DERS ADI

: Alan Seçmeli V (Erken Çocuklukta Dil Gelişimi)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
OOE 3019 Alan Seçmeli V (Erken Çocuklukta Dil Gelişimi) SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Okul Öncesi Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. ÖĞR. ÜYESİ BERNA ÇÖKER

Dersi Alan Birimler

Okul Öncesi Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, erken çocukluk döneminde dil gelişiminin temel süreçlerini, bileşenlerini ve kuramsal temellerini öğretmek; öğrencilerin çocukların dil gelişimini izleyebilmeleri, değerlendirebilmeleri ve destekleyebilmeleri için gerekli bilgi ve becerileri kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Erken çocuklukta dil gelişimi ile ilgili genel tanım ve kavramları tanımlar.
2   Dilin bileşenlerini (sesbilgisi, söz dizimi, anlambilgisi, edimbilgisi) tanımlar.
3   Okul öncesi eğitimde dil çalışmalarının geliştirilmesine yönelik uygulamalar geliştirir.
4   Çocukların dil gelişimini gözlemlemesine yardımcı olacak çeşitli değerlendirme stratejilerini farkında olur ve uygun eğitim ortamları hazırlar.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı, içerik ve kurallar Dil gelişiminin önemi ve temel kavramlar
2 Dilin bileşenleri: Sesbilgisi (phonology), söz dizimi (syntax), anlambilgisi (semantics), edimbilgisi (pragmatics).
3 Sesbilgisel gelişim: Ses üretimi, babıldama, ilk sözcükler.
4 Sözdizimsel gelişim: Sözcüklerden cümlelere geçiş ve dil yapılarını öğrenme.
5 Anlambilgisi gelişimi: Anlam oluşturma, sözcük öğrenimi ve kavram gelişimi.
6 Edimbilgisi gelişimi: Dilin sosyal kullanımı, konuşma kuralları ve iletişim becerileri.
7 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi, Ara-sınav
8 Dil edinim kuramları I: Davranışçı Yaklaşım (Skinner) ve Doğalcı Yaklaşım (Chomsky).
9 Dil edinim kuramları II: Etkileşimci Yaklaşım, Sosyal Etkileşim Kuramı (Bruner, Vygotsky).
10 Erken çocukluk döneminde okuryazarlık gelişimi: Sesbilgisel farkındalık, sözcük bilgisi ve hikâye anlatımı.
11 İki dilli ve çok dilli çocuklarda dil gelişimi: Avantajlar, zorluklar ve destek yöntemleri.
12 Çocukların dil gelişimini destekleyen etkinlikler: Kitap okuma, dil oyunları, şarkılar ve dramatizasyon.
13 Çocukların dil gelişimini destekleyen gelişime uygun uygulamalar tasarlama
14 Genel tekrar ve öğrenci sunumları: Dil gelişimi değerlendirme örnekleri ve etkinlik tasarımları.
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Grayson. A. (2004). Cognitive and Language Development in Children. Oxford: Blackwell.
Morrow, L. M. (2011). Literacy development in the early years: Helping children read and write (seventh edition).
Boston, MA: Pearson.
Copple, C. & Bredekamp, S. (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs serving children birth
through age 8. Washington, DC: NAEYC
Godwin, D. & Perkins, M. (2007). Teaching language and literacy in the early years. David Fulton publisher.
Peterson, E. A. (2002). A practical guide to early childhood curriculum: Linking thematic, emergent, and skill-based planning to children s outcomes (2nd Edition), Allyn and Bacon.
Sipe, L. (2008). Storytime: Young children s literary understanding in the classroom. NY: Teacher College Press.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. The development of psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru-yanıt, tartışma, araştırma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sunum ve ödevler ara ve final sınavın içinde hesaplanacaktır.

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

70% derslere devamlılık zorunludur

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

berna.coker@deu.edu.tr
bernacoker@gmail.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dönem başında ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 102

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.15532442
ÖK.25532442
ÖK.34532442
ÖK.44532442