DERS ADI

: Türkiye'de İslami Cemaatlere Giriş

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3303 Türkiye'de İslami Cemaatlere Giriş SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL OCAK

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.) (İ.Ö)
İlahiyat (M.T.O.K.)

Dersin Amacı

İslam Mezhepleri bakış açısı çerçevesinde dini akımlar sosyolojisi üzerine kavramsal çerçeveyi kurup Cumhuriyet'in kuruluşundan günümüze kadar Türkiye'de ortaya çıkan dini akımlar ve grupları tanımak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkiye'nin modernleşme sürecinde din ve dini grupların yaşadığı değişimi öğrenir.
2   Cumhuriyet kurulduktan günümüze kadar Türkiye'de etkin olan dini akımları tanır.
3   Cumhuriyetin ilk dönemlerinde ortaya çıkan dini akımların günümüze yansımalarını analiz eder.
4   Dini hareketler ve akımlar üzerine sosyolojik teori ve yaklaşımları kazanır.
5   Cumhuriyet'in ilk döneminde ortaya çıkan dini akımların günümüze etkisini değerlendirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kavramsal Çerçeve: Cemaat, Cemiyet, Hareket, Akım, Gruplaşma
2 Kavramsal Çerçeve: Toplumsal Değişme, Kimlik Bunalımı
3 Tanzimattan Günümüze Sekülerleşme, Modernite ve Arayışlar
4 Osmanlı Modernleşmesi ve İslamcılık Düşüncesi
5 Türkiye de Din İşlerinin Doğası ve Seyri
6 Cemaat Yapıları ve Davranış Biçimleri
7 Cumhuriyet Dönemi İslami Cemaatler: Genel Çerçeve ve Ögeler
8 Dini Hareketlere Menfi ve Müspet Bakış Örnekleri
9 Türkiye'de Dini Akımlar Tipolojisi
10 İslami Cemaatlerin Sosyal ve Siyasal İşlevleri ve Etkileri
11 Tarikat ve Cemaat Yapılar İtaat ve Muhalefet Biçimleri
12 İslamcı Söylemin Kaynakları ve Gerçeklik Değeri
13 Cemaat-Devlet İlişkileri
14 İslami Cemaatlerin Olumlanan ve Olumsuzlanan Yönleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İsmail Kara, Din ile Modernleşme Arasında, Dergah Yayınları
İsmail Kara, Cumhuriyet Türkiye'sinde Bir Mesele Olarak İslam, Dergah Yayınları
İsmail Kara, Türkiye'de İslamcılık Düşüncesi I-II-III, Pınar Yayınları
İsmail Kara, Şeyhefendinin Rüyasındaki Türkiye, Dergah Yayınları
Alev Erkilet, Orta Doğu da Modernleşme ve İslami Hareketler, büyüyen Ay Yay.
Şerif Mardin, Din ve İdeoloji, İletişim Yayınları
Hasan Onat, Türkiye'de Din Anlayışında Değişim Süreci
Zygmunt Bauman, Kimlik, Heretik yayınları
Kemal Karpat, Kimlik ve İdeoloji, Timaş Yayınları
Sigmund Freud, Kitle Psikolojisi, Say Yayınları
Elias Canetti, Kitle ve İktidar, Ayrıntı yayınları
Kadir Gömbeyaz, Bir Müslüman Mezhepler, Tarikatler ve Cemaatler'e Nasıl Bakmalı Beyan yay.
Gustave Le Bon, Kitleler Psikolojisi, Say Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, araştırma, soru- cevap, ödev ve uygulama.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FIN FINAL EXAM
3 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + FIN * 0.60
4 RST RESIT
5 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + BUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav, ödev ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

halil.ocak@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Kitap Okuma 4 7 28
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 101

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1354
ÖK.2354
ÖK.3354
ÖK.4354
ÖK.5354