DERS ADI

: Avrupa'nın Yayılması ve Dünya

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEA 2010 Avrupa'nın Yayılması ve Dünya ZORUNLU 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Tarih Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF. DR. YAHYA ARAZ

Dersi Alan Birimler

Tarih Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere II. Mahmut döneminden başlayarak günümüze kadar geçen süreçte Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti'ndeki merkezi ve yerel yönetim anlayışında meydana gelen değişmeleri öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tanzimat dönemi Osmanlı merkezi idari yapısının temel unsurlarını tanımlar.
2   Tanzimat dönemi Osmanlı merkezi idari yapısında meydana gelen değişimleri özetler.
3   Osmanlı yönetim anlayışının Türkiye Cumhuriyeti yönetim anlayışına yansımalarını yorumlar.
4   Günümüz Türkiye'sindeki yönetim kurumlarını ve bu kurumların yapılarını analiz eder.
5   Türkiye'de sivil toplum ve yönetim anlayışını anlatır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanzimat Öncesi Yönetim ve Reform Çabaları
2 II. Mahmut Dönemi'nde Merkezi Yönetimde Değişim
3 Tanzimat: İçerik ve Uygulama
4 Tanzimat Dönemi'nde Merkez Teşkilatı
5 Tanzimat Dönemi'nde Yerel Yönetimler
6 Kanun-i Esasi, II. Abdülhamit ve Yönetim
7 II. Meşrutiyet Dönemi'nde Yönetim Düzenlemeleri
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara Sınav
9 Milli Mücadele, TBMM ve Yönetim
10 Cumhuriyet: Yeni Rejim'in Yönetim Araçları
11 Tek Parti Dönemi'nden Çok Partili Hayata Yönetim
12 1961 ve 1982 Anayasaları ve Yönetsel Kurumlarda Değişim
13 Günümüz Türkiye'sinde Yönetim Kurumları
14 Cumhuriyet Döneminde Yerel Yönetimler Türkiye'de Sivil Toplum ve Yönetim
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ortaylı, İlber (1999). İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı. İstanbul: İletişim Yayınları
2. Çadırcı, Musa (2007). Tanzimat Sürecinde Türkiye. Ülke Yönetimi. Ankara: İmge Kitabevi
3. Akyıldız, Ali (2004). Osmanlı Bürokrasisi ve Modernleşme. İstanbul: İletişim Yayınları
4. Findley, Carter V. (1994). Osmanlı Devletinde Bürokratik Reform. Bâbıâli (1789-1922). İstanbul: İz Yayıncılık
5. Önen, Nizam - Cenk Reyhan (2011). Mülkten Ülkeye. Türkiye'de Taşra İdaresinin Dönüşümü (1839-1929). İstanbul: İletişim Yayınları
6. Karpat, Kemal H. [Der.] (2004). Osmanlı Geçmişi ve Bugünün Türkiye'si. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
7. Batur, Afife. (1984). Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi. İstanbul: İletişim Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru-cevap, tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin derse düzenli olarak gelmeleri, derslerin %70'inde bulunmaları, kendilerine verilen haftalık okumaları zamanında yapmaları ve sınıf içerisindeki tartışmalara katılmaları gerekmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

erkan.serce@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 74

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555