DERS ADI

: Alan Seç. 6 (Türk Edebiyatında Hikâye İncelemeleri)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TED 3014 Alan Seç. 6 (Türk Edebiyatında Hikâye İncelemeleri) SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ŞERİF ALİ BOZKAPLAN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı, öğrencilere Türk edebiyatının farklı dönemlerindeki önemli hikaye türlerini ve öne çıkan yazarlarını tanımak, seçilmiş hikayeleri edebi eleştiri yöntemleriyle inceleme ve yorumlama becerisi kazandırmaktır. Öğrenciler, hikayelerin yapısal özelliklerini, temalarını, karakterlerini, anlatım tekniklerini, yazarın üslubunu ve edebi akımlarla ilişkisini analiz edebileceklerdir. Ayrıca, hikayelerin tarihi, toplumsal ve kültürel bağlamlarını değerlendirecek, farklı eleştirel yaklaşımları uygulayarak metinlere derinlemesine nüfuz etme yetkinliği kazanacaklardır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Türk edebiyatında hikaye türünün tarihsel gelişimini ve önemli dönemlerini açıklayabilecektir.
2   2. Tanzimat, Servet-i Fünun, Milli Edebiyat, Cumhuriyet ve sonrası dönemlerin öne çıkan hikaye yazarlarını ve eserlerini tanıyabilecektir.
3   3. Seçilmiş Türk edebiyatı hikayelerinin yapısal özelliklerini (olay örgüsü, kişiler, zaman, mekan, anlatıcı vb.) analiz edebilecektir.
4   4. İncelenen hikayelerdeki temel temaları ve motifleri tespit edebilecek ve yorumlayabilecektir.
5   5. Hikayelerdeki karakterlerin psikolojik derinliğini ve toplumsal temsillerini değerlendirebilecektir.
6   6. Hikayelerde kullanılan farklı anlatım tekniklerini (bakış açısı, iç monolog, bilinç akışı vb.) belirleyebilecek ve etkilerini yorumlayabilecektir.
7   7. Yazarların özgün üsluplarını ve dil kullanımlarını analiz edebilecektir.
8   8. İncelenen hikayelerin ait oldukları dönemin tarihi, toplumsal ve kültürel bağlamlarıyla ilişkisini kurabilecektir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse Giriş: Hikaye Türünün Türk Edebiyatındaki Tarihsel Gelişimi ve Önemi
2 Tanzimat Dönemi Hikayeciliği: Temel Özellikler ve Önemli Yazarlar
3 Servet-i Fünun Dönemi Hikayeciliği: Bireysel Temalar ve Sanat İçin Sanat Anlayışı
4 Milli Edebiyat Dönemi Hikayeciliği: Milli Kimlik ve Toplumsal Sorunlar
5 Cumhuriyetin İlk Dönemi Hikayeciliği: Yeni Değerler ve Anadolu Gerçekliği
6 1950-1980 Arası Dönem Hikayeciliği: Modernizm ve Toplumsal Değişimler
7 1980 Sonrası Dönem Hikayeciliği: Postmodernizm ve Yeni Söylemler
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Hikaye İncelemesinde Yapısalcı Yaklaşım: Olay Örgüsü, Kişiler, Zaman ve Mekan Unsurlarının Analizi
10 Hikaye İncelemesinde Tematik Yaklaşım: Temaların Belirlenmesi, Yorumlanması ve Evrensel Bağlamla İlişkilendirilmesi
11 Hikaye İncelemesinde Karakter Analizi: Karakterlerin Motivasyonları, Gelişimleri ve Toplumsal Temsilleri
12 Hikaye İncelemesinde Anlatım Teknikleri: Bakış Açısı, Anlatıcı Türleri, İç Monolog, Bilinç Akışı ve Diyalogların İncelenmesi
13 Hikaye İncelemesinde Üslup ve Dil Analizi: Yazarın Söz Seçimi, Cümle Yapıları, Ritmi ve Ahengi
14 Hikaye İncelemesinde Sosyolojik ve Tarihsel Bağlam: Hikayelerin Yazıldıkları Dönemin Toplumsal, Siyasi ve Kültürel Gerçekliğiyle İlişkisi
15 Farklı Eleştirel Yaklaşımlarla Hikaye İncelemesi: Psikanalitik Eleştiri, Toplumsal Gerçekçi Eleştiri, Feminist Eleştiri gibi farklı yaklaşımların seçilmiş hikayelere uygulanması
16 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kaplan, Mehmet (1976). Türk Edebiyatı Üzerine Araştırmalar 1. Dergah Yayınları.
Moran, Berna (1991). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1-2-3. İletişim Yayınları.
Kundakçı, Yaşar (2015). Türk Hikayeciliği: Metin Tahlilleri. Kesit Yayınları.
Tekin, Mehmet (2004). Roman Sanatı ve Eleştirisi. Ötüken Neşriyat.
Parla, Jale (2001). Don Kişot'tan Bugüne Roman. İletişim Yayınları.
Eagleton, Terry (2017). Edebiyat Teorisi: Giriş (Çeviri: Tuncay Birkan). İletişim Yayınları. (Orijinal yayın tarihi: 1983)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, tartışma, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin başarısı, dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınavından alacağı notla belirlenmektedir. Bunun dışında özel bir değerlendirme kriteri bulunmamaktadır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenciler derslere gelmeden önce ders programında belirtilen konulara hazırlanarak gelmelidirler. Derslerin %70'ine devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.bozkaplan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi, 15:00-16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555
ÖK.655
ÖK.755
ÖK.855