DERS ADI

: Alan Seç. 2 (Metin Dil Bilimi)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TED 2014 Alan Seç. 2 (Metin Dil Bilimi) SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. İSMAİL SÖKMEN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, metin dilbiliminin temel kavram ve kuramlarını tanıtmak, metin çözümleme becerileri geliştirmek ve öğrencilerin sözlü ve yazılı metinlerin yapısal ve anlamsal özelliklerini bilimsel yöntemlerle incelemelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Metin dilbiliminin temel kavram ve kuramlarını tanımlar.
2   2. Metin ve cümle arasındaki farkı açıklar.
3   3. Metinsel yapı ve metinsellik ölçütlerini analiz eder.
4   4. Farklı türlerdeki metinleri dilbilimsel yöntemlerle çözümler.
5   5. Metin üretim ve anlamlandırma süreçlerini değerlendirir.
6   6. Bağdaşıklık (cohesion) ve tutarlılık (coherence) kavramlarını uygular.
7   7. Metin türlerinin işlevsel özelliklerini ve dilsel yapısını yorumlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: Metin Dilbilimine Giriş
2 Metin ve Cümle Arasındaki Farklar
3 Metinsellik Ölçütleri I
4 Metinsellik Ölçütleri II
5 Bağdaşıklık Araçları
6 Tutarlılık ve Anlamsal Bağlantılar
7 Metin Türleri I
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
9 Metin Türleri II
10 Söylem ve Metin İlişkisi
11 Metin Yapısında İşaretler ve İpucu Unsurlar
12 Metin Üretimi Süreci
13 Metinlerarasılık ve Anlam Katmanları
14 Eleştirel Metin Çözümleme
15 Farklı Disiplinlerde Metin Analizi
16 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Beaugrande, R. A. de & Dressler, W. U. (1981). Introduction to Text Linguistics. London: Longman.

Güneyli, A. (2015). Metin Dilbilimi: Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem Akademi.

Halliday, M. A. K. & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London: Longman.

Aksan, D. (1999). Her Yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: TDK Yayınları.

İşisağ, K. (2013). Metinlerarasılık ve Anlam. İstanbul: Kesit Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, tartışma, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin başarısı, dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınavından alacağı notla belirlenmektedir. Bunun dışında özel bir değerlendirme kriteri bulunmamaktadır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenciler derslere gelmeden önce ders programında belirtilen konulara hazırlanarak gelmelidirler. Derslerin %70'ine devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

i.sokmen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi, 15:00-16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75