DERS ADI

: Alan Seç. 1(Anlam Bilimi)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TED 2011 Alan Seç. 1(Anlam Bilimi) SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. ŞERİF ALİ BOZKAPLAN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Anlambilimi dersinin amacı dillerin anlambilimsel özelliklerini araştırmayı ve dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini dilbilimsel bakış açısından ele almaktır. Derste farklı dilbilimcilerin anlam konusunda geliştirdikleri yöntemler incelenerek öğrencilerin anlambilimsel ilişkileri keşfetmeleri sağlanacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dillerin anlambilimsel özelliklerini tespit edebilir.
2   Dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini değerlendirebilir.
3   Anlambilimsel ilişkileri belirleyebilir.
4   Anlam türlerini tanımlayabilir, sınıflandırabilir ve ayırt edebilir.
5   Sözcüğün tanımından hareket ederek, de Saussure'ün gösterge modeli ile Ogden ve Richards'ın göstergebilimsel üçgeninin öğelerini ayrıntılı bir biçimde tartışabilir.
6   Anlam ve kavramı ayırtedebilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Anlambilimi nedir
2 Dildeki birimlerin anlam yönü.
3 Dil yeteneği, dil sesleri, dil ve sözcük.
4 Sözcüklerin çeşitli özellikleri, özel isimler.
5 Anlam ve anlamın türleri.
6 Söz sanatı sayılan anlam olayları.
7 Genel tekrar, ders değerlendirmesi, ara sınav
8 Duygu değeri
9 Anlam değişmeleri.
10 Kavramlaştırma (Anlamlama)
11 Türkçenin anlambilimi açısından özellikleri.
12 Belirsizlik
13 Söz-Eylem Kuramı
14 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aksan, Doğan (1971) Anlambilimi ve Türk Anlambilimi. Ana Çizgileriyle. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları: 217
Aksan, Doğan (1990) Her Yönüyle Dil. Ana Çizgileriyle Dilbilim. 3. Cilt. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları: 439/3.
Aksan, Doğan (2006) Türkçenin Sözvarlığı. Türk Dilinin Sözcükbilimiyle İlgili Gözlemler, Saptamalar. 4. Baskı. Ankara: Engin Yayınevi.
Aksan, Doğan (2009) Anlambilim. Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi. 5. Baskı. Ankara: Engin Yayınevi.
Cruse, Alan David (2000) Meaning in Language. An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
Günay, Veli Doğan (2007) Sözcükbilime Giriş. İstanbul: Multilingual.
Jackson, Howard & Zé Amvela, Etienne (2000) Words, Meaning and Vocabulary. An Introduction to Modern English Lexicology. London & New York: Cassell.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencinin başarısı, dersin ara sınav ve yarıyıl sonu sınavından alacağı notla belirlenmektedir. Bunun dışında özel bir değerlendirme kriteri bulunmamaktadır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenciler derslere gelmeden önce ders programında belirtilen konulara hazırlanarak gelmelidirler. Derslerin %70'ine devam zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.bozkaplan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi, 15:00-16:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65