DERS ADI

: Katıhal Fiziği I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FİZ 4907 Katıhal Fiziği I ZORUNLU 4 2 0 5

Dersi Veren Birim

Fizik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. SERPİL ŞAKİROĞLU

Dersi Alan Birimler

Fizik

Dersin Amacı

Basit kristal yapılı katılar için dalga kırınımı, bağlanma türlerini, örgü titreşimleri, fonon ısı sığası ve serbest elektron modeli konularında klasik ve kuantum fiziği ilkelerine dayanan kuramsal giriş sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Katıları ve basit kristal yapıları sınıflandırabilme.
2   Kristal yapılı katılarda bağlanma türlerini tanımlayabilme.
3   Kristalin ısıl/elektriksel özellikleri ile yapısı arasındaki ilişkiyi anlayabilme.
4   Metallerin fiziksel özelliklerini serbest elektron modeliyle açıklayabilme.
5   Maddenin özelliklerini anlayabilmek için matematiksel modeller oluşturabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Katıhal Fiziğine giriş, Kristal yapı: Temel örgü türleri
2 Kristal yapı: Basit kristal yapıları
3 Ters örgü: Kristallerde dalga kırınımı
4 Ters örgü: Brillouin bölgeleri
5 Kristal bağlanma: Asal gaz ve iyonik kristaller
6 Kristal bağlanma: Kovalent kristaller, metaller, hidrojen bağı
7 Fononlar: Kristal titreşimleri
8 Konu tekrarı, Arasınav
9 Fononlar: Elastik dalgaların kuantalanması
10 Fononların ısısal özellikleri
11 Fonon ısı sığası, ısı iletkenliği, Quiz
12 Serbest elektron Fermi gazı
13 Elektron gazının ısı sığası ve elektrik iletkenliği
14 Genel tekrar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Katıhal Fiziğine Giriş, C. Kittel (Çev: Bekir Karaoğlu), Güven Kitap, 1996.

Yardımcı kaynaklar:
1. Katıhal Fiziği, H.E. Hall&J.R. Hook (Çev: E. Başaran, F. Köksal, M. Dinçer, M. Altunbaş), Literatür Yaıncılık, 1999.
2. Elementary Solid State Physics, M. Ali Omar, ISBN 0201607336, Addison Wesley, 1994.
3. Katıhal Fiziğine Giriş, Mustafa Dikici, 19 Mayıs Üniversitesi Yayınları, 1993.
4. The Oxford Solid State Basics, S. H. Simon, Oxford University Press, 2013.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders anlatma
2. Problem çözme
3. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 MTE MIDTERM EXAM
2 QUZ QUIZ
3 FIN FINAL EXAM
4 FCG FINAL COURSE GRADE MTE * 0.30 + QUZ * 0.20 + FIN * 0.50
5 RST RESIT
6 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.30 + QUZ * 0.20 + RST * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Vize ve quiz öğrencinin dönem içi başarısı olarak değerlendirilir.
2. Bitirme sınavı, vize, quiz notlarının ağırlıklı ortalaması alınarak dönem sonu başarı belirlenir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70 ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

serpil.sakiroglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 4 56
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 6 6
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155543322213122
ÖK.255543322213122
ÖK.355543322213122
ÖK.455543322213122
ÖK.555543322213122