DERS ADI

: MÜZECİLİK YAKLAŞIMLARI VE MÜZE MEKANLARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3742 MÜZECİLİK YAKLAŞIMLARI VE MÜZE MEKANLARI SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ NURTEN ÖZDEMİR GÖKMEN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Müzecilik yaklaşımlarının zaman içindeki değişimi; güncel müzecilik uygulamaları; müzelerin öğrenme, araştırma, iletişim işlevleri; sergileme yaklaşımları ve müze mekânları konusunda bilinç kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Müzecilikle ilgili kavramlar konusunda bilgi sahibi olmak
2   Müzecilik yaklaşımları ve genel tasarım ilkelerini tanımlayabilme
3   Farklı müze mekânlarını öğrenme, araştırma, iletişim, deneyim kavramları bağlamında yorumlayabilme.
4   Müzelerin tasarım ilkelerini müze örnekleri üzerinden açıklayabilme
5   Müzecilik yaklaşımlarını ve farklı müze türlerinin tasarım ilkelerini ilişkilendirerek tüm boyutları ile değerlendirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amacının, genel kurgusunun ve değerlendirme kriterlerinin açıklanması, temel kavramların anlatılması
2 Müze kavramı ve müzecilik nedir Müzelerin işlevleri ve türleri nelerdir
3 Dünya da ve Türkiye de müzecilik kavramının tarihsel gelişimi
4 Öğrenme ve araştırma ortamı olarak müzeler
5 Deneyim ve iletişim ortamı olarak müzeler
6 Müze yapılarında genel tasarım ilkeleri
7 Sergileme tasarımı ve planlaması
8 Ara Sınav
9 Müzelerde aydınlatma, malzeme seçimi ve tefriş
10 Tematik müze örneklerinin incelenmesi
11 Tematik müze örneklerinin incelenmesi
12 Öğrenci sunumları ve tartışma
13 Öğrenci sunumları ve tartışma
14 Öğrenci sunumları ve tartışma
15 Dönem değerlendirmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Artun, A.(2006). Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 1: Müze ve Modernlik, İstanbul: İletişim.
Artun, A.(2011). Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi: Estetik Modernizmin Tasfiyesi, İstanbul: İletişim.
Artun, A. (2017). Mümkün Olmayan Müze: Müzeler Ne Gösteriyor. İletişim Yayınları, İstanbul
Balık, D. (2009). Çağdaş Sanat Müzelerinde Yeni Mekan Deneyimi, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
Edhem, H. (2019). Müzecilik Yazıları: Modern Sanat Müzesinin Tasarımı, der. Ali Artun, İstanbul: İletişim.
Foster, H.l (2004). Tasarım ve Suç: Müze Mimarlık Tasarım, çev. Elçin Gen, İstanbul: İletişim.
Foster, H. (2013). Sanat Mimarlık Kompleksi: Küreselleşme Çağında Sanat, Mimarlık ve Tasarımın Birliği, çev. Serpil Özaloğlu, İstanbul: İletişim.
Gökmen, H., Arcan, C., Mumcu, M. Özdemir, N., (2014). Çocuklar İçin farklı Öğrenme Ortamı Olarak Müzeler, Güney Mimarlık.
Madzoski, V. (2013). Küratörlük: Koruma ve Kapatmanın Diyalektiği, çev. Mine Haydaroğlu, İstanbul: Koç Üniversitesi.
O Doherty, B. (2010). Beyaz Küpün İçinde: Galeri Mekanının İdeolojisi, çev. Ahu Antmen, İstanbul: Sel.
Özdemir, N. (2017). Öğrenme Ortamı Olarak Üniversite Müzelerinin Mekansal Açıdan İrdelenmesi, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
Wu, C.-. (2014). Kültürün Özelleştirilmesi: 1980 ler Sonrasında Şirketlerin Sanata Müdahalesi, çev. Esin Soğancılar, İstanbul: İletişim.
Ege Mimarlık (2010). Dosya: Müzecilikte Yeni Yaklaşımlar, Sayı: 74.
Mimar-ist (2002). Dosya: Çağdaş Sanat Yapıları ve Müzeler, Sayı: 4.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim elemanı, konuyla ilgili kuramsal bilgiyi ve temel kavramları tanıtmak için sunumlar gerçekleştirecektir. Farklı müze yapıları örnekler üzerinden öğrencilerin katılımıyla tartışılacak ve İzmir de bulunan bazı müzeler ziyaret edilecektir. Öğrenciler derste tartışılan konulardan yola çıkarak kendi araştırdıkları müzelerle ilgili sunumlar gerçekleştirecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

İLAN EDİLECEKTİR


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav: ÖÇ1, ÖÇ2
Ödev: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5
Final: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
2. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlandırılır.
3. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

nurten.ozdemir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
Öğrenci Sunumları 3 2 6
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 16 16
Grup Ödevi Hazırlama 1 17 17
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.235
ÖK.34
ÖK.4453
ÖK.5553