DERS ADI

: Bilişim Hukukunda Marka, Patent ve Telif Hakları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HUK 4119 Bilişim Hukukunda Marka, Patent ve Telif Hakları SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Hukuk

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ARMAĞAN EBRU BOZKURT YÜKSEL

Dersi Alan Birimler

Hukuk

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, dijitalleşme ve gelişen teknolojiler ışığında marka, patent ve telif hakları gibi fikri mülkiyet haklarının korunmasına yönelik hukukî gelişmeleri incelemektir. Ders kapsamında yapay zekâ tarafından üretilen eserler ve buluşlar, blokzincir teknolojisine dayalı NFTler, dijital içerik platformları, üç boyutlu yazıcılar, bulut bilişim, robotlar, nesnelerin interneti gibi güncel gelişmelerin fikri mülkiyet hukuku üzerindeki etkilerini ele almak amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Marka, patent ve telif haklarının temel kavramlarını ve teknolojiyle ilişkisini anlamak
2   Fikri mülkiyet haklarının dijital ortamda nasıl korunduğunu analiz etmek
3   NFT ve telif hakkı bağlantısını anlamak
4   Yapay zeka ürünlerinin eser ve buluş niteliğini değerlendirmek
5   Ulusal ve uluslararası fikri mülkiyet hukukunu karşılaştırmalı olarak incelemek
6   Dijital ortamda fikri mülkiyet hak ihlali örneklerini tespit etmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dijitalleşme ve fikri mülkiyet hakları
2 Marka hakkı ve dijital ortamda marka hakkının ihlali
3 Patent hakkı ve dijital ortamda patent hakkının ihlali
4 Yapay zekanın buluşlarının patentlenebilirliği
5 Telif hakkı ve dijital ortamda telif hakkının ihlali
6 Üretken yapay zeka ve telif hakkı
7 NFT'ler ve telif hakkı ilişkisi
8 Yapay zekanın ürünlerinin eser niteliği
9 Metaverse ortamında fikri mülkiyet haklarının korunması
10 Dijital haklar yönetimi
11 E-sporda fikri mülkiyet hakları
12 Üç boyutlu yazıcıların fikri mülkiyet hukukuna etkileri
13 Örnek olay çözümleri
14 Genel değerlendirme
15 Ara Sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Armağan Ebru Bozkurt-Yüksel, Buluşçu Yapay Zeka ve Patent Hukuku, Aristo Yayınevi, İstanbul 2020.
Armağan Ebru Bozkurt-Yüksel, Intellectual Property Rights of Gamers in Esports, Aristo Yayınevi, İstanbul 2021.
Armağan Ebru Bozkurt-Yüksel, "Üç Boyutlu Yazıcıların Fikri Mülkiyet Hukukuna Etkileri", Fikri Mülkiyet Hukuku Yıllığı 2014, Editör Prof.Dr.Tekin Memiş, Yetkin Basım Yayım ve Dağıtım, Ankara 2016, ss.101-147.
İrfan Akın, Dijital Telif Hukuku, Seçkin Yayınevi, Ankara 2022.
Teknail Özderyol, Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'nda Düzenlenen Suçlar, Vedat Kitapçılık, İstanbul 2006.
Lale Ayhan İzmirli, Avrupa Birliği ve Türk Hukuklarına Göre İnternet Ortmaında Fikri Mülkiyet Haklarının İhlali ve Korunması, Seçkin Yayınevi, Ankara 2012.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, örnek olay çözümü ve pratik çalışmaların yapılmasıdır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 MTE MIDTERM EXAM
3 FCG FINAL COURSE GRADE
4 FCG FINAL COURSE GRADE roundKPU + FN,0
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) roundKPU + BUT,0


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

armagan.bozkurt@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2
Vize Sınavına Hazırlık 1 24
Final Sınavına Hazırlık 1 24
Final Sınavı 1 1
Vize Sınavı 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 0

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11111
ÖK.2111
ÖK.3111111111
ÖK.411111
ÖK.51111
ÖK.6