DERS ADI

: Sahne Giysisi Yapımı II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 2028 Sahne Giysisi Yapımı II ZORUNLU 1 3 0 4

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

GÜLŞİN ORAL

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

*. Kumaş ve Tekstil yüzeylerinin tanımı, Giysi yapımında kullanılan materyaller, Tekstil Yüzeylerinin (Temel dokumalar ve örgüler) özellikleri ve Giysi Tasarımı ile ilişkisi, Yardımcı Tekstil Malzeme çeşitleri, özellikleri ve Giysi Tasarımı ile ilişkisi
Giysi tamamlayıcı aksesuarlar çeşitleri ve özellikleri ve Giysi Tasarımı ile ilişkisi gibi temel kavramları kavratmak,
*. Giysi yapımında kullanılan tekstil yüzey ve yardımcı malzemeler tanıtılarak, sahne giysisi için basit yüzey tasarımları tasarlayabilme becerisi kazandırmak,
*. Giysi uygulaması için temel beden kalıbı elde etme tekniklerinden biri olan biçki yöntemi ile basit formlu-dikdörtgen formlu bir giysinin kalıbı çizme becerisi kazandırmak, (örneklem; Antik Yunan Dönem giyimi olan chıton ve himatıon),
*- Giysi tasarımı kapsamında, çizimden uygulamaya kadar devam eden tasarım süreçlerine dair kavramsal bilgiyi kavratmak ve her bir süreci uygulayarak-uygulatarak öğretmek.
*. Uygulamalı Sahne Giysi tasarımını tüm süreçleri ile aşamalı olarak tasarlayıp uygulayabilme becerisi kazandırmak (Örneklem basit form ve dikim teknikleri içeren Antik Yunan dönem giyimi)
*. Basit uygulama yöntemleri ile tasarımını gerçeğe dönüştürme; giysiyi yapma, yaptırtma (diktirme) becerisini kazandırma,
*-. Sahne Giysi Tasarımcısını ve Sahne Giysisi Tasarımını etkileyen unsurların kavratılması,
*-. Giysi tasarımında çizim ve uygulama süreçlerinin ilişkisine dair unsurları kavratmak
*- Tiyatro Tarihi paralelinde seyreden Giyim tarihini araştırmak, özelliklerini koruyarak, sahne giysisine yansıtma becerisini geliştirmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sahne sanatlarına yönelik bir dönem giysisinin tasarlayabilmesi, üretebilmesi
2   Sahne Tasarımında yaratıcı, özgün, estetik değerler taşıyan, yenilikçi uygulamalar, oyunlar yaratma ve sunabilme, sahneleyebilme becerisine sahip olabilmesi
3   Sahne Tasarımı alanında edinmiş olduğu teorik bilgileri kullanarak, uygulamalarını izleyicisi ile buluşturabilmesi
4   Sahne Tasarımı alt yapısını oluşturacak sanatsal ve kültürel bilgi birikimine sahip olabilmesi
5   Sahne Tasarımı alanında özel hünerleri geliştirebilmesi
6   Toplumsal ve bilimsel etik değerlere sahip olabilmesi,
7   Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, bilim-sanat-tasarım- teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

STA 2027 - Sahne Giysisi Yapımı I

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Genel Bilgiler. Ders İçin Gerekli Malzemeler ve Dersin İşleyişi Hakkında Bilgilendirme. -. Kumaş ve Tekstil yüzeylerinin tanıtımı. -. Giysi yapımında kullanılan materyaller. Giysi Tasarımı ve malzeme ilişkisi
2 -. Tekstil Yüzeylerinin (Temel dokumalar, örgüler) özellikleri ve Giysi --Tasarımı ile ilişkisi. -. Kumaş Çeşitleri, Özellikleri ve Giysi Tasarımı ile ilişkisi
3 -. Yardımcı Tekstil Malzeme çeşitleri, özellikleri ve Giysi Tasarımı ile ilişkisi -. Giysi tamamlayıcı aksesuarlar çeşitleri ve özellikleri ve Giysi Tasarımı ile ilişkisi -. Kumaş-malzeme hesaplama yöntemleri-teknikleri
4 Sahne Giysisi İçin Yüzey desen Tasarımı ve kumaş üzerinde uygulama (Çeşitli boyama teknikleri) SINIF İÇİ UYGULAMA
5 Sahne Giysisi İçin Yüzey desen Tasarımı ve kumaş üzerinde uygulama
6 UYGULAMALI SAHNE- GİYSİ TASARIMI (Örn: Antik Yunan Dönem Giyimi) 1-Dönemin Giysi Özelliklerinin İncelenmesi (Sanatsal Boyut, Sosyal Yaşam, Giyim Stilleri, Takı ve Aksesuarları, Ayakkabı ve Şapka, Kumaş Özellikleri, Süsleme Nitelikleri) 2--Tema-storyboard hazırlama ATÖLYE ÜRÜNÜ (Kuramsal destekli portfolyo süreçli) Uygulamalı Sahne Giysisi Tasarımı
7 Çizim Aşamaları 3- Döneme ilişkin giyim özelliklerinin incelenip, Kumaş ile dönem giysi formlarının cansız manken üzerinde demostrasyonlarının yapılması, elde edilen görüntünün artistik ve teknik çizimlerinin yapılması (chıtıon ve himatıon)
8 Kumaş ile dönem giysi formlarının cansız manken üzerinde demostrasyonlarının yapılması, elde edilen görüntünün artistik ve teknik çizimlerinin yapılması (chıtıon ve himatıon)
9 4-Elde edilen dönem giysi formlarının 20 eşel ile kalıplarının çizimi (chıtıon ve himatıon)
10 Elde edilen dönem giysi formlarının 20 eşel ile kalıplarının çizimi (chıtıon ve himatıon) 5- Uygulanacak modelin kendi ölçülerinde kalıbının çıkarılması
11 6- Tasarlanan kostümün üç boyutlu hale getirilmesi gerçeğe dönüştürülmesi yapılması, diktirilmesi. Tasarımın terziye sipariş verilmesi
12 7- Tasarlanan Giyimin Aksesuarlarının artistik ve Teknik Çizimlerinin yapılması
13 8-Malzeme föyünün hazırlanması 9-Süsleme ve tamamlama: Diktirilen-yaptırılan giysinin çeşitli kumaş boyama teknikleri ile boyanması-süslenmesi
14 10-Antik Yunan Kostümü İçin Aksesuar-Tamamlayıcı, Zırh, Sandalet, Kask, Takı, Pazubant vb. Yapma 11-Kuramsal destekli portfolyo süreçli Uygulamalı Sahne Giysisi Tasarımının tüm uygulamalarının etkin sunum yöntemleri ile sunumu.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı kaynaklar:
COLES, Myra.1995 Dikim Teknikleri, Gaye Matbaacılık, Ankara
KİDD, Mary. 1996 Stage Costume London.
T.K.A.M, Giyim ve Giyim Öğeleri Tekstik Konfeksiyon Ansiklopedisi
NUTKU, Özdemir. 1987. Tiyatro Tarihi I-II , İstanbul.
J.HUNNISET. 1991 Perıod Costume For Stage And Screen:Patterns For Womens Dress 1500-1800, Studıo Cıty,Ca:Players Press
J.ARNOLD, Mc Mıllıan. 1985 Patterns Of Fasıon , London.
IRELAND, Patrıck Johna , 2008. New Encyclopedia Of Fashıon Detaıls Page One Publishing Pte Ltd.
Period Costume for Stage&Screen jean HunnisettPrinted in U.S.A
ANDERSON, Barbara& Cletus. Costume Design, Carnegie Mellon Universty.
Gravürlerde Mısır Yunan Roma Mimarlık ve Güzel Sanatlar , Yazıcı Yayınevi, İzmir
Diğer ders materyalleri:
Moda katologları, performans defile görselleri, gösteri sanatlarına ait ürünler( film, dans, opera, tiyatro vd)
Eğitmen:
-Kumaş ve malzeme katalogları,
-Uygulama Katalogları-uygulamaları
-Dikim Teknikleri Kataloğu-uygulamaları


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

TEORİK BİLGİ; Sunuş Yoluyla ile aktarılacak, tüm kavramlar basılı görsel yayınlar ve Sahne Sanatlarının çeşitli ürünleri ile örneklenerek (film, tiyatro) desteklenecektir.
ÇİZİMSEL UYGULAMALAR VE BASİT DİKİM-YAPIM TEKNİKLERİ; öğretim görevlisi tarafından birebir uygulanarak-uygulatılarak aktarılacak, uygulamayı yaptırtma- deneyimleme tekniği ile de bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranış kazandırılacak, Basılı yayınlar ve görüntü sanatlarındaki ilgili eserlerinden kesitlerle örneklendirilecektir.
ARAŞTIRMALAR-ÖDEVLER; Yapılandırılmış Buluş Yöntemi ile takip edilecek, bulunması gereken ilke, kavram ve olası problemlerin çözümleri ile ilgili veriler dersin eğitmeni tarafından verilerek, örnekler tarafından organize edilecektir. Sorular sorarak öğrencilerin ellerindeki verileri analiz etmelerine ve sonuca ulaşmalarına yardım edilecek.
ÇİZİMLERİN-TASARIMLARIN UYGULAMAYA DÖNÜŞTÜRÜLMESİ SÜREÇLERİNDE YAPILAN ÇALIŞMALARINDA; Yapılandırılmamış Buluş yöntemi ile doğal bir ortamda kavramları, ilkeleri, bir problemin çözümünü bireyin kendi kendine bulması sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 KS KisaSnv
2 SIU SınıfiçiUyg
3 UTP UygTsrmpr
4 BSN Basari Notu KS * 0.20 + SIU * 0.10 + UTP * 0.70


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1- Quiz : Yazılı sınav
2- Sınıf içi Uygulamalar: Öğrenci başarısının ve motivasyonun arttırılması, ödev yükünün azaltılması amacı ile Atölyede, ders esnasında öğrenme-öğretme sürecinde yapılan sınıf içi uygulama pratikleri not ile değerlendirilecektir.
3- Uygulamalı Tasarım Ürününü-Giysisini Değerlendirme:
Portfolya Dosyası, Gerçek Ölçeklerde Uygulaması Yapılmış Giysi ve tamamlayıcı aksesuarlar, bir bütünlük içerisinde -teknik değerlendirme çizelgesi- ile değerlendirilecek -tekniğin uygulanabilme becerisi- ölçülecektir. Bu uygulamalar derste ilgili öğretim elemanının eşliğinde gerçekleşecektir.

Değerlendirme Kriteri

1- Quiz yazılı sınav olarak yapılacak, soru cevap tekniği kullanılacaktır.
2- Atölyede yapılacak çizimsel uygulamalar, tasarım uygulamaları, Sınıfiçi uygulamalar -teknik değerlendirme çizelgesi- ile değerlendirilecek, -tekniğin uygulanabilme becerisi- ölçülecektir. Bu uygulamalar derste ilgili öğretim elemanının eşliğinde gerçekleşecektir. Bu değerlendirmede -her bir aşamadaki tekniğin uygulanabilme becerisi- yanısıra yapılan uygulamada göz önünde bulundurulması gereken estetik unsurları kullanma becerisi değerlendirmeye alınacaktır.
3- Tasarım Ürünün- Giysisinin Değerlendirmesi;
Seçilen dönem giysisine paralel hazırlanan; Portfolyo dosyası ve (ilgili döneme ilişkin giyim formlarının cansız manken üzerinde demostrasyonu, artistik çizimleri, teknik çizimleri her bir formun ölçülen ölçü tabloları, minyatür kalıbı, tema panosu, , malzeme formu, aksesuarların artistik ve teknik çizimleri, giysilere yapılan süsleme örnekleri-boyama uygulamaları uygulanan modelin kalıbı) , Giysi, başlık, ayakkabı, aksesuar gibi gerçek ölçeklerde uygulanmış ürünler, bir bütünlük içerisinde -teknik değerlendirme çizelgesi- ile değerlendirilecektir. Bu değerlendirmede -her bir aşamadaki tekniğin uygulanabilme becerisi- yanısıra yapılan uygulamada göz önünde bulundurulması gereken estetik unsurları kullanma becerisi de değerlendirmeye alınacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1- Dersin ve ders içi uygulamaların her birinin en az %70 ve 80 katılım zorunludur.
2 Her biri uygulama bir bütün olup, bitmemiş ürünler , not ile değerlendirmeye alınmayacaktır.
3-Uygulamalarının derste; öğretim elemanının rehberliğinde öğrenilmesi, uygulanmasının yapılması ve -ders geçme notunun da öğrencinin bu çabasının ve yetkinliğinin ölçülmesi ile oluşması gereğinden yola çıkılarak;Uygulamalı öğretim çalışmalarına katılmayan, öğrenme sürecini uygulayarak gerçekleştirmeyen öğrencinin, ders dışında yapıp getirdiği ürün veya uygulamalar, -not- değerlendirilmesine alınmayacaktır


Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulsin.oral@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 12.00-13.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 4 4 16
Uygulama 10 4 40
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 3 10 30
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 4 4
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 2 4 8
Diğer Kısa Sınav 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.155
ÖK.2
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.655
ÖK.75