health Organization (WHO). 2006. Communicable diseases following natural Disasters. Risk assessment and priority interventions http://www.who.int/diseasecontrol_emergencies/en/
16. Lala MK, Lala KR. Health after Disaster. Indian Journal of Community Medicine Vol. 31, No. 3, July-September, 2006.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartışma, araştırma, soru-cevap, grup çalışması, vaka tartışması, video gösterimi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Final
3 FSB Final Sonu Başarı Değerlendirmesi VZ *0.50 +FN * 0.50
4 BUT Bütünleme
5 BSB Bütünleme Sonu Başarı Değerlendirmesi VZ *0.50 +BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dersin değerlendirilmesinde yarıyıl içi hesaplamaların belirlenmesinde vize not ortalamalarının % 50, uygulama not ortalamasının % 50 alınarak hesaplanacaktır. Yarıyıl başarı not ise yarıyıl içi notunun % 50 ve final notunun % 50 alınarak belirlenecektir.
Ders Başarı Notu: %50 yarıyıl içi notu (ara sınav notu) + %50 final notu

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr.Öğr.Üyesi Burcu Cengiz
Burcu.cengiz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her dönem oluşturulan bireysel programa göre değişiklik göstermektedir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.255
ÖK.35555555
ÖK.455
ÖK.5555555