DERS ADI

: Sahne Giysisi Yapımı I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 2027 Sahne Giysisi Yapımı I ZORUNLU 1 3 0 4

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

GÜLŞİN ORAL

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

*-. Giyim, Giysi, Giyim Sanatı ve sahne giysisi kavramları ile bu kavramlara ilişkin ortak unsurlar veya farklılıkların neler olduğunu kavratmak.
*-. Giysi çiziminde çizim-vücut, çizim-yapım işlemleri ilişkisini öğretmek.
*-. Giysi çizimini -tasarımını oluşturan giysi öğelerinin çeşitlerini öğrenip, çizebilme becerisini kazandırmak,
*-. Giysiyi yapmaya-uygulamaya yönelik bazı uygulamaları tasarlama, yapma-uygulama becerisini kazandırmak. (Giysi, beden ve ölçü, Giysi öğeleri ve çeşitleri, Giysi parçaları ve çizimi, dikiş makinesinin kullanımı, basit dikim tekniklerini) .
*. Giysi uygulaması için temel beden kalıbı elde etme yöntemlerinden biri olan Drapaj yöntemi ile temel beden kalıbı elde etme becerisi kazandırmak,
*-. Sahne Giysi Tasarımcısını ve Sahne Giysisi Tasarımını etkileyen unsurların kavratmak.,

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Giyim, giyim sanatı, giysi, sahne giysisi kavramlarının özelliklerini ve barındırdıkları farklılıklarını irdeleyebilmesi
2   Gösteri sanatlarında sahne giysisinin özellikleri, işlevi ve giysi sembolizminin gösteri sanatlarındaki yerini ve önemini kavrayabilmesi
3   Giysi sembolizmine ilişkin unsurları gözeterek, sahne sanatları alanlarına yönelik "sahne giysisi" tasarlayabilmesi
4   Giysi tasarımını etkileyen "tasarımın uygulanabilirliliği ve gerçeğe dönüşebilme düzeyi" arttırma yeteneğini geliştirmeye yönelik yetkinlik kazandırmayı hedefleyen,-Giysi, vücut ve ölçü kavramlarını çerçevesinde, Basit giysi yapma tekniklerini uygulayabilmesi, Sahne Sanatları alanında özel hünerleri geliştirebilmesi
5   Giysi terminolojisini öğrenerek, tasarladığı "Sahne Giysisini" uygulama veya uygulatma sürecinde, mesleğin ifadesinde kullanılan "giysi terminolojisi"ni kullanabilmesi,
6   Sahne Sanatları alt yapısını oluşturacak sanatsal ve kültürel bilgi birikimine sahip olabilmesi
7   Sahne Sanatları alanında kuramsal bilgiyi uygulama alanlarında edindiği bilgiler ışığında değerlendirebilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 - Genel Bilgiler. Ders İçin Gerekli Malzemeler ve Dersin İşleyişi Hakkında Bilgilendirme. - Giyim, Giysi, Giyim Sanatı ve Sahne Giysisi kavramları.
2 - Giyimin insan için yeri ve önemi, giyimi etkileyen faktörler ve Sahne Giysisi. - Giysi Türleri Ve Sınıflandırılması
3 -.Giysi tasarımında çizim ve uygulama, çizim ve uygulama ilişkisi, bir giysi tasarımını oluşturan çizimler ve özellikleri Vücut silüeti çizimi, (ön, arka ve yan) vücut temel hatları, İnsan Vücudu ve Ölçüler, Giysi-Vücut, Vücut-Düzlem İlişkisi, Vücut ölçüsü alma
4 Giysi öğeleri Çizim Uygulamaları PENS, KUP, KORSAJ, ROBA, PİLİ, PİLİKAŞE, PİLİSE, NERVÜR, çizimleri ve örnek Sahne Giysisi çizimi
5 Giysi öğeleri Çizim Uygulamaları BÜZGÜ, FIRFIR, VOLAN, DRAPE, KAPAMA çizimleri ve örnek Sahne Giysisi çizimi
6 Giysi öğeleri Çizim Uygulamaları YAKA ÇEŞİTLERİ çizimleri ve örnek Sahne Giysisi çizimi
7 Giysi öğeleri Çizim Uygulamaları YAKA ÇEŞİTLERİ, KOL ÇEŞİTLERİ çizimleri ve örnek Sahne Giysisi
8 Giysi öğeleri Çizim Uygulamaları KOL ÇEŞİTLERİ çizimleri ve örnek Sahne Giysisi çizimi
9 Giysi öğeleri Çizim Uygulamaları MANŞET, CEP, PAT, PERVAZ, BANT, YIRTMAÇ, FERMUAR KEMER çizimleri ve örnek Sahne Giysisi çizimi
10 Giysi öğeleri Çizim Uygulamaları FERMUAR KEMER, ETEK FORMLARI çizimleri ve örnek Sahne Giysisi çizimi
11 - Giysi öğeleri ile örnek giysi tasarımı ve giyim kombinasyonları çizimi
12 DRAPAJ Yöntemi ile temel beden kalıbı elde etme (cansız manken üzerinden) Sınıfiçi uygulama
13 Dikiş makinesinin kullanımı ve makine kullanım Eksersizleri- Giyim öğeleri ile giysi tasarımı kombinasyonları çizimi Sınıfiçi uygulama
14 Basit Dikim Teknikleri- Pili, Pilikaşe- Fırfır, Büzgü- Giyim öğeleri ile giysi tasarımı kombinasyonları çizimi Sınıfiçi uygulama

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı kaynaklar:
COLES; Myra. 1995 Dikim Teknikleri, Gaye Matbaacılık, Ankara
KİDD, Mary. 1996 Stage Costume London.
T.K.A.M, Giyim ve Giyim Öğeleri - Tekstik Konfeksiyon Ansiklopedisi
NUTKU, Özdemir. 1987. Tiyatro Tarihi I-II , İstanbul.
J.HUNNISET. 1991 Perıod Costume For Stage And Screen:Patterns For Womens Dress 1500-1800, Studıo Cıty,Ca:Players Press
J.ARNOLD, Mc Mıllıan. 1985 Patterns Of Fasıon , London
IRELAND, Patrıck Johna , 2008. New Encyclopedia Of Fashıon Detaıls Page One Publishing Pte Ltd
Period Costume for Stage&Screen jean Hunnisett Printed in U.S.A
ANDERSON, Barbara& Cletus. Costume Design, Carnegie Mellon Universty.
ZSKUTNİCKA, Basic. 2011. Moda Tasarımında Teknik Çizim Karakalem Kitabe
Diğer ders materyalleri:
Moda Katalogları, Performans Defile Görselleri, Gösteri Sanatlarına Ait Ürünler( Film, Dans, Opera, Tiyatro vb.)
Eğitmen:
1- Uygulama Katalogları-uygulamaları
2- Dikim Teknikleri Kataloğu-uygulamaları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

TEORİK BİLGİ: Sunuş Yoluyla ile aktarılacak, tüm kavramlar basılı görsel yayınlar ve Sahne sanatlarının çeşitli ürünleri ile örneklenerek (film, tiyatro) desteklenecektir.
ÇİZİMSEL UYGULAMALAR VE BASİT DİKİM-YAPIM TEKNİKLERİ: öğretim görevlisi tarafından birebir uygulanarak-uygulatılarak aktarılacak, uygulamayı yaptırtma- deneyimleme tekniği ile de bilişsel, duyuşsal ve psikomotor davranış kazandırılacak, Basılı yayınlar ve görüntü sanatlarındaki ilgili eserlerinden kesitlerle örneklendirilecektir.
ARAŞTIRMALAR-ÖDEVLER: Yapılandırılmış Buluş Yöntemi ile takip edilecek, bulunması gereken ilke, kavram ve olası problemlerin çözümleri ile ilgili veriler dersin eğitmeni tarafından verilerek, örnekler tarafından organize edilecektir. Sorular sorarak öğrencilerin ellerindeki verileri analiz etmelerine ve sonuca ulaşmalarına yardım edilecek.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 KS KısaSnv
2 SIU SnfiçiUyg
3 BSN Basari Notu KS * 0.10 + SIU * 0.90


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1- Quiz-yazılı kısa sınav
2- Öğrenci başarısının ve motivasyonun arttırılması, ödev yükünün azaltılması amacı ile; atölyede öğrenme-öğretme sürecinde yapılan sınıf içi uygulamalar, çizgisel ve diğer uygulama pratikleri, not ile değerlendirilecektir.
3-Ders planına göre gerçekleşecek öğrenme-öğretme süreci içerisinde yapılan sınıf içi uygulamalar, bir bütünlük içerisinde -teknik değerlendirme çizelgesi- ile değerlendirilecektir.

Değerlendirme Kriteri

1- Quiz yazılı sınav olarak yapılacak, soru cevap tekniği kullanılacaktır.
2- Atölyede yapılacak çizimsel uygulamalar ve diğer uygulama pratikleri bir bütünlük içerisinde -teknik değerlendirme çizelgesi- ile değerlendirilecektir. Bu değerlendirmede -her bir aşamadaki tekniğin uygulanabilme becerisi- yanısıra yapılan uygulamada göz önünde bulundurulması gereken estetik unsurları kullanma becerisi değerlendirmeye alınacaktır. Uygulamalar derste ilgili öğretim elemanının eşliğinde gerçekleşecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1- Dersin ve ders içi uygulamaların her birinin en az %70 ve 80 katılım zorunludur.
2- Her biri uygulama bir bütün olup, bitmemiş ürünler not ile değerlendirmeye alınmayacaktır.
3- Uygulamalarının derste; öğretim elemanının rehberliğinde öğrenilmesi, uygulanmasının yapılması ve ders geçme notunun da öğrencinin bu çabasının ve yetkinliğinin ölçülmesi ile oluşması gereğinden yola çıkılarak; Uygulamalı öğretim çalışmalarına katılmayan, öğrenme sürecini -uygulayarak- gerçekleştirmeyen öğrencinin, ders dışında yapıp getirdiği ürün veya uygulamalar, -not- değerlendirilmesine alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gulsin.oral@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 12.00-13.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 3 4 12
Uygulama 11 4 44
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 5 5
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 3 10 30
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 3 2 6
Diğer Kısa Sınav 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.155
ÖK.2
ÖK.35
ÖK.455
ÖK.555
ÖK.65
ÖK.7