DERS ADI

: Sahne Giysisi Yapımı IV

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 3030 Sahne Giysisi Yapımı IV ZORUNLU 1 3 0 4

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

GÜLŞİN ORAL

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

*- İnsan vücuduna giyilebilecek özelliklerde doku-yüzey tasarımı yapabilme becerisi kazandırmak.
*-. Doku ile karakter yorumlayabilme becerisi kazandırmak,
*- Sahne Giysi Tasarımını ve Uygulamalarını etkileyen öğeler ışığında; Türk Tiyatrosu-Osmanlı Saray konulu oyunlardan bir oyun ve karakter incelenerek; çeşitli giysi tasarım yöntemleri ve giysi tasarım üslupları kullanılarak bir dönemin giyim özelliklerini bir oyuna, bir karaktere yönelik tasarlanma-çizme ve uygulanma becerilerini kazandırmak.
*-. Uygulamalı Sahne Giysi tasarımını tüm süreçleri ile aşamalı olarak tasarlayıp uygulayabilme becerisi kazandırmak (Örneklem Osmanlı saray konulu Türk Tiyatrosu, oyunlarından bir oyun ve ana karakter kostümü)
*-. Basit uygulama yöntemleri ile tasarımını gerçeğe dönüştürme; giysiyi yapma-yaptırtma (diktirme) becerisini kazandırmak,
*. Çeşitli materyal ve yüzeylerin -Sahne Giysisine Yönelik- tekraren tasarlatılması ve kullanılması becerisini edindirmek.
*-. Sahne Giysisine yönelik doku tasarlama ve giysi tasarımına dönüştürme becerisi geliştirmek.
*-. Sahne Giysi Tasarımcısını ve Sahne Giysisi Tasarımını etkileyen unsurların kavratmak
*-. Giysi tasarımında çizim ve uygulama süreçlerinin ilişkisine dair unsurları kavratmak
*-.Tiyatro Tarihi paralelinde seyreden Giyim Tarihini araştırmak, özelliklerini koruyarak, sahne giysisine yansıtma becerisini geliştirmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tasarım ve üretim aşamasında problem çözebilmesi, eleştirel bir bakış açısına sahip olması ve çözümler üretebilmesi
2   Yaratıcı, özgün, estetik değerler taşıyan, yenilikçi uygulamaları ile sahne sanatlarına yönelik giysi yaratabilme, sunabilme ve sahneleyebilme becerisini geliştirebilmesi
3   Sahne Sanatları alanında edinmiş olduğu teorik bilgileri kullanarak, uygulamalarını izleyicisi ile buluşturabilmesi
4   Alanı ile ilgili farklı yöntemleri kullanarak tasarım/uygulama yapabilmesi
5   Sahne Sanatları alanında kuramsal bilgiyi uygulama alanlarında edindiği bilgiler ışığında değerlendirebilmesi ve uygulamaya dönüştürebilmesi
6   Sahne Sanatları alanında özel hünerleri geliştirebilmesi
7   Başarılı ve amacına uygun tasarım yapabilmek için, Oyun, dönem sanat özellikleri, dönemin tiyatrosu gibi alanlarda yapacağı araştırmalar ve bu araştırma verilerine göre tasarlayacağı sahne giysisi ile Bilimsel araştırma sürecini ve sonuçlarını farklı görsel ve gösterimsel sunum biçimlerine aktarabilme ve sunabilme becerisini kazandırılması,
8   Toplumsal ve bilimsel etik değerlere sahip olabilmesi.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

STA 3029 - Sahne Giysisi Yapımı III

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş. Genel Bilgiler. Ders İçin Gerekli Malzemeler ve Dersin İşleyişi Hakkında Bilgilendirme. Türk Giyim kuşamı hakkında genel bilgiler.
2 Osmanlı Saray Giyimi ve Osmanlı Saray kumaşları Tasarımı-uygulaması yapılacak Yazarları, oyunların ve karakterlerin seçimi, projelere ilişkin araştırma dosyalarına dair açıklamalar
3 Kolaj tekniği ile giysi tasarlama çalışması (basit tekniklerle cansız manken üzerinde uygulama) Sınıf içi uygulama
4 Kolaj tekniği ile giysi tasarlama çalışması (basit tekniklerle cansız manken üzerinde uygulama)
5 Seçimi yapılan karakteri doku tasarımı ile yorumlama -örnek uygulama (35x50 ölçeğinde kumaş üzerine) Sınıf içi uygulama
6 UYGULAMALI SAHNE GİYSİSİ TASARIMI (Türk Tiyatrosu-Osmanlı Saray konulu tiyatro eserlerine yönelik.) 1- Türk Tiyatrosu-Osmanlı Saray konulu tiyatro eserlerinden; Seçilen Oyunun, karakterin incelenmesi: 2--Tema-storyboard hazırlama ATÖLYE ÜRÜNÜ (Kuramsal destekli portfolyo süreçli) Uygulamalı Sahne Giysisi Tasarımı
7 Çizim Aşamaları 3- Osmanlı saray konulu tiyatro oyunları için ilgili giysi tarihi giyim özelliklerinin incelenip, dönem giysilerinin, giysi parçalarının, giysi aksesuarlarının aynısının(başlık, şapka, ayakkabı vb) çizimi.
8 4-Çeşitli üsluplarda oyun kişisi için, özgün giysi tasarım eskizlerinin çizilmesi. (modernize, stilize, fantastik vb)
9 5-Karar verilen modellerin ve aksesuarlarının artistik çizimlerinin yapılması
10 6-Tasarlanan Giysi ve Aksesuarlarının Teknik Çizimlerinin yapılması
11 7-Özgün Model için doku veya yüzey tasarımı-uygulaması Üretim-Yapım Aşamaları: 8-Temel Kalıp elde etme (basit kalıp çıkarma tekniklerini kullanarak- drapaj) 9-Tasarlanan giysi çiziminin kalıbını tasarlamak: Temel beden kalıbına tasarlanan modelin kalıbını uygulayarak kalıp tasarımı gerçekleştirme.
12 10- Tasarlanan kostümün üç boyutlu hale getirilmesi gerçeğe dönüştürülmesi,yapılması, diktirilmesi.
13 -tasarımı yapılan kostümün dikim süreçlerinin devam ettirilmesi 11-Tasarlanan kostümün aksesuarlarının yapımı.
14 12- Tasarlanan-uygulamaya dönüştürülen kostüme bitim işlemleri uygulama (eskitme, patine, efekt vb.) Kuramsal destekli portfolyo süreçli Uygulamalı Sahne Giysisi Tasarımının tüm uygulamalarının etkin sunum yöntemleri ile sunumu.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı kaynaklar
APAK SEVÜKTEKİN, M. 1997 Osmanlı dönemi kadın Giyimleri İş Bankası Yayınları, Ankara.
TÜRKOĞLU, Sebahattin. 2002 Tarih Boyunca Anadolu'da Giyim Kuşam, Istanbul
MEB yayını, 1972. Bölgesel Türk Giysileri , MEB yayınevi, Istanbul
Gravürlerle Türkiye, Giysiler, Portreler, Kültür Bakanlığı Yayınları, 1997.Ankara.
Historical costumes of Turkish Women Ali Rıza Başkan Güzel Sanatlar Matbaası,
ŞENGEZER, Osman. 1999 Bence Dekor ve Kostüm, , Eser Sahibinin Kendi Yayınevi.
SEVİN; Nurettin. 1990. -Onüç Asırlık Türk Tarihine Bir Bakış , -Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara
KOÇU, Reşat Ekren. 1967. Türk Giyim Kuşam ve Süsleme Sözlüğü. ANK.

Diğer ders materyalleri
Tiyatro sanatına dair edebi eserlerin sinemaya uyarlanmış ürünleri, tiyatro gösterilerine ait görüntüler- görseller, ilgili dönemleri kapsayan tarihi filmler, gösteri sanatları eserleri, belgeseller.
İnternet ortamı:
e- müzeler
Eğitmen
1- Ders Araçları
2- Uygulama Örnekleri


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

TEORİK BİLGi; Sunuş Yoluyla ile aktarılacak, tüm kavramlar basılı görsel yayınlar ve Sahne Sanatlarının çeşitli ürünleri ile örneklenerek (film, tiyatro) desteklenecektir.
ÇİZİMSEL UYGULAMALAR VE BASİT DİKİM-YAPIM TEKNİKLERİ; öğretim görevlisi tarafından birebir uygulanarak-uygulatılarak aktarılacak, uygulamayı yaptırtma- deneyimleme tekniği ile de bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranış kazandırılacak, Basılı yayınlar ve görüntü sanatlarındaki ilgili eserlerinden kesitlerle örneklendirilecektir.
ARAŞTIRMALAR-ÖDEVLER; Yapılandırılmış Buluş Yöntemi ile takip edilecek, bulunması gereken ilke, kavram ve olası problemlerin çözümleri ile ilgili veriler dersin eğitmeni tarafından verilerek, örnekler tarafından organize edilecektir. Sorular sorarak öğrencilerin ellerindeki verileri analiz etmelerine ve sonuca ulaşmalarına yardım edilecek.
ÇİZİMLERİN-TASARIMLARIN UYGULAMAYA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ SÜREÇLERİNDE YAPILAN ÇALIŞMALARINDA; Yapılandırılmamış Buluş yöntemi ile doğal bir ortamda kavramları, ilkeleri, bir problemin çözümünü bireyin kendi kendine bulması sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 QUZ QUIZ
2 PRS PRESENTATION
3 CLA INCLASS ACTIVITIES
4 PRC PRACTICE
5 FCG FINAL COURSE GRADE QUZ * 0.10 +PRS * 0.10 + CLA * 0.10 + PRC * 0.70


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1-.Quiz : Yazılı sınav
2- Sınıf içi Uygulamalar: Öğrenci başarısının ve motivasyonun arttırılması, ödev yükünün azaltılması amacı ile Atölyede, ders esnasında öğrenme-öğretme sürecinde yapılan sınıf içi uygulama pratikleri not ile değerlendirilecektir.
3- Araştırma dosyaları-raporları: Ödev değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.
4- Uygulamalı Tasarım Ürününü-Giysisini Değerlendirme:
Portfolya Dosyası, Gerçek Ölçeklerde Uygulaması Yapılmış Giysi ve tamamlayıcı aksesuarlar, bir bütünlük içerisinde -teknik değerlendirme çizelgesi- ile değerlendirilecek, -tekniğin uygulanabilme becerisi- ölçülecektir. Bu uygulamalar derste ilgili öğretim elemanının eşliğinde gerçekleşecektir
5- Sunum: Tasarımı ve birebir uygulaması yapılmış giysi -gösteri sanatları- kavramları çerçevesinde hazırlanan sunum teknikleri-uygulamaları ile sunulacak, böylelikle -Tasarımcının eserini ifade etmesi- değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

1-Quiz yazılı sınav olarak yapılacak, soru cevap tekniği kullanılacaktır.

2- Atölyede yapılacak çizimsel uygulamalar ve diğer uygulama pratikleri, -teknik değerlendirme çizelgesi- ile değerlendirilecek, -tekniğin uygulanabilme becerisi- ölçülecektir. Bu uygulamalar derste ilgili öğretim elemanının eşliğinde gerçekleşecektir. Bu değerlendirmede -her bir aşamadaki tekniğin uygulanabilme becerisi- yanısıra yapılan uygulamada göz önünde bulundurulması gereken estetik unsurları kullanma becerisi değerlendirmeye alınacaktır.

3- Verilecek araştırmalarda ödevlerinde ise; Özgünlük, kaynak-veri taraması, sunum- ifade yöntemi, teknik ve estetik ölçütlerin içerdiği bir ödev değerlendirme çizelgesi ile değerlendirilecektir.
4- Tasarım Ürünün- Giysisinin Değerlendirmesi: Seçilen oyuna ve oyun karaktere yönelik hazırlanan Araştırma dosyaları, Portfolya dosyası ve (seçilen karakter için dört üslupta çizilmiş-tasarlanmış kostüm çizimlerinin artistik çizimleri, detay çizimleri, teknik çizimler, malzeme föyü, aksesuar artistik ve teknik çizimleri, oyun kişisi-mekân çizimi, kumaş yüze-doku tasarım uygulaması) Giysi, başlık, ayakkabı, aksesuar gibi gerçek ölçeklerde uygulanmış ürünler bir bütünlük içerisinde teknik değerlendirme çizelgesi- doğrultusunda değerlendirilecektir. Bu değerlendirmede -her bir aşamadaki tekniğin uygulanabilme becerisi- yanısıra yapılan uygulamada göz önünde bulundurulması gereken estetik unsurları kullanma becerisi değerlendirmeye alınacaktır.
5-Sunum Değerlendirmesi: Tasarım ve uygulamalarını yaptığı çalışmalarını, bilişim teknolojileri desteği ile mültimedya tekniklerini kullanarak etkin ve estetik iletişim yöntemleri ile sunması ifade etmesi ve kabul ettirebilme-beğendirebilme becerisini ölçmeye yönelik bir çalışmadır. Bu çalışmada kısa film, ses, mekan, giysi, pano, pover-point, sergi, workhop vb. tasarım unsurları kullanılacaktır. Uygulamaya dönüşmüş Shakespeare veya Moliere Oyun Giysisinin, öğrencinin kendisi veya uygun gördüğü bir kişi üzerinde saç-makyaj tuvaleti eşliğinde -sahne sanatları bölümü öğretim elemanları ve öğrencilerine sunması- içeren bu değerlendirmede, katılım sağlayan öğretim elemanlarının 100 üzerinde yaptığı değerlendirmeleri, kanaat notu ortalamasının % 10 na denk gelen -sunum notu- olarak kullanılacaktır. Katılım olmaması durumunda -not- ders öğretim elemanı tarafından değerlendirilecektir.
(Sunum teknikleri, kullanılan yöntem ve araçlar, öğrencinin kişisel yaratısına- tercihleri doğrultusunda gerçekleşecektir)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1- Dersin ve ders içi uygulamaların her birinin en az %70 ve 80 katılım zorunludur.
2- Her biri uygulama bir bütün olup, bitmemiş ürünler not ile değerlendirmeye alınmayacaktır.
3-Uygulamalarının derste; öğretim elemanının rehberliğinde öğrenilmesi, uygulanmasının yapılması ve ders geçme notunun da öğrencinin bu çabasının ve yetkinliğinin ölçülmesi ile oluşması gereğinden yola çıkılarak; Uygulamalı öğretim çalışmalarına katılmayan, öğrenme sürecini uygulayarak gerçekleştirmeyen öğrencinin, ders dışında yapıp getirdiği ürün veya uygulamalar, -not- değerlendirilmesine alınmayacaktır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulsin.oral@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 12.00-13.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 5 4 20
Uygulama 9 4 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 2 20
Ödev Hazırlama 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 5 5
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 2 2
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 2 5 10
Diğer Kısa Sınav 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.6555
ÖK.7
ÖK.8