COURSE UNIT TITLE

: INDIVIDUAL INSTRUMENT TRAINING 1 (VIOLA)

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
MZK 1021 INDIVIDUAL INSTRUMENT TRAINING 1 (VIOLA) ELECTIVE 1 0 0 2

Offered By

Music Teacher Education

Level of Course Unit

First Cycle Programmes (Bachelor's Degree)

Course Coordinator

PROFESSOR DOCTOR ILKAY EBRU TUNCER GÜLSELI

Offered to

Music Teacher Education

Course Objective

The aim of this course is to help the student develop basic technical and musical skills on their principal instrument. The course focuses on proper posture, instrument and bow hold, finger positions, sight-reading, and the study of basic études and repertoire to establish instrumental control. It also aims to cultivate regular practice habits and enhance the student s ability to express musical ideas through performance.

Learning Outcomes of the Course Unit

1   Adopts a proper posture for playing the viola
2   Understands and applies basic bowing techniques (détaché, legato)
3   Places the left-hand fingers accurately on the fingerboard for correct pitch
4   Coordinates the use of right and left hands Ability to coordinate the use of right and left hands Ability to coordinate the use of right and left hands Ability to coordinate the use of right and left hands Ability to coordinate the use of right and left hands
5   Performs level-appropriate small-scale national and international pieces effectively
6   Critically evaluates the knowledge and skills acquired in viola playing
7   Designs level-appropriate creative activities related to viola playing
8   Wants to learn new topics related to viola playing and motivation for self-improvement

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 Viyolanın tanıtılması ve tarihsel gelişimiyle ilgili bilgi verilmesi. Viyola çalmaya uygun duruş, viyolayı doğru tutma.
2 Viyola çalmaya uygun duruş, viyolayı ve yayı doğru tutma, boş tellerde yay çekme çalışmaları
3 Boş tellerde yay çekme ve değiştirme çalışmaları. Sol el parmaklarını ilgili seslere doğru olarak düşürme çalışmaları.
4 Sol el parmaklarını ilgili seslere doğru olarak düşürme çalışmaları.
5 Sol el parmaklarını ilgili seslere doğru olarak düşürme ve iki eli eşgüdümlü olarak kullanma çalışmaları, iki teli kapsayan bir oktav gam, etüt ve eser çalışmaları
6 Iki teli kapsayan bir oktav gam, etüt ve eser çalışmaları.
7 Iki teli kapsayan bir oktav gam, etüt ve eser çalışmaları.
8 General Review/Course Evaluation/Mid-term Exam
9 1. konumda detaşe, legato yay kullanımlarıyla iki oktav dizi ve arpejlerin çaldırılması.
10 1. konumda detaşe, legato yay kullanımlarıyla iki oktav dizi ve arpejlerin çaldırılması.
11 Detaşe, legato yay tekniklerini bir arada kullanarak dört teli kapsayan etütlerin çalışılması. Sınava uygun biçimde, düzeye uygun ulusal ve evrensel yapıtların seçilmesi.
12 Detaşe, legato yay tekniklerini bir arada kullanarak dört teli kapsayan etütlerin çalışılması. Sınava uygun biçimde, düzeye uygun ulusal ve evrensel yapıtların çalışılması.
13 Detaşe, legato yay tekniklerini bir arada kullanarak dört teli kapsayan etütlerin çalışılması. Sınava uygun biçimde, düzeye uygun ulusal ve evrensel yapıtların çalışılması.
14 Sınava uygun biçimde, düzeye uygun ulusal ve evrensel yapıtların çalışılması.
15 Final Exam

Recomended or Required Reading

Suzuki, S. (1991). Suzuki Viola School, Volume 1. Alfred Music Publishing.
(Başlangıç düzeyi için temel teknik ve müzikal gelişim sağlayan repertuar.)

Whistler, H. (1962). Introducing the Positions for Viola, Volume 1. Rubank Publications.
(Pozisyonlara giriş ve erken teknik gelişim için standart kaynak.)

Alfred Publishing. (2005). Essential Elements for Strings Book 1 (Viola).
(Temel nota okuma, yay teknikleri ve eşlikli çalışmalar için etkili bir kaynak.)

Barber, S. (2005). Viola Basics: A Method for Individual and Group Learning. Faber Music.
(Özellikle bireysel çalışmaya yeni başlayan öğrenciler için pedagojik içerik.)

Nelson, S. (1999). Scales for Young Violists. Alfred Music.
(Ton kontrolü ve temel gam çalışmaları için faydalı.)

Krentzman, D. (2005). The Art of Practicing the Viola. ASTA Publications.
(Çalışma alışkanlıkları, doğru tutuş ve ton üretimi üzerine rehber.)

Rolland, P. (2000). The Teaching of Action in String Playing. Boosey & Hawkes.
(Yaylı çalgılar pedagojisi hakkında temel kuramsal yaklaşım.)

Planned Learning Activities and Teaching Methods

Description, question and answer method, showing,memory supporting methods.

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 VZ Midterm
2 FN Semester final exam
3 BNS BNS Student examVZ * 0.40 + Student examFN * 0.60
4 BUT Make-up note
5 BBN End of make-up grade Student examVZ * 0.40 + Student examBUT * 0.60


Further Notes About Assessment Methods

Performance

Assessment Criteria

Midterm Exam:

Études: 30%

Repertoire Pieces: 50%

Technical Exercises: 20%

Final Exam:

Études: 40%

Repertoire Pieces: 60%

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules

Students are expected to complete assigned individual practice tasks weekly and attend lessons fully prepared.

Contact Details for the Lecturer(s)

ebru.boon@deu.edu.tr

Office Hours

1 hour in week days.

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 13 1 13
Preparations before/after weekly lectures 13 1 13
Preparation for midterm exam 5 3 15
Preparation for final exam 2 1 2
Midterm 1 1 1
Final 1 1 1
TOTAL WORKLOAD (hours) 45

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5PO.6PO.7PO.8PO.9PO.10PO.11PO.12
LO.1111111543231
LO.2111111543231
LO.3111111543231
LO.4111111543231
LO.5111111554441
LO.6111221334221
LO.7111531224223
LO.8111231223211