DERS ADI

: Fen Bilimleri Öğretimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SNE 2016 Fen Bilimleri Öğretimi ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Sınıf Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. TOLGA GÖK

Dersi Alan Birimler

Sınıf Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının fen öğretimine ilişkin kuramsal bilgi birikimlerini ve pedagojik yeterliklerini geliştirmektir. Bu kapsamda; fen, teknoloji, bilimsel bilgi ve bilimsel yöntemin doğası; fen ve teknoloji okuryazarlığı; fen-teknoloji-toplum-çevre ilişkileri; fen öğretiminin amaçları; Türkiye ve dünyada fen öğretiminin tarihsel gelişimi; yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı çerçevesinde ilkokul fen programının temel özellikleri ve diğer derslerle ilişkisi; bilimsel süreç becerilerinin kazandırılması ve örnek öğretim uygulamaları gibi temel konular ele alınarak öğretmen adaylarının fen öğretimi bağlamında bilgi, beceri ve tutumlarını bütüncül bir şekilde geliştirmeleri hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Fen bilimleri ve fen eğitimine ilişkin temel kavramlar hakkında bilgi sahibi olabilir.
2   Fen okur-yazarlığını açıklayabilir.
3   Fen, teknoloji ve çevre alanına yönelik olumlu tutumlar geliştirebilir.
4   İlkokul fen programının özelliğini kavrayabilir.
5   Çağdaş eğitim yaklaşımları/öğrenme kuramları hakkında bilgi sahibi olabilir.
6   Fen öğretiminde kullanılabilen öğretim yöntem ve teknikleri ile ilgili bilgi sahibi olabilir.
7   Öğretim süreçlerinde yararlanılan farklı öğretim materyallerini veya araçlarını geliştirebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Öğrenme yaklaşımlarının fen bilimleri öğretimine yansımaları
2 Fen öğretiminde kullanılan öğretim stratejileri (STEM, EDP vb.)
3 Fen öğretiminde bilimsel süreç becerileri
4 Fen öğretiminde mühendislik tasarım becerileri
5 Fen eğitiminde araştırma-sorgulamaya dayalı öğrenme
6 Fen öğretiminde argümantasyon
7 Fen öğretiminde laboratuvar ve deneysel etkinlikler
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Fen eğitiminde kavram öğretimi ve grafiksel araçların kullanımı
10 Fen öğretiminde tahmin gözlem açıklama
11 Fen öğretiminde 5E ve 7E döngüsü
12 Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yöntemi
13 Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme
14 Fen öğretiminde yaratıcı drama ve rol oynama
15 Yarıyılsonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aydoğdu, C., & Kıngır, S. (2019). Fen Öğretimi, Nobel Akademi Yayıncılık
Ayvacı, Ş .H. (2024). Fen Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları, Pegem Akademi Yayıncılık
Ergun, M. (2023). Fen Öğretimi I. Nobel Akademi Yayıncılık.
Ergun, M. (2024). Fen Öğretimi II. Nobel Akademik Yayıncılık.
Güler, D. P. M. (2017). Fen Bilimleri Öğretimi, Pegem Akademi Yayıncılık

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap, örnek olay, grup çalışmaları

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav ve final sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslere %70 katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tolga.gok@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 12:00-12:45

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.13555531534213553555
ÖK.23555531534213553555
ÖK.33555531534213553555
ÖK.43555531534213553555
ÖK.53555531534213553555
ÖK.65555555555555555555
ÖK.75555555555555555555