DERS ADI

: Buluş Kompozizyon

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TMZ 2001 Buluş Kompozizyon ZORUNLU 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Tekstil ve Moda Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. GÜLCAN BATUR

Dersi Alan Birimler

Tekstil ve Moda Tasarımı
Tekstil Tasarımı

Dersin Amacı

Buluş Kompozisyon dersi, öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmeyi, farklı malzeme ve tekniklerle deneysel çalışmalar yaparak özgün yüzey tasarımları oluşturmasını amaçlamaktadır. Geleneksel kalıpları aşarak malzeme ve form üzerine alternatif yaklaşımlar geliştirmeye teşvik etmektedir.
Ders kapsamında, suluboya, guaj, pastel , akrilik ve kuru boya gibi klasik boyama tekniklerinin yanı sıra rölyef etkiler, stencil kalıp, linol baskı ve yüzey aşındırma gibi yöntemler kullanılmaktadır. Kesme, birleştirme ve yüzey müdahaleleri aracılığıyla, öğrencilerin materyalin fiziksel ve estetik potansiyelini keşfetmeleri sağlanmaktadır. Böylece tasarım öğeleri olan renk, leke ve doku; tasarım ilkeleri olan tekrar, ritim ve kompozisyon dengesi ile bütünleştirilerek analiz edilmektedir.
Bu süreç, öğrencilerin görsel algı ve estetik duyarlılıklarını geliştirirken, yüzey tasarımına dair biçimsel sorunları tanımlayıp çözüm üretmelerine olanak tanımaktadır. Teorik bilgi ile yaratıcı deneyselliğin birleştiği bu yapı, sanat ve tasarım arasındaki ilişkiyi güçlendirerek öğrencinin özgün üretim süreçleri geliştirmesini desteklemektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1.Öğrenciler, buluş kompozisyonu kavramını anlayarak yaratıcı düşünme ve deneysel uygulama becerilerini geliştirir.
2   2.Renk teorisi, renk çemberi, sıcak-soğuk renkler, tamamlayıcı ve benzer renk ilişkilerini kavrar ve tasarımlarında bilinçli şekilde uygular.
3   3.Tekstil yüzey tasarımında renk, leke, doku, tekrar ve ritim gibi tasarım öğelerini kullanarak dengeli kompozisyonlar oluşturur ve alternatif yüzey kompozisyonlarını keşfeder.
4   4.Suluboya, guaj, pastel, kuru boya, ekolin ve akrilik gibi çeşitli tekniklerle deneysel doku çalışmaları yapar ve alternatif yüzey yaratma yöntemlerini keşfeder.
5   5.Linol baskı, monoprint ve rölyef tekniklerini kullanarak deneysel doku çalışmaları gerçekleştirir; yüzey tasarımında tekrar ve ritim ilişkilerini keşfederken, yüksek ve çukur rölyef teknikleriyle derinlik ve dokusal çeşitlilik oluşturur.
6   6.Boyama, baskı, kesme ve birleştirme tekniklerini bir araya getirerek deneysel yüzey tasarımları oluşturur; ders kapsamında öğrenilen teknikleri bireysel projelere deneysel bir yaklaşımla uygular ve özgün yüzey tasarımları geliştirir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1.Buluş Kompozisyon kavramı, yaratıcı düşünme ve deneysellik üzerine genel bilgilendirme 11.Ders kapsamında öğrenilen tüm teknikler kullanılarak, malzeme, form, hacim ve anlam ilişkisi üzerinden öğrenci odaklı bireysel tasarım süreçlerini
2 2.Renk Kuramları ve Kontrast İlişkisi: Renk teorisi, renk çemberi, sıcak-soğuk renkler, tamamlayıcı ve benzer renk ilişkileri üzerine teorik ve uygulamalı çalışmalar; kontrast etkileriyle görsel denge ve vurgu oluşturma tekniklerinin araştırılması. 12. Boyama, baskı, kesme ve birleştirme teknikleriyle deneysel tasarım süreçlerinin uygulanması.
3 3.Tasarımın temel öğeleri ve ilkeleri: Renk, leke, doku, tekrar, ritim ve kompozisyon dengesinin teorik çerçevede incelenmesi. Farklı malzeme ve tekniklerle deneysel uygulamalar yaparak yüzeyde ritim ve tekrar etkisinin araştırılması 13. Öğrenci odaklı yaratıcı proje geliştirme: Ders kapsamında öğrenilen tekniklerin bireysel projelere uygulanması, kavramsal yaklaşımlar ve özgün yüzey tasarımlarının geliştirilmesi.
4 4. Tekstil yüzey tasarımında, farklı malzeme kombinasyonları ve karışık teknikler kullanılarak alternatif yüzey oluşturma yöntemlerinin araştırılması. Deneysel uygulamalarla malzemenin dokusal ve görsel potansiyelinin keşfedilmesi. 14.Proje değerlendirme ve sunum: Öğrenci projelerinin eleştirel analizi, tasarım süreçlerinin değerlendirilmesi ve sergileme yöntemleri üzerine tartışma.
5 5.Stencil kalıp tekniklerinin deneysel uygulanması: Tekrar ve ritim ilişkisini vurgulayarak, yüzey tasarımında stencil kalıp yöntemlerinin malzemenin doku etkileri ortaya çıkarmada nasıl kullanılabileceği incelenir.
6 6.Maskeleme teknikleriyle yüzey oluşturma: Yüzeyde tekrar ve ritim etkilerini inceleyerek maskeleme yöntemlerinin deneysel kullanımı
7 7. Linol baskı tekniği, tekstil yüzey tasarımında tekrar ve ritim ilkelerini deneysel uygulamalarla keşfetme
8 8. Stencil ve linol baskı teknikleri kullanılarak monokrom yüzeylerde tekrar ve ritim ilişkilerinin incelenmesi.
9 9. Rölyef tekniğinin yüksek ve çukur rölyef etkileri kullanılarak deneysel doku çalışmaları yapılması.
10 10. Rölyef tekniği kullanılarak deneysel doku çalışmaları gerçekleştirilmesi.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Albers, J. (1963). Interaction of Color. New Haven ve London: Yale University Press.
Fisher, M. P.; Zelanski, P. (1996). Design Principles and Problems. New York: Harcourt Brace College Publishers.
Gilbert, R. (1995). Living With Art. New York: McGraw-Hill, Inc.
Itten, J. (1973). The Art of Color. New York: Van NostRand Reinhold.
Samara, T. (2008). Design Evolution:Theory Into Practice. Rockport Publishing.
Samara, T. (2007). Design Elements. Rockport Publishing.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

. Uygulamalı Stüdyo Çalışmaları: Öğrencilerin bireysel ve grup çalışmaları yaparak yaratıcı süreçleri deneyimlemeleri sağlanır.
Deneysel Uygulamalar: Farklı malzeme ve tekniklerle alternatif yüzey tasarımlarını keşfetmeye yönelik atölye çalışmaları gerçekleştirilir.
Proje Tabanlı Öğrenme: Öğrenciler, belirlenen temalar doğrultusunda özgün projeler geliştirerek bireysel tasarım süreçlerini yönetir.
Eleştirel Analiz ve Geri Bildirim: Ders kapsamında yapılan çalışmalar, bireysel ve grup değerlendirmeleriyle analiz edilerek geliştirici geri bildirimler sağlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SKT SKETCH
2 PRC PRACTICE
3 PRJ PROJECT
4 FCG FINAL COURSE GRADE SKT * 0.10 + PRC * 0.40 + PRJ * 0.50


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Derslere hazırlıklı gelmek;
Özgün çalışmalar üretmek;
Uygulamaları belirlenen zaman içinde onaylatmak ve tamamlamak;
Proje ve ödevleri belirtilen zamanda teslim etmek;
Stüdyo çalışmalarına katılmak.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Teorik ders ve Uygulamalarda, Öğretim Üyesi tarafından bildirilen tüm kurallara uymak.
Uygulamalara, ön hazırlık çalışması yaparak gelmek.
Uygulamalarla ilgili malzemeleri yanında getirmek.
Uygulamaları belirlenen zaman içinde sunmak/bitirmek.
Ödevleri belirtilen zaman içinde teslim etmek.
Atölye çalışmalarının en az %80'ine katılmak.
Her türlü kopya ve usulsüz alıntılar Üniversite Disiplin Yönetmeliğine göre cezalandırılır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulcan.ercivan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

çarrşamba 12:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 3 42
Projeye ilişkin hazırlık, üretim 14 1 14
Öğrenci Sunumları 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 116

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.1544353545533244
ÖK.2543343535533244
ÖK.3544444545533233
ÖK.4554553435533243
ÖK.5554444544533343
ÖK.6554443435533344