DERS ADI

: Temel Tasarım 1

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
RIE 1001 Temel Tasarım 1 ZORUNLU 2 6 0 8

Dersi Veren Birim

Resim - İş Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. CANSU ÇELEBİ EROL

Dersi Alan Birimler

Resim - İş Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencinin sanatın biçimsel ve artistik elemanlarını bilmesi, görsel ifade gücünü geliştirip kullanarak iki boyutlu ve renkli tasarımlar yapmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mikro etüt yapar.
2   Görsel anlatım aracı olarak ışığı temel alarak, temel formların yapısal karakterlerinin dikkate alındığı, ışık araştırmaları yapabilir, Işık-gölgeye dayalı, açık-koyu ton değerlerini kullanarak hacim kazandırma çalışmaları yapar.
3   Skala halinde ton çubuğu yapar.
4   Makro etüt yapar.
5   Çizgi ve noktanın tasarım elemanı olarak önemini ve Temel Sanat Eğitimi ndeki yerini bilir ve çizgi, nokta ya da her ikisini kullanarak düzen kurar ve uygulama yapar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Temel Sanat Eğitimi Dersi nin tanıtımı ve içeriği ile ulaşılması gereken hedefler konusunda öğrencilerin bilgilendirilmesi. Bir sonraki hafta yapılacak Mikro etüt çalışması için bilgilendirme, buruşturulmuş beyaz kağıt (beyaz zemin üzerinde)ile mikro etüt uygulama.
2 Mikro etüt: Doğal objeler, buruşturulmuş beyaz kağıdı(siyah zemin üzerinde), dört ders saatinde uygulama.(Ödev: Metal, cam, pamuk v.b. yapay objeler, 5 adet mikro etüt).
3 Makro etüt: Işık ve gölge ile hacimsel yapı kazandırma çalışmasından sonra: Işık-gölge etkisine bağlı olmakla birlikte nesnelerin moleküler yapısını da irdeleyerek, bir tasarım elamanı olan çizgiyi bu yapısal farklılıkları ifade edecek değerlerle kullanma.
4 Çizgi ve Nokta nın tasarım elemanı olarak önemi ve Temel Sanat Eğitimi ndeki yeri üzerinde durma. Görsel anlatımdaki kullanım zenginliklerini sanat yapıtları aracılığı ile örnekleme. Nokta ve çizginin Değişik malzemelerle farklı iz ve etki anlatımlarını inceleme ve uygulama.
5 İki boyutta derinlik etkisi temel alınarak; kurulan düzeneği; desen-nokta-çizgi-etüt ile ışık gölgeyi de dikkate alarak25x35 boyutlarında çalışma( toplam dört adet). Düzenekten; çok sayıda lavi araştırmaları yapma. Ustaların desen ve lavilerinden kopya; akromatik değerlerin kullanıldığı bir adet lavi, 5 adet desen kopyası yapma.(Vizeye kadar)
6 Görsel anlatımda form: iki boyutlu yüzey üzerinde, temel geometrik formlardan yeni formlar üreterek, form-fon ilişkisini; yüzey, plan, doluluk-boşluk, aralık, yön, eksen, simetri, denge, miktar, ritim, uyum, hareket ilişkileriyle düzenlemeler yapma.
7 Doku-Dış Yapı, Tekstür: Temel ilkeleri hedefleyen kuramsal yaklaşım. Doğal ve yapay doku araştırmaları yapma. (Doku Araştırma Dosyası oluşturma-final sınavında teslim-). Makro etüt; ağaçlar konulu doğadan etüt. Doğa kaynaklı dokusal yapıyı irdeleyerek karakalem çalışma(21 saatlik çalışmaya başlama) 35X50
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
9 Makro etüt; ağaçlar konulu doğadan etüt. Çizginin karakter ve yapısal özellikleri yansıtacak çeşitlilikte olduğunu bilme ve uygulama. 35X50.
10 Makro Etüt; karakalem ağaçlar konulu etüt çalışmasını tamamlama 35X50. Aynı çalışmayı desen ve lavi tekniği ile uygulama.
11 Strüktür İç Yapı; Strüktür ve form ilişkisi kurularak; doğal ve yapay strüktürde temel ilkelerini bilme, sanat yapıtlarında, doğada araştırma. Modül araştırma taslakları yapma. 1.Birim eleman oluşturma, Birimi aynı boyutlarda çoğaltma, 2.Birim elemanları arasında bağlantı sistemi kurarak bütünü oluştururken yeni bir form üretme.
12 Makro Etüt: İç Mekan ve Nesne konulu 50x70, karakalem çalışma: Sanatta düzen kurma kapsamı içinde perspektifin kullanımını yapıtlarla örneklendirme. Mekan - nesne ve perspektif ilişkisini resimsel ifade diline aktarma. Karakalem uygulama 50X70.
13 Derinlik etkisini ışık ve gölgeyi dikkate alarak, nesnelerin moleküler yapılarına uygun karakalem çalışma 50X70. Makro etüt konusunu nesnelerin yapısal özelliklerine uygun tamamlama.
14 Makro etüt konusunu; dört saatlik desen, guvaş ve lavi teknikleriyle çalışma.(düzeneğin farklı açılarından çok sayıda lavi).
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ATALAYER, Faruk., Temel Sanat Ögeleri., Anadolu Ün. Yay. No: 769., G.S.F.Yay. No: 5., Eskişehir., 1994.
BROMMER, Gerald F., Art in Your Visual Environment., Davis Publication, Worcester, Massachusetts., U.S.A., 1985.
CHAPMAN, Laura H., A World of Images., Davis Publication, Worcester, Massachusetts., U.S.A., 1992.
DEMİR, Abdullah., Temel Plastik Sanatlar Eğitimi., Anadolu Ün. Yay No: 576.,Açık Öğr. Fak Yay. No: 270., 1993.
ERİM, Gonca., Temel Tasarım içerisinde Yaratıcılın Önemi., Yüksek Lisans Tezi., Bursa, Uludağ Ün. Sosyal Bilinler Ens., 1995.
ERİM, Gonca., Temel Sanat Eğitiminde Renk Algılamaları., Sanatta Yeterlik Tezi., Marmara Üniversitesi, Güzel sanatlar Ens., 1999.
ETİ, Erol., Mustafa Aslıer, Mümtaz Işıngör., Resim 1., Temel Sanat Eğitimi Resim Teknikleri Grafik Resim., M.E.B.Y., Ankara., 1986.
FISCHNER RATHUS, Lois., Understanding Art., 4. Edition., Prentis Hall, Inc., New Jersey., U.S.A., 1995.
GÖKAYDIN, Nevide., Eğitimde Tasarım ve Görsel Algı (Temel Sanat Eğitimi)., Sedir Yayınevi., Ankara., 1990.
GÜNGÖR, İ. Hulusi., Temel Tasar., Afa Matbaa., 2.Baskı.,İstanbul., 1983.
GÜRER, Latife., Temel Tasarım., İstanbul; İ.T.Ü. Mat., 1990.
GÜRER, Latife., Görsel Sanat Eğitimi ve Mekan Form., İstanbul; İ.T.Ü. Mat., 1992.
KIRIŞOĞLU, Olcay., Sanatta Eğitim., Demircioğlu matb., Ankara., 1991.
LAUER, David., A., Design Basics., 3. Edition., H. Brace Jovanovich, Inc., U.S.A., 1990.
LOWRY, Bates., Çev: Necla Yurtsever, Zahir Güvemli., Sanatı Görmek., Türkiye İş Bankası Kültür Yay.No: 119., İstanbul., 1972.
LYNRON, Norbert., Modern Sanatın Öyküsü., Remzi Kitapevi., İstanbul., 1991.
ÖZER, Mehmet., Temel Tasarımda Zıtlık İlkesi., İ.D.T.G.S.Y.O., İstanbul., 1981.
Özol, Ahmet, Sanat Eğitiminde Tasarım ve Temel Değerler., Pastel Yayıncılık, İstanbul, 2012
RAGANS, Rosalind., Art Talk., Glencoe, McGraw Hills., California., U.S.A., 1995.
SéRULLAZ, Maurice., Çev: Devrim Erbil., Empresyonizm Sanat Ansiklopedisi., Remzi Kitapevi., İstanbul., 1983.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, İşbirlikli Öğrenme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

kompozisyon

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin derse düzenli olarak gelmeleri, derslerin %70'inde bulunmaları, kendilerine verilen haftalık okumaları ve uygulamaları zamanında yapmaları ve sınıf içerisindeki etkinliklere katılmaları gerekmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

cansu.erol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 4 52
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 6 6
Vize Sınavı 1 6 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 188

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11111
ÖK.21111
ÖK.31111
ÖK.41111
ÖK.51111