DERS ADI

: Türkiye'de İslami Cemaatler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3300 Türkiye'de İslami Cemaatler SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL OCAK

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

İslam Mezhepleri bakış açısı çerçevesinde dini akımlar sosyolojisi üzerine kavramsal çerçeveyi kurup Cumhuriyet'in kuruluşundan günümüze kadar Türkiye'de ortaya çıkan dini akımlar ve grupları tanıtmak ve analiz etmek

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkiye de din akımların doğuşuna etki eden nedenleri açıklar.
2   Dini hareketlerin yapısal özelliklerini analiz eder.
3   Dini hareketlerin lider ve taraftar profilleri hakkında bilgi edinir.
4   Cemaatleşme süreçlerine dair irdelemelerde bulunur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türkiye'de Dini Grupların Dinamikleri
2 Hizbu't-Tahrir Hareketinin Özellikleri, Fikirleri ve Faaliyet Alanları
3 İskender Paşa Cemaati: Fikirleri Faaliyet Alanları, Meselelere Yaklaşımları
4 Erenköy Cemaati: Fikirleri Faaliyet Alanları, Meselelere Yaklaşımları
5 İsmail Ağa Cemaati: Fikirleri Faaliyet Alanları, Meselelere Yaklaşımları
6 Süleyman Hilmi Tunahan Cemaati: Faaliyet Alanları, Temel Yaklaşımları
7 Haydar Baş ve Adnan Oktar Topluluğu: Faaliyet Alanları, Temel Yaklaşımları
8 Büyük Doğu-İBDA Hareketi: Faaliyet Alanları, Temel Yaklaşımları
9 H. Hilmi Işık cemaati: Faaliyet Alanları, Meselelere Yaklaşımları
10 Cemalettin Kaplan, Edip Yüksel ve İskender Evrenesoğlu: Fikirleri ve Etkisi
11 Türkiye'de Güneydoğu Merkezli Cemaatler: Genel Çerçeve, Kurumlar, Kişiler
12 Nurculuk Hareketine Genel Bakış: Faaliyet Alanları, Temel Yaklaşımları
13 Menzil Cemaati: Fikirleri Faaliyet Alanları, Meselelere Yaklaşımları
14 Türkiye Hizbullahı Hareketi: Faaliyet Alanları, Meselelere Yaklaşımları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İsmail Kara, Din ile Modernleşme Arasında, Dergah Yayınları
İsmail Kara, Cumhuriyet Türkiye'sinde Bir Mesele Olarak İslam, Dergah Yayınları
İsmail Kara, Türkiye'de İslamcılık Düşüncesi I-II-III, Pınar Yayınları
İsmail Kara, Şeyhefendinin Rüyasındaki Türkiye, Dergah Yayınları
Alev Erkilet, Orta Doğu da Modernleşme ve İslami Hareketler, büyüyen Ay Yay.
Fığlalı, E.R. (2008) Günümüz İslam Mezhepleri, İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı Yay
Çakır, R. (2002) Ayet ve Slogan: Türkiye de İslami Oluşumlar, İstanbul: Metis Yay.
Gölpınarlı, A. (1997) Türkiye de Mezhepler ve Tarikatler, İstanbul: İnkılap Yayınevi
Şentürk, H. (2011) Türkiye de Siyasi Oluşumlar ve Siyasi İslamcılık, İstanbul: Çıra
Algar, H. (2013) Nakşibendilik, İstanbul: İnsan Yayınları.
ATACAN, F. (1990) Sosyal Değişme ve Tarikat: Cerrahiler, İstanbul: Hil Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FIN FINAL EXAM
3 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + FIN * 0.60
4 RST RESIT
5 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Her hafta ilgili yerler derse gelinmeden önce okunacak ve ders interaktif bir tarzda her bir öğrencinin aktif katılımı ile gerçekleşecektir. Verilen ödevler öğrenciler tarafından istenilen tarihlerde getirilmelidir. İstenilen tarihten sonra verilen ödevler değerlendirilmeye alınmayacaktır. Öğrencilerin ders saatlerine riayet etmeleri kendilerinden istenecek, derse 15 dakikadan fazla geç kalacakların veya derse katılamayanların bu durumlarının değerlendirilmede göz önüne alınacağı iletilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

halil.ocak@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Kitap Okuma 3 2 6
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1354
ÖK.2354
ÖK.3354
ÖK.4354