DERS ADI

: Sahne Giysisi Aksesuar Uygulamaları II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STS 2044 Sahne Giysisi Aksesuar Uygulamaları II SEÇMELİ 1 1 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

GÜLŞİN ORAL

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

* Sahne giysi aksesuarlarının yapımında kullanılacak tekstil yüzey ve yardımcı malzemeler tanıtılarak, sahne giysi aksesuarları için basit yüzey tasarımları tasarlayabilmek-oluşturabilmek

*Sahne giysi aksesuarları uygulaması için basit aksesuar kalıbı-paftası elde etme tekniklerini (Drapaj, Hazır Pafta veya Giysi Üzerinden) uygulama becerisi kazandırmak,

*Sahne Giysisini tamamlayan -Şapka, başlık, ,korse, korsaj kemer, ayakkabı, çanta, yakalık, kolluk, zırh, kanat- gibi giyim parçalarının uygulamasına yönelik kuramsal bilgi ve uygulama becerilerini kazandırmak,

*Çeşitli materyal ve yüzeylerin -Sahne Giysisi Aksesuarlarına Yönelik- tekraren tasarlanması ve kullanılması becerisini edindirmek.

* Giyim tarihini araştırmak, dönemlerin özelliklerini koruyarak, sahne giysisine ve aksesuarına yansıtma becerisini geliştirmek.

*Fantastik Sahne Giysi Aksesuarları Tasarımı yapabilmek ve uygulayarak gerçeğe dönüştürmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Sahne sanatlarına yönelik giysiyi tamamlayan "giysi aksesuarlarını" tasarlayabilmesi, üretebilmesi
2   2- Sahne Tasarımında yaratıcı, özgün, estetik değerler taşıyan, yenilikçi uygulamalar yaratma ve sunabilme, sahneleyebilme becerisine sahip olabilmesi
3   3-Sahne Tasarımı alanında edinmiş olduğu teorik bilgileri kullanarak, uygulamalarını izleyicisi ile buluşturabilmesi
4   4-Sahne Tasarımı alt yapısını oluşturacak sanatsal ve kültürel bilgi birikimine sahip olabilmesi
5   5-Sahne Tasarımı alanında özel hünerleri geliştirebilmesi
6   6-Toplumsal ve bilimsel etik değerlere sahip olabilmesi,
7   7- Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-sanat-tasarım- teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 - Genel Bilgiler. Ders İçin Gerekli Malzemeler ve Dersin İşleyişi Hakkında Bilgilendirme
2 - Giyim, Giysi, Sahne Giysisi kavramları, - Giyimin insan için önemi, yeri ve tarih süresince ele alınış şekli, - Giyimi etkileyen faktörler ve Sahne Giysisi
3 - Giysi Tamamlayıcı Aksesuarlar: Çeşitleri, Özellikleri ve Kullanım alanları. - Giysi tamamlayıcı aksesuarlarının , giysi tasarımı ile ilişkisi Sahne giysisini tamamlayan aksesuarlardan BAŞA GİYİLENLER-TAKILAN AKSESUAR - yapımı: Şapka, Başlık veya Taç gibi giyim parçalarından birini uygulama. *-Seçimi yapılan uygulamanın eskiz ve teknik çizimlerinin yapımı 1.SINIF İÇİ UYGULAMA Kuramsal destekli portfolyo süreçli
4 *-Seçimi yapılan aksesuarın kalıbını elde etme, malzeme tanıtımı-taslak uygulama
5 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı
6 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı bitim işlemlerinin tamamlanması
7 Sahne giysisini tamamlayan aksesuarlardan -BEDENE GİYİLENLER-TAKILAN AKSESUAR- yapımı: Korse, Zırh, Korsaj Kemer, Kanat ve Yakalık gibi giyim parçalarından birini uygulama. *-Seçimi yapılan uygulamanın eskiz ve teknik çizimlerinin yapımı 2.SINIF İÇİ UYGULAMA Kuramsal destekli portfolyo süreçli
8 *-Seçimi yapılan aksesuarın kalıbını elde etme, malzeme tanıtımı-taslak uygulama
9 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı
10 *-Seçimi yapılan aksesuarın uygulanması-yapımı bitim işlemlerinin tamamlanması
11 SAHNE GİYSİSİNİ TAMAMLAYAN AKSESUARLARDAN FANTASTİK BİR AKSESUARIN VEYA AKSESUARLAR BÜTÜNÜNÜN TASARIMI VE UYGULANMASI Tema tespiti ve Storyboard 3.SINIF İÇİ UYGULAMA Kuramsal destekli portfolyo süreçli
12 Özgün Model Çizme, form ve malzeme yaratılması
13 Tasarımın uygulanması-yapılması
14 Tasarımın uygulanması-yapılması Karakter kazandırma Bitim ve efekt kazandırma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Yardımcı kaynaklar:

1-HUNNİSETT, Jean. "Period Costume for Stage&Screen" Printed in U.S.A
2- ANDERSON, Barbara& Cletus. "Costume Design", Carnegie Mellon Universty.
3- RACINET, Albert. 1988 "The Hıstorıcal Encyclopedıa Of Costumes", New York
4--KÖHLER, Carl. 1963 "A Hıstory Of Costume", New York.
5- KOHLER, Carl. "A History of Costume (Dover Fashion and Costumes)" Dover Publications
6-KİDD, Mary. 1996 "STAGE COSTUME" London.
7-BOUCHER, Françaıs. 1965 "Hıstorıe Dv Costume"
8-GORSLİNE, Douaglas. 1994 "What People More", New York.
9- PEACOCK, John. 1991 "The Chronıcle Of Western Costume" London.
10-NUTKU, Özdemir. 1987. "Dünya Tiyatrosu Tarihi cilt I-II", Mitos Boyut Yayınları

Diğer ders materyalleri:
Moda katalogları, performans defile görselleri, gösteri sanatlarına ait ürünler( film, dans, opera, tiyatro vd. )
Eğitmen:
Kumaş ve malzeme katalogları,
Uygulama Katalogları-uygulamalar
Dikim Teknikleri Kataloğu-uygulamalar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

TEORİK BİLGİ: Sunuş Yoluyla ile aktarılacak, tüm kavramlar basılı görsel yayınlar ve Sahne Sanatlarının çeşitli ürünleri ile örneklenerek (film, tiyatro) desteklenecektir.
TEMEL UYGULAMALAR VE TEKNİKLERİ; birebir uygulanarak aktarılacak, uygulamayı yaptırtma- deneyimleme tekniği ile de bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranış kazandırılacak, basılı yayınlar ve görüntü sanatlarındaki ilgili eserlerinden kesitlerle örneklendirilecektir.
ÖDEVLER; Yapılandırılmış Buluş Yöntemi ile takip edilecek, bulunması gereken ilke, kavram ve olası problemlerin çözümleri ile ilgili veriler dersin eğitmeni tarafından verilerek, örnekler tarafından organize edilecektir. Sorular sorarak öğrencilerin ellerindeki verileri analiz etmelerine ve sonuca ulaşmalarına yardım edilecek.
UYGULAMA SÜREÇLERİNDE YAPILAN TASARIM ÇALIŞMALARINDA; Yapılandırılmamış Buluş yöntemi ile doğal bir ortamda kavramları, ilkeleri, bir problemin çözümünü bireyin kendi kendine bulması sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 QUZ Quiz
2 CPR In Class Practice
3 FCG Final Course Grade ODV * 0.10 + SIU * 0.90


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1- Öğrenci başarısının ve motivasyonunun arttırılması, ödev yükünün azaltılması amacı ile atölyede, öğretme-öğrenme sürecinde yapılan bazı uygulama pratikleri, sınıf içi uygulama ürünleri ve çizimler not ile değerlendirilecektir
2-Ödevler; ödev değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.
3- Tasarım Ürününü- Aksesuarını Değerlendirme:
Seçilen-tasarlanan aksesuara yönelik hazırlanan Rapor, Portfolyo dosyası (artistik çizim, teknik çizim vb.), Gerçek ölçeklerde uygulanmış-yapılmış ürünler, bir bütünlük içerisinde -teknik değerlendirme çizelgesi- ile değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

1- Atölyede yapılacak çizimsel uygulamalar ve yapım pratikleri, -Teknik Değerlendirme Çizelgesi- ile değerlendirilecek, -Tekniğin Uygulanabilme Becerisi- ölçülecektir. Bu uygulamalar derste ilgili öğretim elemanının eşliğinde gerçekleşecektir.

2- Verilecek ödevler de ise;
Özgünlük, kaynak-veri taraması, ödevi sunma yöntemi, uygulama-yapma becerisi gibi unsurları içeren teknik ve estetik ölçütlerin içerdiği bir -ödev değerlendirme çizelgesi- ile değerlendirilecektir.

3- Tasarım Ürününü- Aksesuarını Değerlendirme:
Seçilen-tasarlanan aksesuara yönelik hazırlanan Rapor, Portfolyo dosyası (artistik çizim, teknik çizim vb.), Gerçek ölçeklerde uygulanmış-yapılmış ürünler, bir bütünlük içerisinde -teknik değerlendirme çizelgesi- ile değerlendirilecektir. Bu değerlendirmede -yapım sürecini oluşturan her bir aşamadaki ilgili tekniği uygulanabilme becerisini ölçen ölçütler- kullanılırken, yanısıra yapılan uygulamada göz önünde bulundurulması gereken estetik unsurları kullanma becerisi de değerlendirmeye alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1- Dersin ve ders içi uygulamaların her birinin en az %70 ve 80 katılım zorunludur.
2 Her biri uygulama bir bütün olup, bitmemiş ürünler not ile değerlendirmeye alınmayacaktır.
3-Uygulamalarının derste; öğretim elemanının rehberliğinde öğrenilmesi, uygulanmasının yapılması ve ders geçme notunun da öğrencinin bu çabasının ve yetkinliğinin ölçülmesi ile oluşması gereğinden yola çıkılarak; Uygulamalı öğretim çalışmalarına katılmayan, öğrenme sürecini uygulayarak gerçekleştirmeyen öğrencinin, ders dışında yapıp getirdiği ürün veya uygulamalar, -not- değerlendirilmesine alınmayacaktır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulsin.oral@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 12.00-13.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 4 2 8
Uygulama (Reflection) 10 2 20
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Ödev Hazırlama 1 8 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75