DERS ADI

: Bilişim Teknolojileri Bağımlılığı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 2089 Bilişim Teknolojileri Bağımlılığı SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. SİBEL COŞKUN

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Teknoloji ile ilişkili bağımlılıkların özelliklerini bilme
2   2. Bilişim Teknolojileri Bağımlılığının neden ve sonuçlarını bilme
3   3. Teknoloji bağımlılığında önlemenin önemini kavrama
4   4. Bilinçli ve güvenli internet kullanım yöntemlerini kavrama

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bilişim Teknolojileri Bağımlığı dersine giriş Bilişim Teknolojileri Bağımlığını Önlemenin Önemi Sibel Coşkun Görsel Sunum, Düz anlatım, soru cevap
2 Bağımlılık ve İlgili Kavramlar, Kuramlar, Davranışsal Bağımlılıklar, Bağımlılık ve genel özellikleri Sibel Coşkun Görsel Sunum, Düz anlatım, soru cevap,beyin fırtınası
3 Bağımlılıklar İçin Genel Risk Faktörleri, Çocukluk ve Gençlik Dönemi Ruh Sağlığı Sorunları ve Bağımlılık İçin Risk Faktörleri E. Zahide Özdemir Görsel Sunum, Düz anlatım, soru cevap,beyin fırtınası
4 Teknoloji Kullanım Türleri ve hayatımızdaki rolü, kullanım yaygınlığı, Teknolojinin Kötüye Kullanımı ve teknoloji ile ilgili bağımlılıklar Teknoloji bağımlılığı tanımı, kapsamı ve belirtileri Burcu Cengiz Görsel Sunum ,Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, grup tartışması, video gösterimi
5 İnternet bağımlılığı, belirtileri ve tanılama Akıllı telefon bağımlılığı, belirtileri ve tanılama, Online Alışveriş bağımlılığı E. Zahide Özdemir Görsel Sunum, Düz anlatım, soru cevap, video gösterimi, özbildirim ölçek uygulaması
6 Ekran bağımlılığı belirtileri ve tanılama, Sosyal medya bağımlılığı belirtileri ve tanılama,FOMO Sibel Coşkun Görsel Sunum,Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, özbildirim ölçek uygulaması, video gösterimi
7 Digital oyun ve çevrimiçi kumar/bahis bağımlılığı belirtileri ve tanılama Burcu Cengiz Görsel Sunum,Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, video gösterimi
8 Ara Sınav Sibel Coşkun
9 Teknoloji bağımlılığının, fiziksel, ruhsal ve sosyal etkileri (sosyal izolasyon ve aile içi problemler, akademik performans sorunları,ekonomik sorunlar, dijital dikkat dağınıklığı ve teknostress, FOMO vb) E. Zahide Özdemir Düz anlatım, soru cevap, olgu/makale tartışması, beyin fırtınası, kahoot
10 Siberzorbalık, Siberzorbalıkta korunma ve önleme E. Zahide Özdemir Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, olgu tartışması, video gösterimi
11 Kişisel veriler ve korunması, Digital okuryazarlık ve Güvenli internet kullanımı Güvenli internet/dijital teknoloji kullanımı Sibel Coşkun Görsel Sunum,Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, video izleme
12 Teknoloji ile ilgili bağımlılıklarda tedavi ve yaklaşımlar Kontrollü internet/dijital teknoloji kullanımı Sibel Coşkun Görsel Sunum,Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, makale tartışması
13 Teknoloji ile ilgili bağımlılıklarda koruyucu faktörler, Önleme stratejileri Önlemede akran rolü, Bağımlılığı önlemede ulusal eylem/strateji planları , Önleme projeleri Burcu Cengiz Görsel Sunum,Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, olgu/vaka/makale tartışması
14 Dijital bağımlılıkları önleme çalışmaları için öneri ve beklentilerin tartışılması Burcu Cengiz Görsel Sunum,Düz anlatım, soru cevap, beyin fırtınası, proje/makale tartışması
15 Dersin Değerlendirmesi Sibel Coşkun

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Yazgan G, Atak H. Üniversite Öğrencilerinde Riskli Davranışlar: İnternet Bağımlılığı Ve Bilişsel Tamamlanma İhtiyacının Etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi ,Cilt: 13, Sayı: 71 , 2020
2. Erden S, Hatun O. İnternet Bağımlılığı ile Başa Çıkmada Bilişsel Davranışçı Yaklaşımın Kullanılması: Bir Olgu Sunumu, Addicta: The Turkish Journal on Addictions, Bahar 2015, 2(1), 53-83.
3. Semerci A. Egitim Fakultesi Ogrencileri ile Diger Fakultelerdeki Ogrencilerin Siber Guvenlik Farkındalıklarının Karsılastırılması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 29, 2019.
4. Irmak AY, Erdoğan S. Ergen ve Genç Erişkinlerde Dijital Oyun Bağımlılığı: Güncel Bir Bakış. Türk Psikiyatri Dergisi 2016;27(2):128-37
5. Arısoy Ö. İnternet Bağımlılığı Ve Tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2009; 1.55-67
6. Ektiricioğlu C, Arslantaş H, Yüksel R.Ergenlerde Çağın Hastalığı: Teknoloji Bağımlılığı. Arşiv Kaynak Tarama Dergisi. 2020;29(1):51-64.
7. Çakır Ö, Oguz E. Lise Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ile Akıllı Telefon Bağımlılığı Arasındaki İlişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2017; 13(1): 418-429
8. Kaşıkçı DN ve ark.Türkiye ve Avrupa daki Çocukların İnternet Alışkanlıkları ve Güvenli İnternet Kullanımı. Eğitim ve Bilim, 2014, Cilt 39, Sayı 171
9. Ögel, K. (2014). İnternet Bağımlılığı. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
10. Çam, H.H., Nur N. A Study on the prevalence of internet addiction and its association with psychopathological symptoms and obesity in adolescents. TAF Preventive Medicine Bulletin, 2015, 1(3), 181-188.
11. Mehmet Dinç, M.(2016). Teknoloji Yerinde Yeterince.Yeşilay TBM Alan Kitaplığı Dizisi No: 9, İstanbul

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, power point sunusu, soru cevap, beyin fırtınası, tartışma, makale/durum kritiği, vaka tartışması, video/film gösterimi, ev ödevi, kendi kendine öğrenme.
Derslerde kullanılan tüm görsel materyallerde sesli betimleme/altyazı sağlanmaktadır.
(Engelli öğrencilerin talepleri halinde film, video gibi görsele dayalı eğitsel materyallerin sesli betimlemeli şekilleri kullanmaktadır).

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Final
3 FSB Final Sonu Başarı Değerlendirmesi VZ *0.50 +FN * 0.50
4 BUT Bütünleme
5 BSB Bütünleme Sonu Başarı Değerlendirmesi VZ *0.50 +BUT * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yarıyıl içi notu: Ara Sınav notu
Ders Başarı notu: Yarıyıl içi notunun %50 si + Final ödevi veya Bütünleme sınav/ödev notunun %50 si
Minimum ders başarı notu: 100 tam not üzerinden 60 tır.
Minimum Final ödevi ve bütünleme sınav/ödev notu: 100 tam not üzerinden 50 dir.

Değerlendirme Kriteri

Yarıyıl İçi Notunun Hesaplanması: Ara sınav notu yarıyıl içi notudur.

Yarıyıl Sonu Başarı Notunun Hesaplanması: Yarıyıl İçi Notunun %50 si + Final ödev Notunun % 50 si
Minimum Final ödev notu: 100 tam not üzerinden en az 50 olması gerekir.

Bütünleme Sonu Başarı Notunun Hesaplanması: Yarıyıl İçi Notunun %50 si + Bütünleme Notunun % 50 si
Minimum Bütünleme notu: 100 tam not üzerinden en az 50 olması gerekir.

Minimum yıl sonu başarı notu: 100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir



Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Ödev Hazırlama 1 3 3
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Vize Sınavı 1 2 2
Final Ödevi 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.1142
ÖK.22422
ÖK.334222
ÖK.4242222