DERS ADI

: Sahne Giysisi Yapımı III

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 3029 Sahne Giysisi Yapımı III ZORUNLU 1 3 0 4

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

GÜLŞİN ORAL

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

*. Gösteri sanatlarında -Sahne Giysisinin- özellikleri işlevi ve giysi sembolizminin gösteri sanatlarındaki yerini ve önemini kavratmak,
*-. Tasarım, Giysi Tasarımı, Giysi Tasarımını Etkileyen Faktörler, Giysi Tasarım Süreçleri, Yöntemleri, Sahne Giysi Tasarımı kavram ve özelliklerini kavratmak,
*-. Giysi tasarımı kapsamında, çizimden uygulamaya kadar devam eden tasarım süreçlerine dair kavramsal bilgiyi kavratmak ve her bir süreci uygulayarak-uygulatarak öğretmek.
*-. Sahne Giysisine yönelik doku tasarlama ve giysi tasarımına dönüştürme becerisi geliştirmek
*-. Sahne Giysi Tasarımını ve Uygulamalarını etkileyen öğeler ışığında, Klasik Dönem Tiyatrosu için Shakespeare ve Moliere oyunlarından bir oyun ve karakter incelenerek; çeşitli giysi tasarım yöntemleri ve giysi tasarım üsluplarını kullanılarak bir dönemin giyim özelliklerini bir tiyatro oyuna, oyun karakterine yönelik tasarlanma-çizme ve uygulanma becerilerini kazandırmak.
*. Uygulamalı Sahne Giysi tasarımını tüm süreçleri ile aşamalı olarak tasarlayıp uygulayabilme becerisi kazandırmak (Örneklem Klasik Dönem Tiyatrosundan, Shakespeare veya Moliere oyunlarından bir oyun ve ana karakter kostümü)
*. Basit uygulama yöntemleri ile tasarımını gerçeğe dönüştürme; giysiyi yapma-yaptırtma (diktirme) becerisini kazandırma,
*. Çeşitli materyal ve yüzeylerin -Sahne Giysisine Yönelik- tekraren tasarlatılması ve kullanılması becerisini edindirmek.
*-. Sahne Giysi Tasarımcısını ve Sahne Giysisi Tasarımını etkileyen unsurların kavratmak,
*-. Giysi tasarımında çizim ve uygulama süreçlerinin ilişkisine dair unsurları kavratmak
*. Tiyatro Tarihi paralelinde seyreden Giysi tarihini araştırmak, özelliklerini koruyarak, sahne giysisine yansıtma becerisini geliştirmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarım ve üretim aşamasında problem çözebilmesi, eleştirel bir bakış açısına sahip olması ve çözümler üretebilmesi
2   Yaratıcı, özgün, estetik değerler taşıyan, yenilikçi uygulamaları ile sahne sanatlarına yönelik giysi yaratabilme, sunabilme ve sahneleyebilme becerisini geliştirebilmesi
3   Sahne Sanatları alanında edinmiş olduğu teorik bilgileri kullanarak, uygulamalarını izleyicisi ile buluşturabilmesi
4   Alanı ile ilgili farklı yöntemleri kullanarak tasarım/uygulama yapabilmesi
5   Sahne Sanatları alanında kuramsal bilgiyi uygulama alanlarında edindiği bilgiler ışığında değerlendirebilmesi ve uygulamaya dönüştürebilmesi
6   Sahne Sanatları alanında özel hünerleri geliştirebilmesi
7   Başarılı ve amacına uygun tasarım yapabilmek için, Oyun, dönem sanat özellikleri, dönemin tiyatrosu gibi alanlarda yapacağı araştırmalar ve bu araştırma verilerine göre tasarlayacağı sahne giysisi ile Bilimsel araştırma sürecini ve sonuçlarını farklı görsel ve gösterimsel sunum biçimlerine aktarabilme ve sunabilme becerisini kazandırılması
8   Toplumsal ve bilimsel etik değerlere sahip olabilmesi.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

STA 2028 - Sahne Giysisi Yapımı II

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders İçin Gerekli Malzemeler ve Dersin İşleyişi Hakkında Bilgilendirme. Tasarım ve Tasarım öğelerine dair kavramlar
2 Giysi Tasarımı, Giysi Tasarımını etkileyen unsurlar, sahne giysi çeşitleri , özellikleri, sahne giysi tasarımını etkileyen unsurlar. Giysi Sembolizmi ve Gösteri Sanatında Giysi Sahne-oyun kişisi için göstergelerle giysi-giyim çizimleri yapmak (kişilik, ruh hali, statü, kültürel özellik vb). Tasarımı-uygulaması yapılacak Yazarları, oyunların ve karakterlerin seçimi, projelere ilişkin araştırma dosyalarına dair açıklamalar
3 Giysi Tasarımında TEKNİK ÇİZİM nedir, özellikleri nelerdir Çeşitli giysi ve giyim örneklerinden teknik çizimler çizme SINIFİÇİ UYGULAMA
4 Giysi tasarımında DOKU TASARIMI ve kumaşa uygulama (sahne kostümü için yüzey tasarımı) SINIFİÇİ UYGULAMA
5 Giysi çizme-tasarlama üslupları (modernize, stilize, fantastik vb.) ve özellikleri Giysi Tasarımında -stilizasyon- , - modernizasyon-, -fantastik- kuramları ve uygulamaları. Stilize, modernize, fantastik Sahne Giysisi Tasarımlarının çizilmesi
6 UYGULAMALI SAHNE GİYSİ TASARIMI (Örn: Klasik Dönem Tiyatro eserlerine yönelik.) 1-Shakespeare ve Moliere Oyunlarından; Seçilen Oyunun, karakterin incelenmesi: ATÖLYE ÜRÜNÜ (Kuramsal destekli portfolyo süreçli) Uygulamalı Sahne Giysisi Tasarımı
7 Çizim Aşamaları 3- Shakespeare ve Moliere oyunları için ilgili giysi tarihi giyim özelliklerinin incelenip, dönem giysilerinin, giysi parçalarının, giysi aksesuarlarının aynısının (giysiler, başlık, şapka, ayakkabı vb) çizimi.
8 4- Oyun kişisi için, çeşitli usluplarda özgün giysi tasarım eskizlerinin çizilmesi. (modernize, stilize, fantastik vb)
9 5-Seçilen modellerin ve aksesuarlarının artistik çizimlerinin yapılması
10 6-Tasarlanan Giysi ve Aksesuarlarının Teknik Çizimlerinin yapılması
11 7-Özgün Model için doku veya yüzey tasarımı-uygulaması Üretim-Yapım Aşamaları: 8-Temel Kalıp elde etme (basit kalıp çıkarma tekniklerini kullanarak- drapaj) 9-Tasarlanan giysi çiziminin kalıbını tasarlamak: Temel beden kalıbına tasarlanan modelin kalıbını uygulayarak kalıp tasarımı gerçekleştirme.
12 10- Tasarlanan kostümün üç boyutlu hale getirilmesi gerçeğe dönüştürülmesi yapılması, diktirilmesi.
13 tasarımı yapılan kostümün dikim süreçlerinin devam ettirilmesi 11-Tasarlanan kostümün aksesuarlarının yapımı.
14 --tasarımı yapılan kostümün dikim süreçlerinin devam ettirilmesi 12- Tasarlanan-uygulamaya dönüştürülen kostüme bitim işlemleri uygulama (eskitme, patine, efekt vb.) Kuramsal destekli portfolyo süreçli Uygulamalı Sahne Giysisi Tasarımının tüm uygulamalarının etkin sunum yöntemleri ile sunumu.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı kaynaklar
COLES, Myra. 1995 Dikim Teknikleri, Gaye Matbaacılık, Ankara.
KİDD, Mary. 1996 Stage Costume London.
BROCKETT, Oscar Gross. 2000 Tiyatro Tarihi Dost Yayınları.
HUNNISET, Jean. 1991 Perıod Costume For Stage And Screen: Patterns For Womens Dress 1500-1800, Studıo Cıty, Ca:Players Press.
IRELAND, Patrıck Johna. 2008. New Encyclopedia Of Fashıon Detaıls Page One Publishing Pte Ltd.
Period Costume for Stage &Screen Jean Hunnisett Printed in U.S.A.
ANDERSON, Barbara& Cletus. Costume Design, Carnegie Mellon Universty.
ARMSTRONG, Helen Josep. 1999 Draping For Apparel Design, Los Angeles.
RACINET, Albert. 1988 The Hıstorıcal Encyclopedıa Of Costumes, New York
Diğer ders materyalleri
Tiyatro sanatına dair edebi eserlerin sinemaya uyarlanmış ürünleri, ilgili dönemleri kapsayan tarihi filmler, gösteri sanatları eserleri, belgeseller
İnternet ortamı
e- müzeler
Eğitmen
Ders Araçları, Uygulama Örnekleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

TEORİK BİLGi; Sunuş Yoluyla ile aktarılacak, tüm kavramlar basılı görsel yayınlar ve Sahne Sanatlarının çeşitli ürünleri ile örneklenerek (film, tiyatro) desteklenecektir.
ÇİZİMSEL UYGULAMALAR VE BASİT DİKİM-YAPIM TEKNİKLERİ; öğretim görevlisi tarafından birebir uygulanarak-uygulatılarak aktarılacak, uygulamayı yaptırtma- deneyimleme tekniği ile de bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranış kazandırılacak, Basılı yayınlar ve görüntü sanatlarındaki ilgili eserlerinden kesitlerle örneklendirilecektir.
ARAŞTIRMALAR-ÖDEVLER; Yapılandırılmış Buluş Yöntemi ile takip edilecek, bulunması gereken ilke, kavram ve olası problemlerin çözümleri ile ilgili veriler dersin eğitmeni tarafından verilerek, örnekler tarafından organize edilecektir. Sorular sorarak öğrencilerin ellerindeki verileri analiz etmelerine ve sonuca ulaşmalarına yardım edilecek.
ÇİZİMLERİN-TASARIMLARIN UYGULAMAYA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ SÜREÇLERİNDE YAPILAN ÇALIŞMALARINDA; Yapılandırılmamış Buluş yöntemi ile doğal bir ortamda kavramları, ilkeleri, bir problemin çözümünü bireyin kendi kendine bulması sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 QUZ QUIZ
2 PRS PRESENTATION
3 CLA INCLASS ACTIVITIES
4 PRC PRACTICE
5 FCG FINAL COURSE GRADE QUZ * 0.10 +PRS * 0.10 + CLA * 0.10 + PRC * 0.70


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1-.Quiz : Yazılı sınav
2- Sınıf içi Uygulamalar: Öğrenci başarısının ve motivasyonun arttırılması, ödev yükünün azaltılması amacı ile Atölyede, ders esnasında öğrenme-öğretme sürecinde yapılan sınıf içi uygulama pratikleri not ile değerlendirilecektir.
3- Araştırma dosyaları-raporları: Ödev değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.
4- Uygulamalı Tasarım Ürününü-Giysisini Değerlendirme:
Portfolya Dosyası, Gerçek Ölçeklerde Uygulaması Yapılmış Giysi ve tamamlayıcı aksesuarlar, bir bütünlük içerisinde -teknik değerlendirme çizelgesi- ile değerlendirilecek, -tekniğin uygulanabilme becerisi- ölçülecektir. Bu uygulamalar derste ilgili öğretim elemanının eşliğinde gerçekleşecektir
5- Sunum: Tasarımı ve birebir uygulaması yapılmış giysi -gösteri sanatları- kavramları çerçevesinde hazırlanan sunum teknikleri-uygulamaları ile sunulacak, böylelikle -Tasarımcının eserini ifade etmesi- değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

1-Quiz yazılı sınav olarak yapılacak, soru cevap tekniği kullanılacaktır.

2- Atölyede yapılacak çizimsel uygulamalar ve diğer uygulama pratikleri, -teknik değerlendirme çizelgesi- ile değerlendirilecek, -tekniğin uygulanabilme becerisi- ölçülecektir. Bu uygulamalar derste ilgili öğretim elemanının eşliğinde gerçekleşecektir. Bu değerlendirmede -her bir aşamadaki tekniğin uygulanabilme becerisi- yanısıra yapılan uygulamada göz önünde bulundurulması gereken estetik unsurları kullanma becerisi değerlendirmeye alınacaktır.

3- Verilecek araştırmalarda ödevlerinde ise; Özgünlük, kaynak-veri taraması, sunum- ifade yöntemi, teknik ve estetik ölçütlerin içerdiği bir ödev değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.
4- Tasarım Ürünün- Giysisinin Değerlendirmesi: Seçilen oyuna ve oyun karaktere yönelik hazırlanan Araştırma dosyaları, Portfolya dosyası ve (seçilen karakter için dört üslupta çizilmiş-tasarlanmış kostüm çizimlerinin artistik çizimleri, detay çizimleri, teknik çizimler, malzeme föyü, aksesuar artistik ve teknik çizimleri, oyun kişisi-mekân çizimi, kumaş yüze-doku tasarım uygulaması) Giysi, başlık, ayakkabı, aksesuar gibi gerçek ölçeklerde uygulanmış ürünler bir bütünlük içerisinde teknik değerlendirme çizelgesi doğrultusunda değerlendirilecektir. Bu değerlendirmede -her bir aşamadaki tekniğin uygulanabilme becerisi- yanısıra yapılan uygulamada göz önünde bulundurulması gereken estetik unsurları kullanma becerisi değerlendirmeye alınacaktır.
5-Sunum Değerlendirmesi: Tasarım ve uygulamalarını yaptığı çalışmalarını, bilişim teknolojileri desteği ile mültimedya tekniklerini kullanarak etkin ve estetik iletişim yöntemleri ile sunması -ifade etmesi ve kabul ettirebilme-beğendirebilme becerisini ölçmeye yönelik bir çalışmadır. Bu çalışmada kısa film, ses, mekan, giysi, pano, pover-point, sergi, workhop vb. tasarım unsurları kullanılacaktır. Uygulamaya dönüşmüş Shakespeare veya Moliere Oyun Giysisinin, öğrencinin kendisi veya uygun gördüğü bir kişi üzerinde saç-makyaj tuvaleti eşliğinde sahne sanatları bölümü öğretim elemanları ve öğrencilerine sunması içeren bu değerlendirmede, katılım sağlayan öğretim elemanlarının 100 üzerinde yaptığı değerlendirmeleri, kanaat notu ortalamasının % 10 na denk gelen -sunum notu- olarak kullanılacaktır. Katılım olmaması durumunda -not- ders öğretim elemanı tarafından değerlendirilecektir.
(Sunum teknikleri, kullanılan yöntem ve araçlar, öğrencinin kişisel yaratısına- tercihleri doğrultusunda gerçekleşecektir)


Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1- Dersin ve ders içi uygulamaların her birinin en az %70 ve 80 katılım zorunludur.
2 Her biri uygulama bir bütün olup, bitmemiş ürünler not ile değerlendirmeye alınmayacaktır.
3-Uygulamalarının derste; öğretim elemanının rehberliğinde öğrenilmesi, uygulanmasının yapılması ve ders geçme notunun da öğrencinin bu çabasının ve yetkinliğinin ölçülmesi ile oluşması gereğinden yola çıkılarak; Uygulamalı öğretim çalışmalarına katılmayan, öğrenme sürecini uygulayarak gerçekleştirmeyen öğrencinin, ders dışında yapıp getirdiği ürün veya uygulamalar, "not" değerlendirilmesine alınmayacaktır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulsin.oral@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 12.00-13.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 4 4 16
Uygulama 10 4 40
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Ödev Hazırlama 1 5 5
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 2 2
Sunum Hazırlama 1 5 5
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 2 5 10
Diğer Kısa Sınav 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.6555
ÖK.7
ÖK.8